Permalänk

Tyvärr finns det nötter som lägger 30 papp på en dator - för två år sedan var det en i min klass som fick en ny dator av sin far med en prislapp på cirka 30 000 (inkl. skärm). Personen ifråga använder datorn till IM + ordbehandling och satt där med 4GB RAM, Q9600 (tror jag det var, kan ha varit Q6600) etc etc.

Kontenta: Det finns folk som inte kan skillnaden mellan dator och dator som lägger 30k på en dator.
Sen kanske 50k är en orimligt hög siffra, men jag vill bara visa på att det finns folk till allt. Okej, den trolltråden som TS hänvisar till får jag kanske hålla med om att den luktar skunk, men ändå.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Här pratar vi inte om de personerna.

Vilka personerna?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Vilka personerna?

Citat från dig själv: "Men sen fins det ju folk som ska köpa datorer för 30k med en fet skärm och fortfarande blir kallade "troll""
DE personerna.

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
Mr.Borka

Om han själv skulle lägga 50k så borde han ju kunna något om datorer men nu skulle han ju 50k.

"utnyttjar Internets anonymitet"
Ni som gnäller och är tuffa gör ju likadant.

Jag fattar inte varför du försvarar troll...
Grejen är ju den att de påstådda 50.000 kronorna inte finns och aldrig funnits. Då tänker jag inte på en specifik person heller utan jag har under loppet av ett par månader sett en hel del trådar som egentligen inte handlar om annat än att nyregistrerade användare "flashar" med låtsaspengar.

Vi som "gnäller" anser att mentaliteten att nyregistrerade konton som viftar med sin e-penis är ett problem. Som jag skrivit alldeles för många gånger så är forum till mycket för att kunna hjälpa folk, men när nyregistrerade datoridioter kommer in med idén "lol, hur slösar jag så mycket pengar som möjligt?" så är det inte entusiaster man vänder sig till, utan till säljare.

Citat:

HoBb3: Jag tycker det är dåligt att doma någon för vilken summa pengar man har.
Hade jag haft en väldigt stor summa pengar skulle jag sköpt en skitdyr overkill dator, tror det är många andra som också skulle det.

Det är ju en sak om du har pengarna och spenderar dem. Att komma in i forum och egentligen skriva "hej, jag har pengar, loolol" och egentligen inte ens vilja ha någon hjälp eller ens en idé om vad personen är ute efter är något annat.

Citat:

SirTiner: "ballar ur"
? tycker jag inte, MR.borka säger att trådskaparen gör det då gör väl isåfall alla som gnäller å klagar det också eller? tror inte de flesta skulle bete sig som dom gör här om det va i "verkligheten"

Nä nu orkar jag inte mer, har sagt va jag tycker.

Du borde nog ta och sova lite, tror jag. Jag står för det jag skriver och kaxar mig inte mer på nätet än i person, något som du skulle märka inte funkar för de klassiska trollen då ett 12-årigt litet "babyface" knappast springer runt och ska köpa en dator för ett dussintal tusenlappar.

De som utnyttjar anonymiteten använder sig av den för att provocera. Det är visserligen ganska subjektivt då fusktrådar och överdrivet kaxiga nyregistrerade användare som knappt kan stava till "dator" verkar prisas av så många...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Vilka personerna?

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Jo jag förstår det och det är inte särsilt kul. Men sen fins det ju folk som ska köpa datorer för 30k med en fet skärm och fortfarande blir kallade "troll"

"folk som ska köpa datorer för 30k med en fet skärm och fortfarande blir kallade "troll"

De personerna.

Har du redan glömt vad du själv har skrivit?

Det blir lite konstigt när man först gör ett påstående och sedan när man får ett svar, så verkar man som att man inte vet vad personen som svarar på ens fråga, har svarat på.

Ställer du en till fråga på det här svaret så kommer jag inte att svara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Jo jag förstår det och det är inte särsilt kul. Men sen fins det ju folk som ska köpa datorer för 30k med en fet skärm och fortfarande blir kallade "troll"

Kanske av någon vilseledd stackare, men inte av de seriösa medlemmarna på forumet. Låt oss säga att någon behöver en riktigt kraftfullt dator för att rendera tung 3D med och gillar att maxa spel på en bra 30"-skärm, då är inte inga som helst problem att fixa ett bra och balanserat paket för 30k.

Sen finns det tyvärr vissa personer, som redan nämnts i tråden, som bara skriver ungefär: "HJÄLP! MIN PAPPA BETALAR EN FET SPEL DATA FÖR 40K, SÄTT IHOP DET FETASTE SOM FINNS!"
Denna typ av personer blir sedan ofta irriterade när man trevligt och vänligt försöker säga att de inte behöver en så dyr dator för att spela spel på en billig 22"/24"-skärm.

Det är så jag tycker att det funkar i vissa fall, och det är de fallen som denna tråden handlar om. Elgot har helt rätt i att vi borde skita i sådana trådar om det inte intresserar oss, det räcker med att en eller två personer påpekar att TS kanske borde fundera på att köpa en mer prisvärd dator, mer än så behövs inte.

Permalänk
Medlem

En dator för 50k kan tyckas överflödigt, jag håller med. Speciellt då "den bästa datorn" aldrig förblir bäst särskilt länge då dagens utveckling sker med en rasande fart.

Men ni skall ha några saker på det klara, det finns folk med alldeles för mycket pengar. Det finns folk som inte nämnvärt påverkas utav ett köp på 50 000 KR även om det är en väldigt massa pengar.

Totalt sett så finns det oerhört många köp som inte går att motivera, köp som har varit helt och hållet onödiga - men om man har pengarna? Lek själva med tanken att ni har (låt oss säga) 20 000 000 KR på kontot, visst hade man köpt/byggt en dator för 50 000 KR - utan att överhuvudtaget tveka (förutsatt att man har ett brinnande datorintresse)?

Därmed inte sagt att "daviddator" är så här rik, men det är inte helt omöjligt att han eller någon annan utav "trollen" som skriver sådana trådar är det!

Ytterligare ett exempel på folk som har alldeles för mycket pengar:

Jag jobbar lite vid sidan av i en utav kviksbutiker här i göteborg. I våras hade vi en kund som köpte ett kök för 356 000 (356k) KR, detta är extremt ovanligt då de flesta kök vi säljer ligger på ~50 000 KR. Men i alla fall, inte nog med att kunden väljer det dyraste köket någon någonsin har skådat, utan det var tydligen fel nyans på luckorna. Dom var vita, han ville ha dom gräddvita. Ni kan säkert gissa vad han gjorde, jo, han kontaktade en lackeringsfirma som slipade ner det helt nya köket och målade om luckorna, resultatet var knappt märkbart - d.v.s, man såg i princip ingen skillnad mellan den ursprungliga luckan.

Förstår ni vart jag vill komma? Vissa har alldeles för mycket pengar och vill dom spendera 50 000KR på en dator så är väl det upp till dom utan att vi skall klanka ner på dom och vara dryga? Vill ni inte hjälpa dom (ni är inte tvingade att skriva ett svar?!), låt bli att skriv!

Permalänk

Detta går inte att jämföra.

Jag ska göra en jämförelse.

Din kund kommer in och vill köpa det ovan nämnda köket med alla sina krav och planer osv.

Nästa vecka kommer han in och vill köpa ett helt annat.

Tredje veckan ett annat och så vidare.

Varje gång är det nya priser och nya förutsättningar och varje gång lägger alla ni på firman ner en massa arbete på att hjälpa honom.

Han köper dock aldrig något kök, sedan när ni kör en kreditkoll så ser ni att han är luspank.

Det är en bättre jämförelse.

Jag tycker att alla ni som är tveksamma ska gå in i de här personernas profiler och kolla historiken.

De är glasklara troll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Detta går inte att jämföra.

Jag ska göra en jämförelse.

Din kund kommer in och vill köpa det ovan nämnda köket med alla sina krav och planer osv.

Nästa vecka kommer han in och vill köpa ett helt annat.

Tredje veckan ett annat och så vidare.

Varje gång är det nya priser och nya förutsättningar och varje gång lägger alla ni på firman ner en massa arbete på att hjälpa honom.

Han köper dock aldrig något kök, sedan när ni kör en kreditkoll så ser ni att han är luspank.

Det är en bättre jämförelse.

Det var ingen jämförelse, ville bara visa att det finns folk som har extremt mycket pengar som ibland handlar på ett märkligt vis som inte riktigt går att motivera.

Jag förstår dock vad du menar, men läs det sista jag skriv. Låt bli att svara honom då? I takt med att intresset dör ut för "hans" trådar kommer ju självklart hans intresse för att publicera en massa trådar dö.

Permalänk

Det borde ju vara väldigt enkelt detta.

Om det är ett troll så är det roliga att se hur folk blir provocerade. Folk som inte bryr sig om de svarar ett troll eller eller någon rik eller okunnig utan bara ger seriös fakta roar knappast troll ändå.

Alltså. Tror man själv att det är ett troll -lägg inte ned någon tid. Tror man att frågan är seriös- Svara torrt utan att lägga värderingar.

Klart! Trollen tröttnar och seriösa med mycket pengar och mindre kunskap får svar.. hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

Personen skapade nu en ny tråd för 10k då tråden om 30k hade börjat gå långsamt.

Båda trådar blev låsta.

Personen fick förhoppningsvis en varning via PM och anmärkning #2 är förmodligen nära.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag fattar inte varför du försvarar troll

Jag har inte försvarat ett "troll" eftersom ingen här vet om det är en person som ljuger eller ej.

Såg I en annan tråd om en person som hade köpt 2 stycken 5970 kort och lagt ut det ena på försäljning då blev han kallad äcklig. Är det så man ska bli behandlad?

Till alla andra som tycker man kan ha för mycket pengar

Varför tycker ni det?
Är det fult att ha för mycket pengar?
Är inte pengar något som i stort sätt alla strävar efter att få? de flesta jobbar ju så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
Jag har inte försvarat ett "troll" eftersom ingen här vet om det är en person som ljuger eller ej.

1. Killen har gjort 7 olika trådar om det här.
2. Han har fått över 500 svar.
3. Han fortsätter att skapa nya trådar allteftersom de blir låsta.
4. Han har en anmärkning och garanterat en till på gång.
5. Han har skapat alla trådarna på mindre än en vecka.
6. Han ställer samma frågor i olika trådar.

Hur tänker du egentligen?

Kolla den här länken och sluta svamla!

http://www.sweclockers.com/forum/search.php?s=&action=showres...

Permalänk
Medlem

Må stämma för just den personen och säkert för en del andra men uttryck i stil med "Tyvärr finns det nötter som lägger 30 papp på en dator" får iaf mig att resa ragg. Den som tydligen har komplex för summan 30k går inte att ta på allvar. I närheten av det lär nog min dator ha kostat mig när jag är klar men det beror ju också på VAD man fyller lådan med eller hur? En del komponenter kostar mkt pengar och jag betackar mig för att nån ska påstå att man tillhör gruppen nötter bara för att totalsumman blir hög. Vad den får kosta angår bara mig och ingen annan. Basta.

Mao, man måste skilja på troll och seriösa frågeställare, ibland kanske det är enkelt, ibland inte

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Ja, jag har lagt över 150.000:- på datordelar/datorer de sista tio åren men jag skapar inte 7 trådar om det på 5 dagar.

Permalänk

ok?
Nu ska jag falla ner på mina knän och kyssa dina fötter?

Skulle det bevisa att han ljuger? Han kan lika gärna vara nollställd när det gäller datorer och vill ha hjälp nu när han FÅR pengar till en.

Sen att han skapar nya trådar kan ju vara att allt blir väldigt of topic.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
ok?
Nu ska jag falla ner på mina knän och kyssa dina fötter?

Skulle det bevisa att han ljuger? Han kan lika gärna vara nollställd när det gäller datorer och vill ha hjälp nu när han FÅR pengar till en.

Sen att han skapar nya trådar kan ju vara att allt blir väldigt of topic.

Du beter ju dig som ett troll själv och förmodligen så är du samma person som "daviddator".

Hejdå.

Permalänk

Jag väntade på den danielinterius.

Permalänk

Varför tjaffsa? dom som anser trådskaparen är ett troll ger fan i å svara, och dom som inte gör det svarar. Hur svårt ska det vara? Själv tycker jag att det har kommit väldigt mkt trolltrådar den sista tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markenswe
Varför tjaffsa? dom som anser trådskaparen är ett troll ger fan i å svara, och dom som inte gör det svarar. Hur svårt ska det vara? Själv tycker jag att det har kommit väldigt mkt trolltrådar den sista tiden.

Mycket bra, försök att följa dina egna råd nästa gång du ser något suspekt

Permalänk

Mycket intressant tråd

Datorn är nu beställd så blir nog inte många trolltrådar i fortsättningen.

Anledningen till att jag gjorde så många trådar var att alla blev helt off topic, jag fick knappt några svar, de flesta kommentarerna handlade om något helt annat, exempelvis min budget.

Men tack för all hjälp och jag önskar er en god jävla jul!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daviddator
Mycket intressant tråd

Datorn är nu beställd så blir nog inte många trolltrådar i fortsättningen.

Anledningen till att jag gjorde så många trådar var att alla blev helt off topic, jag fick knappt några svar, de flesta kommentarerna handlade om något helt annat, exempelvis min budget.

Men tack för all hjälp och jag önskar er en god jävla jul!

Du kanske ska tänka på nästa gång att inte göra en tråd per del du ska beställa:) Glad påsk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daviddator
Mycket intressant tråd

Datorn är nu beställd så blir nog inte många trolltrådar i fortsättningen.

Anledningen till att jag gjorde så många trådar var att alla blev helt off topic, jag fick knappt några svar, de flesta kommentarerna handlade om något helt annat, exempelvis min budget.

Men tack för all hjälp och jag önskar er en god jävla jul!

Vad blev det sendå sistochslutligen?

Jao goodjul

Permalänk
Medlem

nödvändigt att starta en tråd för att kritisera andra?

1- om en person spamar med trådar så finns det admins att raportera till.
2- om en person vill köpa en dator för en krona eller för 50k så är det hans/hennes problem.
3- vem gav er rätten att bestämma vad folk ska göra med sina pengar och liv?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag fattar inte varför du försvarar troll...
Grejen är ju den att de påstådda 50.000 kronorna inte finns och aldrig funnits. Då tänker jag inte på en specifik person heller utan jag har under loppet av ett par månader sett en hel del trådar som egentligen inte handlar om annat än att nyregistrerade användare "flashar" med låtsaspengar.

Vi som "gnäller" anser att mentaliteten att nyregistrerade konton som viftar med sin e-penis är ett problem. Som jag skrivit alldeles för många gånger så är forum till mycket för att kunna hjälpa folk, men när nyregistrerade datoridioter kommer in med idén "lol, hur slösar jag så mycket pengar som möjligt?" så är det inte entusiaster man vänder sig till, utan till säljare.

Väl talat: som jag ser det - när man hjälper folk - så handlar det om att bygga en dator till en så billig/rimlig peng som möjligt: det är väl därför man är på ett forum för att få råd (och prestanda givetvis:)) just för har man obegränsat med kr behöver man inte tänka på om man köper "overkill av misstag" så att säga.

Men hade det varit jag hade jag typ frågat Belga/någon annan kompetent person på forumet och han/hon hade fått en slant för besväret: hellre det än att fråga en säljare som vill plocka av dig så mycket pengar som möjligt liksom:)

Är lite nyfiken: någon som vet vad trollen vill få ut av detta? Varför skryta om något som inte finns? Snacka om att bygga luftslott.:P

Jag själv har frågat (CPU-kylare om jag inte minns fel) när jag inte haft pengar *just då* men köpt månaden/2 månader efter typ.:) För mig är det lika kul att göra research som att -->köpa-->installera komponent X i datorn.:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Är lite nyfiken: någon som vet vad trollen vill få ut av detta? Varför skryta om något som inte finns? Snacka om att bygga luftslott.:P

Jag beskrev det i ett tidigare inlägg i den här tråden: Det handlar nästan alltid om att dom vill "ha hjälp" att bygga den bästa datorn som går att köpa för pengar... bara för att se hur mycket den kostar i dagsläge. Själv tycker jag det är ganska kul/lärorikt.