Permalänk

Använda router som switch?

Jag har nu en netgear som jag först trodde var bränd för vi fick så in åt helvetes packetloss. Trodde sedan att det var både modem och router men det var modemet och nu har jag en ny netgear router som är på väg. Men mor vill helst ha kvar den för att hon är är rädd att den ändå havirerar snart. Men ja jag har läst att man bara ska stänga av DHCP? man loggar väl in på routerns "sida" och stänger av eller? Kan ju vara bra att ha en switch på lan. Kan någon förklara lite lättare för mig om hur man bär sig åt ? Tack på förhand.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Ja du går in i webgränssnittet och stänger av HDCP, lite svårt att specificera mer då modellen är okänd, men du hittar nog själv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Nej, en router blir inte en switch bara för att man stänger av DHCP

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08

Jag håller med )) det blir det inte 100%

Visa signatur

Q6600@3Ghz||Asus Maximus Formula SE||2GB OCZ 6400 DDR2@||Radeon 4650 1GB

Permalänk
Medlem

Det borde rimligen inte spela någon roll om DHCP är aktiverad eller inte på en router med inbyggd switch, tänk om man har statiska inställningar på datorerna, t ex IP, DNS, Gateway osv. Då behövs inte någon DHCP-server i routern, då kan man stänga av den och använda routern som vanligt, den switchar data mellan anslutna datorer. Det DHCP-servern gör är att svara på ett anrop på en förfrågan om IP och så vidare för datorer som använder automatiska inställningar.

Switchen i sin tur (om jag inte har fattat det hela jättetokigt) jobbar inte med IP-adresser utan med MAC-adresser och således så kan man ha en gammal router med adress 192.168.0.1 som switchar ett nät som ligger på 192.168.1.x

Det är nog bara ett fåtal routrar med inbyggd switch som inte kan agera switch med DHCP avstängd, om ens några. Det verkar ologiskt, det är ju inte routern som "switchar" trafiken...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08

Förenklat så är normalt hemmaroutrar en router med inbyggd switch. Så slår man av dhcp och använder LAN portarna, så fungerar den precis som en vanlig "hemma"-switch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Förenklat så är normalt hemmaroutrar en router med inbyggd switch. Så slår man av dhcp och använder LAN portarna, så fungerar den precis som en vanlig "hemma"-switch.

På dessa 4 portar ja, men den routar fortfarande på wanporten. Men visst kan man säga så, så länge man bortser från wanporten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ja som maniak skriver. Man behöver väl inte göra något alls inställningsmässigt utan det är väl bara att använda lanportarna, eller? Man får ju ha något annat då så klart som delar ut ipadresser och koppla in uplinken till typ lanport 1 och tre enheter på 2,3 o 4.

Funkar det så eller är det inte så enkelt? Jag har själv funderat på det där om man helt enkelt skippar wanporten och helt enkelt använder den som switch.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om man kör inkommande i en switchport, då skippar den NAT eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja som maniak skriver. Man behöver väl inte göra något alls inställningsmässigt utan det är väl bara att använda lanportarna, eller? Man får ju ha något annat då så klart som delar ut ipadresser och koppla in uplinken till typ lanport 1 och tre enheter på 2,3 o 4.

Funkar det så eller är det inte så enkelt? Jag har själv funderat på det där om man helt enkelt skippar wanporten och helt enkelt använder den som switch.

Ja, det ska bara vara att använda LAN-portarna. Har du DHCP aktiverat på routern så kommer ju den svara på DHCP-discovery-broadcasts på LAN-portarna, så du bör stänga av DHCP om du kör DHCP någon annan stans, eller använder statiska adresser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Om man kör inkommande i en switchport, då skippar den NAT eller?

Den NAT:ar troligtvis mellan WAN-porten och LAN-porten, så ja, det fungerar hur fint som helst att koppla in allt på LAN-portarna. Jag kör det på min D-Link DGL-4300 här hemma och har inga som helst problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Switchen i sin tur (om jag inte har fattat det hela jättetokigt) jobbar inte med IP-adresser utan med MAC-adresser och således så kan man ha en gammal router med adress 192.168.0.1 som switchar ett nät som ligger på 192.168.1.x

Inte sannolikt att han har en router med inbyggd layer2-switch... Så hans jobbar med IP-adresser.

Jag fattar inte heller varför man inte kan använda wan-porten...
Om vi säger att ens ISP delar ut 4 IP-adresser till dig, istället för 1. Om du då kopplar in routern med avstängd DHCP så kommer ju 4 datorer få 4 olika IP från ISPn.. No? (Sen kanske man inte får full prestanda då den porten inte riktigt "switchas")

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Inte sannolikt att han har en router med inbyggd layer2-switch... Så hans jobbar med IP-adresser.

Jag fattar inte heller varför man inte kan använda wan-porten...
Om vi säger att ens ISP delar ut 4 IP-adresser till dig, istället för 1. Om du då kopplar in routern med avstängd DHCP så kommer ju 4 datorer få 4 olika IP från ISPn.. No? (Sen kanske man inte får full prestanda då den porten inte riktigt "switchas")

Det beror troligtvis på vad man för router också. Vad jag förstått så är den enda skillnaden på WAN-porten och de övriga LAN-portarna att Tx och Rx är omvända på WAN-porten, så att folk slipper köpa crossover-kablar, i och med att rak är betydligt vanligare (observera att vi pratar om hemmaroutrar och inte "riktiga" routrar). Så ja, det bör gå. Nu har jag bara en DGL-4300 som jag skrev tidigare, och där kan jag inte göra någonting med min WAN-port. Problemet är att WAN-porten är tänkt att vara interfacet ut mot din ISP, och därför finns det inga inställningar för att göra den till någon form av switchport . Jag kan enbart sätta statisk/dhcp/ppp osv på den.

Sedan skulle jag tro att det finns hemmaroutrar som har någon inställning som faktiskt gör den till switch/accesspunkt, och stänger av alla funktioner som inte ska användas. På den nyare D-linken (DIR615) så går det, och då får routern en adress av min gateway som enbart används för att kunna nå webbgränssnittet. Jag vet faktiskt inte om det går att använda WAN-porten till en slutanvändare och använda en LAN-port till min gateway, jag har inte testat.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som vi måste reda ut en hel del här.

1. En hemmarouter har ofta 5 nätverksportar. Logiskt sett så sitter 4 på "insidan" och fungerar som vilken switch som helst, samt att en port på denna switch går direkt till routerdelen som befodrar paket från olika IP-nät och i fallet med hemmaroutrar också har NAT (delar en yttre adress till flera inre). Andra porten på denna tänkta routerdel är WAN-porten. Det är betydligt mer än Tx och Rx (gör den till en "korsad"/uplink-port) som skiljer (om det nu är så, har faktiskt inte kollat vad det är för typ på den.
Jag känner ju inte till alla routrar men normalt brukar det inte gå att brygga LAN-portarna och WAN-porten så att alla 5 portar fungerar som en vanlig switch. Med hemmakokade linuxfirmwares på vissa routrar kanske det går.
Som sagt är det den logiska uppdelningen. I hårdvaran kan det nog vara så att alla 5 portar är ihopkopplade och mjukvaran switchar på 4 av dem och routrar mellan de 4 och den 5:e (WAN).

2. Ska man sitta och lana utan internetuppkoppling så går det jättebra att bara ta routern som den är och koppla in datorer i endast LAN-portarna (eller vidarekoppla till andra switchar) men låta WAN-porten vara. Man kan också köra sådant här lan med bara en switch och inte sätta statiska adresser men det tar lite längre tid när datorerna hittar på sina egentilldelade adresser (APIPA i windows, 169.254.x.x).

3. Ska man koppla ihop en hemmarouter med någon annan pryl via LAN-portarna som också delar ut IP-adresser och inställningar (en DHCP-server alltså, inbyggd eller whatever) så bör man stänga av DHCP-servern i routern för annars brukar den "hinna före" med utdelningen och datorn hamnar troligen inte i samma IP-nät och oftast fungerar inte internetanslutningen om sådan finns.

4. Är det rätt lika produkter så de ligger på samma nät kan man också ställa om routerns egen IP-adress som den visar inåt (på LAN-portarna). Så man inte får någon IP-adresskonflikt. För att komma åt inställningarna igen måste man ställe in sig på rätt IP-nät (om man ändrat) och komma ihåg IP-adressen till routern (har man den på samma nät, t.ex. 192.168.1.x/24 fast 'x' är ett tal som den andra DHCP-servern inte delar ut) så behöver man ju inte ställa om sin egen IP-adress. Alternativet om man inte bryr sig så mycket om övriga inställningar (t.ex. trådlöst nätverk) så gör man en hårdvarunollställning med knappen på routern eller hur det ska utföras enligt manualen.

5. Som sagt tidigare i tråden. Man stänger aldrig av routingfunktionen men man förhindrar att man automatiskt ställs in att använda den routern, vilket man inte vill om man inte har någon koppling till internet via WAN-porten. Skulle man stänga av routerns DHCP men ställer in statiskt IP som passar in och den har internet på WAN-anslutningen så fungerar det att surfa via den.

6. Har man två hemmaroutrar som kör på olika IP-nät så kan man koppla in den "inre" routern med sin WAN-port till den yttre ("närmast" internet) på en av dennes LAN-portar. Problemet är att routern ska göra adressöversättningar och man måste hålla på med port forwarding om någon dator från den yttre routerns LAN-anslutningar ska komma åt saker på den inre (t.ex. fildelning i windowsnätverk).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, jag sitter på 100/100 fiber och 4 datorer hemma, två av dom körs trådlöst. Jag får ut långt ifrån 100/100, runt 7/7. När jag loggar in och kollar routerns inställningar hittar jag bla detta:

Internet-port
DHCP DHCPClient

LAN-port
DHCP På

Internet-IP-adress
Hämta dynamiskt från ISP

DNS-adress (Domain Name Server)
Hämta automatiskt från ISP

Jag testade stänga av DHCP-KLIENTEN en gång, men då fungerar inte internet. Någon som är kunnig inom området som kan hjälpa till?

Tack.

Permalänk
Medlem

Är detta över trådlöst? Inget ovanligt i så fall. Är det med kabel prova utan routern.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

På LAN-konfiguration är rutan "Använda routern som DHCP-server" ikryssad. Ska jag ta bort det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlmenE
På LAN-konfiguration är rutan "Använda routern som DHCP-server" ikryssad. Ska jag ta bort det?

Nej, om du slår av DHCP servern i routern så kommer dina datorer inte att få en ip-adress ifrån routern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Är detta över trådlöst? Inget ovanligt i så fall. Är det med kabel prova utan routern.

Frågar precis som maniak: Är 7/7 ifrån en dator som kör trådlöst eller trådat?

Permalänk
Medlem

Trådlöst.

Ok, jag slog av DHCP på lan-konfiguration. nu kan jag inte logga in på routern för att sätta på det igen, hur gör jag? Jag har ett nytt standard-gateway adress nu, när jag ska logga in på routern så skriver jag in samma användarnamn och lösenord men kommer ej in, kan jag sätta på dhcp på ett annat sätt? dhcp-klienten e fortfarande på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trådlöst.

Ok, jag slog av DHCP på lan-konfiguration. nu kan jag inte logga in på routern för att sätta på det igen, hur gör jag? Jag har ett nytt standard-gateway adress nu, när jag ska logga in på routern så skriver jag in samma användarnamn och lösenord men kommer ej in, kan jag sätta på dhcp på ett annat sätt? dhcp-klienten e fortfarande på.

Ställ in statisk IP-adress på din dator, typ 192.168.0.2 om du gick in på 192.168.0.1 för att komma in på routern förut så ställ in din dator på 192.168.0.2, nätmask 255.255.255.0 gateway 192.168.0.1 Pri DNS 192.168.0.1

Anpassa adresserna efter den adress du loggade in på innan ändringen.

Logga in och sätt på DHCP.

Om du inte har en massa viktiga inställningar så resetta skiten, litet hål någonstans, ström på håll in några sekunder 1-10 typ beroende på router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla in datorn med kabel, ställ manuellt in ipadress på din dator, logga in och slå på dhcp servern igen

Ipadress 192.168.1.x eller 191.168.0.x, nätmask 255.255.255.0

Att man får dålig hastighet när man sitter trådlöst är inte direkt ovanligt.
Vad får du ut för hastighet på linan när du kör trådat genom/utan routern?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar.

Två saker till bara, vad är bryggat läge, och borde jag köra i det.

Jag försöker köra PES online mot en kompis, men båda har router så det funkar inte att connecta till varandra. När jag kör mot en annan som inte har router så funkar det även fast jag har det. Hur kan man fixa det problemet?

Permalänk
Medlem

Du kan göra en portforward, alltså "redirecta" en viss port till en viss ip, kolla http://portforward.com/

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix

Frågar precis som maniak: Är 7/7 ifrån en dator som kör trådlöst eller trådat? [/B]

Det som är grejen, jag får 7/7 både trådat och trådlöst..

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som är grejen, jag får 7/7 både trådat och trådlöst..

Ja det kanske är så att routern inte orkar skyffla mer än 7Mbit mellan WAN/LAN. Byt router, finns många trådar där det diskuteras vilken som har bäst "throughput", bara att leta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Routern ska absolut kunna klara av det.

Den ska klara av upp till 150Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Routern ska absolut kunna klara av det.

Den ska klara av upp till 150Mbit/s.

Throughput och teoretisk hastighet på trådlöst är helt olika saker. Vad har du för router?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Netgear wnr1000. Det är inte bara trådlöst jag får dålig hastighet på, även trådat får jag ut 7/7..

Permalänk
Medlem
Citat:

Netgear wnr1000. Det är inte bara trådlöst jag får dålig hastighet på, även trådat får jag ut 7/7..

Den klarar inte på långa vägar din uppkoppling. Se klistrade tråden på förslag över vilka routrar som gör det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Men den ska väll klara mer än 7/7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men den ska väll klara mer än 7/7?

Vad får du för hastigheter om du kör utan routern?