Köra command line program i Xcode

Permalänk
Medlem

Köra command line program i Xcode

Jag försöker skriva lite C++ i Xcode och har ett program som ska läsa in en textfil. I skolan kör vi programmen i terminalen, och skulle jag köra programmet där skulle jag ha skrivit "programnamn < text.txt"

Hur kan jag återskapa det i Xcode och dess command line?

Sen undrar jag en grej till. Om jag nu skulle vilja köra mitt program i terminalen i OS X, vart hamnar då en körbara filen? Måste jag kompilera på något speciellt sätt?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Om du vill läsa in när du startar programmet så kan du använda dig av getopt-metoden.
http://www.gnu.org/s/libc/manual/html_node/Getopt.html

En vanlig cpp fil kan du kompilera i terminalen genom att skriva g++ <filnamn>.
Som standard får du en körbar fil som heter a.out den kan du köra genom att skriva ./a.out.

Sedan consol i xcode vet jag tyvärr inte hur du ska använda. Jag brukar alltid koda med en main.cpp i grunden som jag först kör och i denna kan jag skriva olika test jag vill utföra på själva koden jag skriver.

Permalänk
Medlem

När du skapar ett nytt projekt i XCode kan du väl välja "Command Line Utility" som template för ditt projekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
När du skapar ett nytt projekt i XCode kan du väl välja "Command Line Utility" som template för ditt projekt?

Jo visst kan man det, och det är det jag gör, men man får aldrig chans att skriva in vilken fil man vill skicka in till programmet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
En vanlig cpp fil kan du kompilera i terminalen genom att skriva g++ <filnamn>.
Som standard får du en körbar fil som heter a.out den kan du köra genom att skriva ./a.out.

Det känns som det enklaste sättet, tack så mycket!

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Jo visst kan man det, och det är det jag gör, men man får aldrig chans att skriva in vilken fil man vill skicka in till programmet.

I ditt program läser du från STDIO (fildeskriptor 0). När du startar ditt program med prog < fil kopplar skalet om din STDIO mot filen i fråga.

Permalänk

Om du expanderar "Executables" i "Groups & Files" listan till vänster i XCode och dubbelklickar på "programnamn" så kan du ge argument och så till ditt program. Samt även välja vad som ska användas för std in/out. Men jag tror nog att det är lättast att a) bygga programmet ifrån XCode och sen köra det ifrån Terminalen (binären ligger i /path/to/project_name/build/Debug/) eller b) bygga programmet ifrån Terminalen med g++ och även köra det från terminalen.

Visa signatur