"Låtsas RAID" på 2 olika diskar?

Permalänk
Medlem

"Låtsas RAID" på 2 olika diskar?

Jag vill säkerhetskopiera mina bilder och annat viktigt så att de finns på 2 olika diskar. Jag vill alltså inte bli av med grejerna om ena disken går sönder.

Jag har en gammal disk nu och tänkte trycka i en till, så jag kan alltså inte köra vanlig RAID för att öka säkerheten. Jag tänkte göra 2 partitioner som är lika stora på de 2 olika diskarna.

Jag vill helt enkelt att allt jag gör på ena disken även skall inträffa på den andra. Och jag vill när som helst kunna plocka ut den ena disken och då skall all info gå att använda på den.

Viss prog gör någon form av säkerhetskopia som man kan återställa diskar ifrån, men det vill jag alltså inte.

Det skall se ut som att det är 2 olika diskar i win och jag vill kunna ändra på vilken av dem jag vill och så inträffar precis samma sak på den andra, i realtid.

Hur skall jag göra??

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

what ?

Du vill ha 2 partitioner, lika stora på 2 diskar.. alltså fyra partitioner?!

Hursomhelst vill du säkert synka (synkronisera) partitionerna.

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på raid 1?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Rsync är ett bra program för att synca data, dock sker det inte i realtid.

Det du bör använda dig av är RAID 1.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Alltså jag vill ha 2 partitioner, en på varje av 2 st olika hårddiskar som är lika stora och innehåller exakt samma sak.

Och jag vill att det skall ske i realtid.

Så om jag ändrar på partition 1 på hdd 1 så skall även partition 2 på hdd 2 göra exakt samma sak.

Tex om jag kopierar in massa bilder på partition 1 så skall de även kopieras till partition 2.
Tar jag bort en fil på 1 skall den även försvinna på 2.

Poängen är att jag har samma data på 2 ställen som är fysiskt oberoende av varandra.

Men jag kan inte köra fysisk raid eftersom det är 2 olika stora hårddiskar som jag bara använder små partitioner av för att lagra bilder på.

Om jag sedan vill kan jag plocka ut ena hårddisken och flytta den till en annan dator och allt jag hade på den finns kvar.

Edit: Jag kan väll inte ha raid 1 bara på partitioner på 2 olika hårddiskar? Helst vill jag dessutom att det skall se ut som att det är 2st partitioner i "den här datorn" och att jag kan ändra på vilken jag vill, men att ändringen påverkar båda.

Permalänk
Vila i frid

Raid-1 i en hemdator är meningslöst. Backup är det du ska använda dig av. Pajar nätaggregatet på olycklig sätt (mer troligt än en hd-crash) står du där med fyra trasiga diskar och ingen backup. Jag har gått på den minan och kör numera med extern backup-disk utöver spegling till en annan dator.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det beror på dåliga diskar eller bra nätagg, men jag har aldrig varit med om att någons nätagg bränt alla diskarna... faktiskt inte ens en enda disk...

Däremot har jag varit med om många fall där diskar gått sönder.

Permalänk
Medlem

http://www.google.se/search?q=sync+partitions+real+time

En av de första träffarna är Beyond Sync 3.6, som listas som freeware.
http://www.fileguru.com/Beyond-Sync/info

Hemsidan säger dock $29,95 men det är för version 4.0

edit:länken ledde till 4.0 på tillverkarens hemsida, men beyondsync-v3.exe kan man nog finnas kvar på någon site.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Finns det något vettigt program som gör att jag kan köra raid 1 på 2 olika diskar?

Permalänk

Intel Matrix tror jag kan fixa det där om moderkortet har stöd för det...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro