Permalänk

Hög IDLE temperatur på en i7 920?

Halloj!

Jag plockade precis ihop mitt nya system En Intel i7 920 med en Noctua NH-U12P SE2 som kylare. Jag kör en fläkt på kylaren (man kan ju ha två) men har utblås från chassit positionerat bara några centimeter från var den andra fläkten skulle varit på kylaren så jag tyckte den var mindre meningsfull.

Jag får en IDLE temperatur på ungefär 46 grader vilket jag tycker låter något galet högt. Caset kyls med ett inblås och ett utblås. Case temperatur blir c:a 32 grader. Gjorde jag något knasigt när jag installerade kylaren undrar jag.

En av de saker som jag klurade länge o väl på var detta med pastan. I manualen till kylaren och pastan står "lägg en droppe på 4-5 mm på mitten av cpun och sätt sen bara dit flänsen o skruva till". I princip alla allmänna källor anser att man ska kladda ut ett jämt tunt lager. Inte enligt manualen till denna pasta dock så jag gjorde enl manualen, kanske var det inte så klokt trots allt.

Allting sitter till synes ordentligt så jag veti f-n vad annat än pastan som skulle vara falet. Några förslag på detta och råd vad temperaturen borde vara på? Temperatur på load vet jag inte än då jag inte pressat på något ännu.

Om jag bör sätta om kylaren, bör jag då ta bort all pasta o börja om eller räcker det att "kleta ut" den existerande och ev lägga till mer om det behövs?`Den har varit på för några timmars rullning ungefär utan någon större press. Mer pasta finns men rengöringsarbetet känns inte helt lockande med allt på plats.

Kristian

Permalänk
Medlem

Pastaklick storlek riskorn brukar man säga, works for me. Börjar du om tycker jag du ska ta bort gammal pasta och lägga på ny. Lättar du på kylaren ser du ju också om pastan tryckts ut ordentligt... eller om kylaren inte satt som den skulle

Edit: Går väl bra att rengöra fast mobo sitter monterat

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Tror inte det är kylpastan som är problemet då du verkar ha applicerat den som man ska.
Kylaren har "smetat" ut pastan av sig själv nu när du lade tryck på den.

Vilket program använder du för att kolla dina temperaturer? det kan skilja ganska många grader beroende på vilket program man använder.

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk

Ja, c:a ett riskorn är nog ganska exakt hur mkt jag la på, den verkar också sitta ordentligt, var nogrann med att få allt o sitta rätt just för att undika detta (HAH!)

Jag kollar temperaturen på den inbyggda kollen i BIOSEN på mitt Asus P6Y Deluxe V2 moderkort. Den rapporterar cpu o mb temp samt alla rpms o volt. Sen om den är rätt eller fel kan jag säga lite om, men man tkr ju att moderkortets egna bios borde läsa rätt, var det att vara godtrogen?

Kristian

Permalänk
Inaktiv

Något låter ju ändå lite skumt, min ligger på 35-36 grader i idle... nu när jag tittade i biosen, har försig inte samma moderkort, men kylaren och prossesorn är detsamma.

Permalänk
Medlem

ja Testa med tex coretemp och se om det matchar

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Jesp: det är ungefär 33-35 som jag väntade mig och som andra verkar få i denna configurationen ja... men jag ska prova med core temp o se om det blir någon skillnad men jag tvivlar nog på det tyvärr. Fattar inte vad som gått knas då när jag installerade skiten, fläkten rullar precis som den ska också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JespSve
Något låter ju ändå lite skumt, min ligger på 35-36 grader i idle... nu när jag tittade i biosen, har försig inte samma moderkort, men kylaren och prossesorn är detsamma.

Kolla i Windows, den lär nog vara lite varmare. OCH idle temp ska mätas efter att datorn har vart igång i 30 min!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vad som är egentligen mer intressant är vad blir det för temp med full load, idle temp kan vara rätt osäkra också, men load brukar stämma ganska bra, kolla med coretemp och nått belastningsprogram, tex prime95.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Kolla i Windows, den lär nog vara lite varmare. OCH idle temp ska mätas efter att datorn har vart igång i 30 min!

Nu har datorn varit på i över 30 min och minna cores mäter nu (enligt core temp)
Core0 37-38 grader Load 2-6%
Core1 34-36 grader Load 0-4%
Core2 34-36 grader Load 1-5%
Core3 37-38 grader Load 4-10%

Självklart måste datorn vara på ett tag för att man ska kunna få fram stabila temps. Men min dator hade redan varit på i några timmar då jag såg posten, sen så tittar han på tempen via sin bios så kändes mer intressant vad min bios skulle visa än vad datorn skulle visa i Windows. Sist så orkade jag inte vänta specielt länge i biosen och så trode jag inte datorn skulle tappat specielt mycket värme på en snabb omstart.

Edit, Gramatik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JespSve
Nu har datorn varit på i över 30 min och minna cores mäter nu (enligt core temp)
Core0 37-38 grader Load 2-6%
Core1 34-36 grader Load 0-4%
Core2 34-36 grader Load 1-5%
Core3 37-38 grader Load 4-10%

Självklart måste datorn vara på ett tag för att man ska kunna få fram stabila temps. Men min dator hade redan varit på i några timmar då jag såg posten, sen så tittar han på tempen via sin bios så kändes mer intressant vad min bios skulle visa än vad datorn skulle visa i Windows. Sist så orkade jag inte vänta specielt länge i biosen och så trode jag inte datorn skulle tappat specielt mycket värme på en snabb omstart.

Edit, Gramatik

du skriver dina idle temps?
på vad för hw

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Bios temp brukar bara mäta på spreadhetern så därför är det bättre att mäta i wimdows där man får mer info i både spreadhetern och i kärnorna, och som sagt idle är inte så viktigt, det är load temp man vill veta om den är galet hög eller normal, innan dess vet man inte hur bra kylaren är monterad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Dåså gott folk, då ska ni få lite preliminära LOAD temperaturer istället.

Jag kör nu med CORETEMP som temperaturgivare och PRIME95 som last. Jag har inte hu8nnit köra några enormt långa pass än, jag hann ett pass på ungefär 20-30 minuter och temperaturerna verkade då mer eller mindre ha stannat av på sitt maximum. Kan säkert bli några grader till om man kör i timtal men detta borde räcka för att få en slutsats på kylaren.

Alltså, 20-30 minuter full last i PRIME95 och CORETEMP rapporterar:

69,68,66,65 grader

Senare gick den högsta upp till 70, men sen även tillbaka ned till 69, så det är någonstans där det ligger. Vad tror ni om det? Låter varmt i mina öron men jag har å andra sidan hört att dessa processorer går riktigt varma.

IDLE temp, när det svalnat av efter PRIME95 testet verkar landa på 42,41,41,39 enl coretemp.

När jag sen bootar om snabbt o går in i bios snarast möjligt och kontrollerar temperaturen anger den 49 GRADER!! ganska rejält mkt varmare mao, då föreligger ju iofs vissa skillnader: i windows går ju cpu'n ned på en lägre hastighet vid IDLE vet ej om den gör detta i bios, lika så står grafikkortet gts250 o öser fullt på fläkten utanför windows vilket sannolikt påverkar.

Vad tror ni om detta, är det rätt eller är något knas med kylar monteringen?

Kristian

Permalänk
Medlem

För det första mäter ju inte bios från samma sensor(er) som coretemp eller realtemp.
Bios mäter cpu tempen medans core- / realtemp mäter temperaturen på kärnorna.
För det andra är idle temperaturer helt ointressant, sensorerna är inte kalibrerade för att mäta dom på ett träffsäkert sätt.
Och för det tredje skulle jag inte lägga någon stor vikt på vad bios säger temperaturen ligger på, dom brukar kunna ligga ganska mycket fel för i7 har jag märkt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Intressant, mkt intressant i tanke på hur mkt vikt som läggs i recentioner av fläktar o dyl på IDLE temperaturer lika mkt som LOAD temperaturer. Underligt att ingen tänkt särskilt mkt på detta då.

Mao kan vi inte säga så himla mkt om våra jämförelser här då på IDLE temperaturer, men om vi då enbart går på mina LOAD temperaturer som jag angav ovan (69 c:a) är detta bra eller indikerar detta något knas? Det låter varmt men jag har hört en del säga allt under 80 är ok.

Kristian

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett P6T Deluxe V2 också, samma processor- oklockad, samma kylare, men använder båda fläktarna. Har ett Antec Ninehundred two med 2st 120mm insug, och en 220mm +120mm utblås. Jag har 28-30grader i Idle och 45-50 grader ( de olika kärnorna varierar lite) i full load i stress test. Jag har bara lagt på kylpasta som det står i manualen, cirka 4mm, kylpastan är bara till för att jämna ut omjämnheter i kontakten mellan metallen, och om båda var helt nya ska dessa vara otroligt små...

Nu är min som din alldeles nymonterad och det kan väl ta lite tid innan de "sätter sig"... men det låter som om det e något som inte riktigt e som det ska med din

Permalänk
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Då ingen ställt denna fråga än så gör jag det.

Är processorn en c0 eller d0 ?

Sen om du inte tänkt att clocka så är dina temperaturer helt OK, och om du ska clocka kan det visa sig att kylaren sväljer den extra värme som genereras iaf.. Testa och se.

Permalänk

Skumt, låter som något inte är helt korrekt här. Frågan är dock vad i tanke på att vi monterat kylarna likadant o har samma moderkort o cpu, skumt!

Du har däremot mer fläktar både in o ut om nu det kan göra skillnaden men jag tvivlar på det faktiskt!

Jag har en D0'a har det betydelse?

Som du säger huttala så duger säkert temperaturerna utan OC, jag har inte bestämt om OC än men hade iaf initiellt tänkt dra upp den något, nu rasar den på i en jävla fart ändå så behovet känns itne så överhängande längre, men man vill ju inte köar för varmt gärna heller.

Kristian

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TigerSoul
Skumt, låter som något inte är helt korrekt här. Frågan är dock vad i tanke på att vi monterat kylarna likadant o har samma moderkort o cpu, skumt!

Du har däremot mer fläktar både in o ut om nu det kan göra skillnaden men jag tvivlar på det faktiskt!

Jag har en D0'a har det betydelse?

Som du säger huttala så duger säkert temperaturerna utan OC, jag har inte bestämt om OC än men hade iaf initiellt tänkt dra upp den något, nu rasar den på i en jävla fart ändå så behovet känns itne så överhängande längre, men man vill ju inte köar för varmt gärna heller.

Kristian

Processorn är långt ifrån för varm nu.. Jag idlar 39-41 grader på min CPU och det är absolut inga problem, om det nu är idle temperaturerna du oroar dig för.

Sen är dina loadtemps långt ifrån maxade, kommer du upp i 85~ grader i prime95 så är det lugnt.

Så du har med andra ord inget att oroa dig för.

Permalänk

Nej förvisso så fel är väl inte temperaturerna, det jag stör mig på är att jag ändå har betydligt högre temperatur än andra med samma komponenter. Frågan är väl kanske om det är värt jobbet att försöka med en omsättning av cpun. Sen har jag ju ev tänkt klocka upp den lite senare o då är ju dessa temperaturer inte direkt en bra start.

Permalänk

Jag bestämde mig till slut för att ta loss alltihoppa, göra rent det och sätta ihop det igen. Jag använde kemiskt ren bensin som rengöring och toapapper o tops för att få rent fläns och cpu. Jag noterade då också att allting såg ut att ha gjorts rätt förra gången. Pastan såg ut att vara lagom och täckte upp processorn bra. La på nytt och satte ihop allting igen.

Som så ofta annars bör man rätta sig efter ordspråket "if it ain't broken". Resultatet? minst 3 grader FÖRSÄMRING istället. Både IDLE och LOAD temperaturerna skjuter iväg 3 grader UPPÅT istället för neråt mot förut. Tack för den typ! Kanske tog jag för mkt pasta denna gången, såg att det blev NÅGOT mer än förra gången, ingen aning! Förbannat irriterande är det iaf och jag får uppenbarligen nöja mig med rent utav en ännu sämre temperatur istället, fattar inte varför det blir så dåligt.

Har 120mm Scythe fläktar 800rpm, en i fronten framför hårddiskarna (2st) samt en högt upp bak. De är tysta och trevliga, men kanske inte tillräckliga? case temperatur under idle är c:a 32 grader vilket iaf jag tkr låter bra.

Frågan är vad jag gör åt det nu, sätter om den igen eller? *suck*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TigerSoul
Intressant, mkt intressant i tanke på hur mkt vikt som läggs i recentioner av fläktar o dyl på IDLE temperaturer lika mkt som LOAD temperaturer. Underligt att ingen tänkt särskilt mkt på detta då.

Mao kan vi inte säga så himla mkt om våra jämförelser här då på IDLE temperaturer, men om vi då enbart går på mina LOAD temperaturer som jag angav ovan (69 c:a) är detta bra eller indikerar detta något knas? Det låter varmt men jag har hört en del säga allt under 80 är ok.

Kristian

Precis, för sensorerna är kalibrerade för att vara så träffsäkra som möjligt när processorn närmar sig sitt TJMax.
Detta för att kunna stänga av sig vid överhettning, throttla och dylikt.

Och angående spänningen, alla exemplar har sin egen "sweetspot", efter den sweetspoten så kommer den börja kräva mycket mera spänning.
T.ex min egen har sin sweetspot på 4,2Ghz, vid 4ghz behöver den 1,3v, vid 4,2ghz behöver den 1,33v fast ökar man sedan till 4,4ghz börjar den helt plötsligt kräva 1,45v.
Normalt sett lönar det sig alltid att lägga sig precis vid sweetspoten.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Japp, well eftersom jag inte har några tankar just för stunden på OC låter jag det bara vara som det är. Det håller sig ju inom speccarna och sitter som det ska så det får helt enkelt duga. Det är en dygd att lära sig när man bör och inte bör försöka förbättra saker o ting.

märkte däremot att case tempen gick upp mer än väntat vid lite "normal användning" så det måste nog åka in en fläkt till tyvärr, jag som var så nöjd med tystnaden. Blir en bottenfläkt för o få in mer kall luft tror jag.