Knävänlig laptop med bra batteritid

Permalänk
Medlem

Knävänlig laptop med bra batteritid

Har letat ett tag nu efter en bärbar som är lätt och inte allt för stor (knävänlig).

Prestandan är inte så jätteviktig, bara den är någorlunda rapp och har bra batteritid. Hårddiskstorlek spelar inte heller någon roll, men givetvis så vill jag ha prestanda för pengarna.
Prisklass = max 6000~ helst billigare

Har snöat in lite på Asus eee 1000HE (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=409506), men vill gärna ha lite större skärm, dock max 14"~.

- Inte allt för stor
- Lätt
- Inte speciellt varm
- batteritid

Ska användas främst till att skriva, läsa och surfa, kanske se på någon film och lyssna på musik. Samtidigt :P, iallafall lite spelrum i prestandan för att köra flera applikationer samtidigt utan märkbar påverkan på hastighet.

Vilket operativsystem som medföljer spelar inte så stor roll, kommer förmodligen ändå köra archlinux eller någon annan dist.

Permalänk
Medlem

Hp mini 311c kanske kan passa herrn?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502070

Kvinnan min har en sån som hon ersatte sin gamla bärbara med. Hon sitter oftast med den i knät och tycker den är lagom liten (11.6"). Ca 5 timmar batteritid. Det är ju även ION i den så det går att accelerera .mkv med grafiken i den.

Enda jag kan tycka är lite segt med den är att det är just ATOM i den. Det är helt klart segare än en "vanlig" processor men så länge inget krävande görs så fungerar den utmärkt.

Permalänk
Medlem

Acer 1810tz

11,6" skärm med en bra upplösning och 6h batteritid. Påstår upp till 8h men det har jag aldrig kommit upp till.
Bra prestanda som klarar HD och ibland tom 1080 med hårdvaruacceleration.
HDMI och blåtand och 3GB minne gör att datorn inte känns seg trots ULV processor på 1,3ghz. Och en vikt runt 1,5kg.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

11.6" känns fortfarande rätt så litet, eller? Vill att den ska vara bekväm att arbeta med rätt så mycket, framför allt att sitta och läsa på den längre stunder.

Permalänk
Medlem