Permalänk
Medlem

kvalité 13" för under 6000 kr

Hej!

Jag är på jakt efter en bärbar 13" dator till min mamma. Den ska främst användas för surf/jobb/film. Inget spelande alltså överhuvudtaget. Det som däremot är väldigt viktigt är att den inte känns plastig.

Min syster har en MSI X340 som har en bra prislapp på runt 4800 kr men som min mamma tycker känns allt för plastig (speciellt tangentbordet som är väldigt "fladdrigt").

Efter att ha letat runt på forumet och efter att ha varit och känt på datorerna i affären så har hon blivit väldigt förtjust i Asus UL30A http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=506618

Såg även nu att dennes storebror Asus UL30VT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990 pryder förstasidan men då de extra 500kr har lagts på grafikkortet så är väl den onödig?

Jag är väldigt osäker på om hon verkligen behöver en så pass prestandamässigt bra dator överhuvudtaget efter hennes behov men har inte kunnat hitta något billigare alternativ som ändå har en så pass gedigen byggkvalité.

Så frågan jag ställer damerna och herrarna på detta forum är om det finns en en dator som uppfyller följande:
* 13"
* Någorlunda estetisk tilltalande om det finns (hon älskar min macbook pro för att ge er en bild av vad hon gillar)
* Klarar av att surfa/jobba och titta på film (gärna med hdmi)
* Så nära 6000 kr som möjligt (gärna under!)
* Gärna dvd brännare men har sett att det är långt ifrån standard så hon kan nog nöja sig med en extern
* Bra byggkvalité! Får inte kännas plastig och den ska gärna hålla ett par år

Väldigt tacksam för eventuella svar!

Permalänk
Medlem

Lenovo S12 med ion chipset?

[EDIT]

Är bara 12" men har hdmi och stöder fullHD

Permalänk
Medlem

Köp Asus UL30 utan det extra grafikkortet, den är onödigt i hennes fall.
Om hon känner sig nöjd efter att ha känt på den så är det bara å lägga ut de extra pengarna för hon får definitivt valuta för dem. Den är också den som är minst plastig av 13" som samtidigt är något att ha.

Det enda jag skulle rekommendera i stället är Acer 3810. Acer är ju plastig och då det inte tilltalade damen så finns bara Asusen kvar.

Ibland kan det vara värt att lägga ut lite extra för att bli nöjd.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

13" är samma som 12" bara att 12" har en 16:9 och 13 har 16:10.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Min UL30A har i alla fall 13 tums skärm med 16:9

UL30A rekommenderar, alternativt HP Dm3, men den känns faktiskt plastigare än Asusen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! En Asus UL30A får det bli. Får vara värt de extra pengarna. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag instämmer! Asus UL30 är en fantastiskt bra laptop på i princip alla områden. Jag har själv VT-modellen, men A-modellen är perfekt om man inte ska spela på datorn.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

hur ligger det till med problemen som UL30 har med knäckta skärmar? (har läst lite om det i resentioner att de går sönder extremt lätt). någon som har någon erfarenhet?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
hur ligger det till med problemen som UL30 har med knäckta skärmar? (har läst lite om det i resentioner att de går sönder extremt lätt). någon som har någon erfarenhet?

Jag har också hört talas om detta, men jag har för mig att detta endast drabbade vissa A-modeller, men inte VT-modellerna. Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Annars borde väl detta gå på garantin om det skulle hända?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle

Eftersom jag själv är intresserad av just en sådan, har du möjligtvis länkar till recensioner där detta påpekas? har inte läst det förrut.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz