Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Om man inte vill ha alla onödiga program som är förinstallerade och installerar en ren version av W7 x64, och sen laddar ner drivisar...

...måste man ladda ner Alla från den här sidan? BIOS, audio o asso _Allt_??

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=57XDSj2LxRg41F0d

(Gryyyyyymt sugen på VT'n efter ha (äntligen) läst klart hela den här tråden!)

Det jag laddade hem var allting i ATK-fältet, ljud, grafik, power4gear och touchpad. Det flyter på bra nu och jag har inte stött på något problem, eller jo ett. Jag fick en blåskärm och datorn startades om. Det hände under tiden jag satt och lirade poker i en klient som är för 32-bit. Kanske var det som var felet, har inte fått någonting sen dess.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erCon
Hur är det med spelprestanda då? Nån som har testat exempelvis GTA IV eller NHL 10?

NHL 10 blir svårt då det inte finns till PC...

Permalänk
Medlem

svårt å få in warefare 2 dock utan cdspelare?

Edit: hittade http://downloads.cdon.com/index.phtml?action=nav_page&navigat...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontebullen
Hur kan alina sälja ul30vt för 7490 och ul30a för 7495?
Har dom någon annan variant av ul30a än "alla andra" ?

för övrigt: ul30vt har väl också 8-celligt batteri, dock inte samma ampere som ul30a? eller? :S

8cell 5600mah batteriet är lite dyrare så just nu har vi valt att ha UL30VT med 4400mah för att kunna få ett bra pris på datorn och sen kan den som inte bryr sig om att spela välja UL30A med 5600mah batteriet istället för samma pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrzor

Har heller inte märkt av att batteriet glappar något. Har ni som märker av detta låst fast batteriet eller bara tryckt dit det?

Håller med, mitt batteri glappar inget. Det är det som är det fina med att köpa en senare modell i en serie av bärbara. Då är fel i de tidigare modellerna åtgärdade

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Det är det som är det fina med att köpa en senare modell i en serie av bärbara. Då är fel i de tidigare modellerna åtgärdade

Yes, många gånger kan den taktiken vara klockren. Just därför väntar jag nå'n månad till med mitt inköp av antingen:
1) Asus ul30vt
2) Asus ul50vt

Kanske har någon av dem hunnit komma i helsvart kring slutet av januari?

Permalänk
Medlem

Någon som testat Turbo funktionen? Det står turbo off för mig iaf i Power4gear, och en varning om man slår på det samt att en omstart krävs. Innan stog det iofs Turbo: Turbo... inte en aning om det betydde att det var på tidigare... någon som vet hur denna funktionen fungerar?

Finns det något sätt att övervaka överklockningen eller så man kan se vilken klockfrekvens den kör på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrzor
Någon som testat Turbo funktionen? Det står turbo off för mig iaf i Power4gear, och en varning om man slår på det samt att en omstart krävs. Innan stog det iofs Turbo: Turbo... inte en aning om det betydde att det var på tidigare... någon som vet hur denna funktionen fungerar?

Finns det något sätt att övervaka överklockningen eller så man kan se vilken klockfrekvens den kör på?

'
Det där e lite skumt, för står det off,så är turbon off! istället för tvärtom
Min ligger på 2.2 med turbon påslagen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
8cell 5600mah batteriet är lite dyrare så just nu har vi valt att ha UL30VT med 4400mah för att kunna få ett bra pris på datorn och sen kan den som inte bryr sig om att spela välja UL30A med 5600mah batteriet istället för samma pris.

vad för man för batteritid då då?

vad har ni som redan köpt kommit upp i, med datorn i maximalt strömsparläge?
på ul30vt alltså

Permalänk
Medlem

Batteritiden blir bättre o bättre dag för dag. Tänk på att ett batteri behöver ett par laddning/urladdnings cykler för att uppnå maximal prestanda.

Just nu får jag bara 7 timmars batteritid.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_aleks
'
Det där e lite skumt, för står det off,så är turbon off! istället för tvärtom
Min ligger på 2.2 med turbon påslagen

Körde igång CPU-Z igår.. den visade att CPU(erna) gick på ca 1.7GHz.

Brukar man behöva ladda batteriet några gånger innan man kommer upp i full kapacitet?

Har inte brytt mig om att köra express gate innan, men stressad på väg till jobbet testade jag och det var ju faktiskt ganska klockrent, boota upp på ingen tid alls, perfekt för att bara kolla öppettid på en butik. Synd/konstigt att det inte finns stöd för svenskt tangentbord i webbläsaren bara(?)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrzor
Någon som testat Turbo funktionen? Det står turbo off för mig iaf i Power4gear, och en varning om man slår på det samt att en omstart krävs. Innan stog det iofs Turbo: Turbo... inte en aning om det betydde att det var på tidigare... någon som vet hur denna funktionen fungerar?

Finns det något sätt att övervaka överklockningen eller så man kan se vilken klockfrekvens den kör på?

du måste starta om datorn för att överklockningen ska börja, du kan se att hastigheten ökat i program som CPU-Z etc. Som standard är det från 1.3ghz->1.7ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoberg

Brukar man behöva ladda batteriet några gånger innan man kommer upp i full kapacitet?

Läs igenom. Speciellt sista stycket som jag markerat.

/H

De moderna batteriernas egenskaper

Förr så var det ganska enkelt att ladda batterier. Då fanns endast Nickel Kadmium och blysyrebatterier att ta hänsyn till. Allt man skulle göra vara att ansluta batteriet till en krets som reglerade spänningen så att man inte överskred batteriets kapacitet (milliamperetimmar - mAh) med mer än 50 %. Några timmar senare var batteriet fullladdat. Inte ens några milliampere (mA) fel var några problem utan påverkade endast livstiden på batteriet lite grand.

Idag ser det annorlunda ut. Lithium Jon (LiIon) batterier dominerar marknaden då de har den mest avancerade tekniken och lägst vikt per genererad energi. Dessvärre är dessa betydligt knepigare att ladda samt känsligare att sköta om. Laddspänning och laddström måste noggrant följa vissa kurvor över laddningstiden som vanligtvis är 180 minuter.

LiIon-batteriet använder sig av en speciell krets som kontrollerar laddning och gränsvärden till dess att batteriet är fulladdat. Likaså kontrollerar kretsen den levererade strömmen samt kommunicerar med datorn om kvarvarande laddning. I datorn finns en programvara för strömförsörjningsövervakning som sköter övervakningen av batteriet och styr datorns strömspararfunktioner.

Övervakningskretsen i batteriet har även temperaturskyddsfunktioner för att skydda batteriet mot överladdningar och överhettning. Vissa batterier har överhettningssäkringar som löser ut vid temperaturer kring 50-60 grader Celsius. Andra batterier har temperaturkänsliga motstånd som mäter och levererar data för batteriets temperatur till strömförsörjningsprogrammet. Vid för höga temperaturer stoppas laddningen. Eftersom de moderna batterierna är känsliga ingår många av ovanstående funktioner i dagens batterier.

Vanligen så laddas batteriet nästan fullt på 80 minuter, men för att uppnå fulladdning måste det laddas i 180 minuter. Detta kan vara värt att lägga på minnet om man snabbt har behov av batterikraft men först måste ladda. Anledningen till detta är att batterier inte laddas linjärt utan logaritmiskt.

Ett nytt batteri ska dock alltid laddas upp fullt de första 3-4 gångerna för att ”köra in” det ordentligt.

Källa: http://www.okit.se/batterifakta.php

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
NHL 10 blir svårt då det inte finns till PC...

haha där ser man... så uppdaterad på pc-spelande är jag

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick min dator igår och är grymt nöjd än så länge. Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Jag ville nu i morse koppla datorn via HDMI till tv:en men jag får ingen bild. Det händer inget när jag kopplar in den. Har någon instruktioner på hur man ska göra när man vill koppla via hdmi?

Tack!

Alveus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alveus
Hej!

Jag fick min dator igår och är grymt nöjd än så länge. Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Jag ville nu i morse koppla datorn via HDMI till tv:en men jag får ingen bild. Det händer inget när jag kopplar in den. Har någon instruktioner på hur man ska göra när man vill koppla via hdmi?

Tack!

Alveus

In under egenskaper för bildskärm och aktivera HDMI..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_aleks
In under egenskaper för bildskärm och aktivera HDMI..?

Hej!

Jag har inget sånt alternativ. Finns bara utökad skrivbord till VGA under egenskaper. Jag har UL30VT, ska den inställningen finnas under Grafikegenskaper för Intelkortet eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alveus
Hej!

Jag har inget sånt alternativ. Finns bara utökad skrivbord till VGA under egenskaper. Jag har UL30VT, ska den inställningen finnas under Grafikegenskaper för Intelkortet eller Nvidia?

Finns iaf under Nvidiainställningarna, är faktiskt lite osäker på intelkortet, har inte kollat så noga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
8cell 5600mah batteriet är lite dyrare så just nu har vi valt att ha UL30VT med 4400mah för att kunna få ett bra pris på datorn och sen kan den som inte bryr sig om att spela välja UL30A med 5600mah batteriet istället för samma pris.

Kommer Turbo 33 att, så småningom, fungera på övriga modeller, eller endast de med beteckningen "VT"?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_aleks
In under egenskaper för bildskärm och aktivera HDMI..?

stoppa in hdmi kabeln och tryck fn+F8, då kommer alternativ upp om hdmi, precis som om du hade haft en VGA kabel inkopplad. så gjorde det iallafall på en som jag köpte in till kund.

Permalänk
Medlem

Satt precis och spelade lite CoDMW, flyter på alldeles strålande blir till att dra upp de på plasman ikväll o spela lite på storbild

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Kommer Turbo 33 att, så småningom, fungera på övriga modeller, eller endast de med beteckningen "VT"?

inte vad jag har hört ännu

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alveus
Hej!

Jag fick min dator igår och är grymt nöjd än så länge. Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Jag ville nu i morse koppla datorn via HDMI till tv:en men jag får ingen bild. Det händer inget när jag kopplar in den. Har någon instruktioner på hur man ska göra när man vill koppla via hdmi?

Tack!

Alveus

koppla in sladden och ha monitorn/tv'n igång...sen ska du kunna växla genom att trcyka Fn+F8. Ska funka både på Intel och nVidia kortet likadant så vitt jag vet.

Permalänk

På en del amerikanska specar så anges att ul30vt har S/PDIF ut, men detta tycks inte finnas på de som hittills finns tillgängliga här i Svedala, kan någon bekräfta/rätta till detta dystra faktum? I princip sista, men hyggligt viktiga pusselbiten för min del....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
Det jag laddade hem var allting i ATK-fältet, ljud, grafik, power4gear och touchpad. Det flyter på bra nu och jag har inte stött på något problem, eller jo ett. Jag fick en blåskärm och datorn startades om. Det hände under tiden jag satt och lirade poker i en klient som är för 32-bit. Kanske var det som var felet, har inte fått någonting sen dess.

...och då funkar alla "hotkeys" lr vad det heter och knappen som styr de olika ström-alternativen o grafikkorts-byten m.m.?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
...och då funkar alla "hotkeys" lr vad det heter och knappen som styr de olika ström-alternativen o grafikkorts-byten m.m.?

Ja precis. Det är Power4Gear som styr ström-alternativen och grafikkorts-bytet. Jag installerade Wireless console igår, hade glömt det. Det är för att starta/stäng av blåtand och trådlösa.

Permalänk

Vad följer det med för tillbehör till VT:en? Följer det med en optisk mus, om så är fallet, är den något att ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Vad följer det med för tillbehör till VT:en? Följer det med en optisk mus, om så är fallet, är den något att ha?

finns väl ingen tillverkare som inkl. mus till en laptop

Permalänk

Det står på Asus hemsida att det följer med en optisk mus till UL30A, men jag hittar ingen info om VT versionen, därför undrar jag.

Permalänk
Medlem

Till min UL30A (ej VT) medföljde ingen mus.