Jag ska köpa ny dator och undrar hur stor skillnad det egentligen är på en Core 2Duo och en i7 processor. Jag pratade med en datorkille som tyckte att jag skulle köpa en dator med en i7 processor i eftersom att det är vad som kommer att satsas mest på nu. Men de är relativt dyra än så länge.
Jag kommer främst använda datorn till mina studier men även en del bildredigering och spelande så jag vill ha ett bra grafikkort motsvarande GT 230 eller bättre.
Är det värt att lägga några extra pengar och ex. få en: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498535
Är det någon som har andra förslag på datorer för ~8-10000 som skulle uppfylla kraven att spela en del spel på (förhoppningsvis Diablo 3) samt att redigera en del bilder på. Jag har även tänkt att ha den i ett par år så att den är framtidssäker till en viss del är viktigt med!
Ett plus är lång batteritid och 15-15,6" skärm.
Har försökt hitta en i7 dator med bra grafikkort till vettigt pris, lönlöst, men funderar på om i7 ger så mycket mer egentligen än C2D om man nu ändå har ett bra grafikkort. (Om man nu ser det ur spel/filmsynpunkt)
Hur stor är skillnaden prestandamässigt mellan en i7a och en C2D? Är den så påtaglig så att man ska vänta lite tills det finns fler datorer med i7or och lägre priser eller ska man köpa nu? Exempel på datorer med i7or runt 10000 välkomnas!