Köpråd: Hp dm3 eller Asus UL30

Permalänk
Medlem

Köpråd: Hp dm3 eller Asus UL30

Ska införskaffa en laptop till vårterminen, det är främst två alternativ som jag funderat över HP dm3-1040 och Asus UL30VT-QX030V/Asus UL30A-QX165V.

Det jag hade tänkt använda datorn främst till är skolarbete, dvs dokumenthantering, surf, enklare beräkningsprogram (Matlab). Men man vill ju naturligtvis få ut lite nöje ur maskingen också, så det är viktigt att den klara spela upp minst 720p video, dock inte nödvändigtvis streamning av HD film då jag har hört att detta tar väldigt mycket processorkraft. Batteritid är också en viktigt faktor, vill ha ut iaf ~5 timmar vid typ surf/musik lyssnande och mindre krävande aktiviteter. Spela enklare spel som HL2 etc är + i kanten.

Kravspec alltså:

*~ 4-5 timmar batteritid: Krav
* Uppspelning av 720p video: Krav
* Enklare spel: Önskemål
* Inte för högvärmeutveckling (vilket jag hört är ett problem hos dm3:an)

Så frågan lyder som följande, vilken dator skulle ni rekomendera för att bäst tillgodose dessa kraven?

Hur mycket batteritid tappar jag om jag väljer Asus UL30VT-QX030V pga det dedikerade grafikkortet?

PS. Om ni känner till några bra recensioner på Asus UL30 länka gärna

Permalänk

Herregud människa. Läs på lite om de olika datorerna innan ffs. Btw så är UL30VT en uppdatering på UL30A-serien och erbjuder bättre prestanda men samma långa batteritid, storlek och vikt! UL30VT har två grafikkort för att kunna erbjuda bättre prestanda för HD-avkodning och lättare spel och det andra för skrivbordsapplikationer och längre batteritid!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indulgence
Herregud människa. Läs på lite om de olika datorerna innan ffs. Btw så är UL30VT en uppdatering på UL30A-serien och erbjuder bättre prestanda men samma långa batteritid, storlek och vikt! UL30VT har två grafikkort för att kunna erbjuda bättre prestanda för HD-avkodning och lättare spel och det andra för skrivbordsapplikationer och längre batteritid!

hehe sorry, kan erkänna att jag inte läst på så bra när det gäller UL30A/VT, letade efter recensioner på UL30VT-QX030V men hittade inte några bra (letad iofs inte så jätte noga). Berodde tydligen på att man borde ha sökt endast efter UL30VT då de inte går in på exakta modeller.. men tack för infon iaf

Permalänk

Ja det är ingen fara! Funderar själv på att införskaffa en Asus UL30VT-QX030V verkar vara riktigt prisvärd. Har letat runt en del men inte hittat någon genomgående recension, än. Kommer väl strax förhoppningsvis men folk som köpt den hittills verkar vara nöjda

Permalänk

Lätt UL30, oavsett sort. DM3 känns faktiskt (Ironiskt nog) plastig i jämförelse med UL30A i alla fall.

Permalänk

Mitt förtroende för Asus är mycket större än HP Så för mej hade valet varit självklart Asus såklart

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Inaktiv

Re: Köpråd: Hp dm3 eller Asus UL30

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrzor
Ska införskaffa en laptop till vårterminen, det är främst två alternativ som jag funderat över HP dm3-1040 och Asus UL30VT-QX030V/Asus UL30A-QX165V.

Det jag hade tänkt använda datorn främst till är skolarbete, dvs dokumenthantering, surf, enklare beräkningsprogram (Matlab). Men man vill ju naturligtvis få ut lite nöje ur maskingen också, så det är viktigt att den klara spela upp minst 720p video, dock inte nödvändigtvis streamning av HD film då jag har hört att detta tar väldigt mycket processorkraft. Batteritid är också en viktigt faktor, vill ha ut iaf ~5 timmar vid typ surf/musik lyssnande och mindre krävande aktiviteter. Spela enklare spel som HL2 etc är + i kanten.

Kravspec alltså:

*~ 4-5 timmar batteritid: Krav
* Uppspelning av 720p video: Krav
* Enklare spel: Önskemål
* Inte för högvärmeutveckling (vilket jag hört är ett problem hos dm3:an)

Så frågan lyder som följande, vilken dator skulle ni rekomendera för att bäst tillgodose dessa kraven?

Hur mycket batteritid tappar jag om jag väljer Asus UL30VT-QX030V pga det dedikerade grafikkortet?

PS. Om ni känner till några bra recensioner på Asus UL30 länka gärna

den här killen gör en jäkligt bra recension på UL30VT, de är 6st video delar
http://www.youtube.com/watch?v=4fB4V69ENwE

Permalänk

Re: Köpråd: Hp dm3 eller Asus UL30

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrzor

Kravspec alltså:

*~ 4-5 timmar batteritid: Krav
* Uppspelning av 720p video: Krav
* Enklare spel: Önskemål
* Inte för högvärmeutveckling (vilket jag hört är ett problem hos dm3:an)

Så frågan lyder som följande, vilken dator skulle ni rekomendera för att bäst tillgodose dessa kraven?

Titta även på "storebrorsan" till ul30vt, d v s ul50vt. Den finns i lite olika utföranden men följande är prisvärd, speciellt om du är student för då får du den på Dustinhome för 8036:- inkl frakt http://www.dustinhome.se/pd_5010367352.aspx

Det är ett guldpris för den prestandan! Se även denna tråd för lite mer info http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Titta även på "storebrorsan" till ul30vt, d v s ul50vt. Den finns i lite olika utföranden men följande är prisvärd, speciellt om du är student för då får du den på Dustinhome för 8036:- inkl frakt http://www.dustinhome.se/pd_5010367352.aspx

Det är ett guldpris för den prestandan! Se även denna tråd för lite mer info http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Håller inte med. För prestandan är den dyr. Dessutom låg upplösning för att vara så stor skärm.

Min UL20A köpte jag för 4200kr. Den har en något svagare CPU, 2GB ram mindre, samma upplösning, bättre rörlighet och halva priset.

ul50vt har väl inte bättre specs än ul30vt? Fördelen med UL-serien har väl varit bra prestanda för priset och god rörlighet, men aldrig ren prestanda.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Håller inte med. För prestandan är den dyr. Dessutom låg upplösning för att vara så stor skärm.

Min UL20A köpte jag för 4200kr. Den har en något svagare CPU, 2GB ram mindre, samma upplösning, bättre rörlighet och halva priset.

ul50vt har väl inte bättre specs än ul30vt? Fördelen med UL-serien har väl varit bra prestanda för priset och god rörlighet, men aldrig ren prestanda.

Om vi använder begreppet "ren prestanda" och menar prestanda bortkopplad från pris så ligger ju inte ul50vt vidare bra till. Och ja, specs är väldigt lika ul30vt. Det som skiljer till ul50vt:s fördel är dvd-brännare, 5600 mAh batteri och numeriskt tangentbord.

Men, jag vill fortfarande argumentera för att när vi pratar prestanda i förhållande till pris så ligger ul50vt bra till. Vidare, i det breda begreppet prestanda så tycker iaf jag att det inte endast ingår cpu:ns GHz utan även kapaciteten på grafikkort, batteritid, skärm, utgångar, garantitid etc.

Följande fördelar kan jag se utmärker just ul50vt:
- för att vara en 15" laptop är batteritiden riktigt vettig
- HDMI
- möjlighet att variera mellan två olika grafikkort (internt resp. externt)
- möjlighet att överklocka cpu:n via TurboBoost-funktionen
- 4GB ddr3-minne
- relativt slim modell för sin storleksklass
- 2års garanti

Får dock hålla med om att specsen på skärmen är långt ifrån imponerande vilket jag betygsätter som "okay minus". En svaghet, ja.

DeluxXxe, menar du att prisvärdheten är högre på ul30vt än ul50vt?

Permalänk
Medlem

Är själv otroligt sugen på en ul30vt och lär troligtvis införskaffa en om en inte allför avlägsen framtid. Behöver knappast mer CPU-prestanda då grafikkortet kan fixa HD-filmerna. Spelar gör jag så lite att jag knappast behöver mer

Edit: har beställt en nu via Alina. Inväntar att den ska ramla in i butiken