Permalänk

----Hej gott folk lite hjälp tack?

Hej

jag har haft en Dell Dimension 5000 i snart ungefär 4år.
problemet är att den inte håller måttet när jag vill lira
dom nyare spelen. inte ens på dom lägsta grafikkinställningarna
klarar min dator av somliga spel.

här är lite info om datan hämtat från cpu-z(id)

Pentium P4 (530)2,9 ghz
Socket 775 LGA
2560 DDR2 Ram
Bus speed: 199mhz
FSP:799 mhz

Graphic interferance : PCI express link width: x16
RAEDON X300 128mb.

om jag har glömt nått viktigt säg gärna till.

Jag funderar nu på att köpa ett nytt grafikkort och en ny processor
för att ge datan en skjuss i ryggen.
Är det onödigt?
hjälp.. hur ska ja få detta att gå i hamn?

edit: borde ja fundera på att köpa en svalkande cpu fläkt?
kan inte kolla temp i datorn för inga program stödjer min p4 :/

MVH

Permalänk
Medlem

Nog bättre att köpa nytt allting...
Märkesdatorer brukar ha låsta bios, vilket gör att du inte kan byta ut något.. grafikkort går men cpu kommer flaska ordentligt...

och om du byter moderkort, cpu och grafik... så kommer nog nätagget inte räcka till....

Permalänk
Medlem

Brukar vara svårt att byta moderkort i en märkesdator, vilket krävs för ny vettig processor.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Byter du CPU till en dual core kommer du att märka stor skillnad

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Du måste byta allt helt enkelt. Om du inte vill krångla en massa.

Permalänk
Medlem

Köp nytt grafikkort, spara pengar och köp allt nytt när du har pengar för det.

Förslag på grafikkort är, HD4770. Det bör fungera med nuvarande nätagg du har med.
http://www.dustinhome.se/pd_5010313738.aspx

Permalänk

bättre rubrik nästa gång tack.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Ursäkta om min rubrik va dålig

okej jag har ringt Dell supporten och dom säger att det går att
byta processor osv utan problem.
det dära med bios kan jag inte ett dugg om?
någon som kanske har orken att förklara

Men isånnafall köper ja nytt grafikkort.. sen i framtiden kanske det blir ny dator
verkar som det är smartast o göra så.

Permalänk
Medlem

Lägg inte en krona på den där burken eg.., och vad Dells support sagt, det kan du kasta i papperskorgen direkt..ett bättre grafikkort lär göra iallafall lite, men förvänta dig inte någon uberuppgradering när det gäller prestanda.

Köp på sin höjd ett 4670/4770 eller nåt sådant, brukar kunna vara strul med kompatibilitet me dell o nya grafikkort och särskilt när de har ett par år på nacken också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ett Radeon 5750 och lite överclock på processorn så kommer du långt. Damma ur den och styr upp lite bra kylning så

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Ett Radeon 5750 och lite överclock på processorn så kommer du långt. Damma ur den och styr upp lite bra kylning så

men om jag har förståt det rätt så ska man väl undvika att klocka
dell datorer?
hmm.. känns ju nästan lönlöst o köpa nytt grafikkort om det endo inte kommer hjälpa spec mkt.

Permalänk

Den lär ju bara ta AGP grafikkort och inte pci-express, eller?

EDIT:Såg nu att den visst hade pci-express! Dock säkert endast 1.0 vilket betyder att den antagligen skulle flaska ett klockat 5750kort och sen lirar han säkert på xp som inte kan ta dx11 heller..

Permalänk
Medlem

Ändå, ett nytt grafikkort kommer faktiskt göra en hel del på den där burken, man får ha i åtanke att det sitter ett x300 vilket betyder att nästan vad som helst man byter till kommer ge enorma prestandalyft x300 var för 4 år sen ingen man använde då heller om man ville spela då och då, var uselt redan då som spelkort och bara avsett för "kontorsarbete"
som många varit inne på 4670/4770
Kommer ju göra att att flesta spel blir spelbara åtminstone även om man inte kan ställa upp inställningarna mer än låg till medel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ändå, ett nytt grafikkort kommer faktiskt göra en hel del på den där burken, man får ha i åtanke att det sitter ett x300 vilket betyder att nästan vad som helst man byter till kommer ge enorma prestandalyft x300 var för 4 år sen ingen man använde då heller om man ville spela då och då, var uselt redan då som spelkort och bara avsett för "kontorsarbete"
som många varit inne på 4670/4770
Kommer ju göra att att flesta spel blir spelbara åtminstone även om man inte kan ställa upp inställningarna mer än låg till medel.

Vad kännar jag på att köpa

ett nytt grafikkort

eller en ny processor?

MVH

Permalänk
Medlem

DU lär få köpa nytt både och

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zikzikzak
Vad kännar jag på att köpa

ett nytt grafikkort

eller en ny processor?

MVH

Grafikkort! du lät (tj)äna

Jag köpte ett 4670 till en nästan likadan burk som du har. Gick då från ett ati X700 ocj jag kan bara säga jävlar vilket lyft det var! kunde helt plötsligt köra på 1280x1024 på medium på spel jag knappt kunnat köra på low med 800x600! och att sedan ett 4670 bara kostar 600kr idag så är det nästan inget att fundera på

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Grafikkort! du lät (tj)äna

Lär tjäna.

Hade jag vart du så hade jag sparat till helt nytt, om det verkligen är nödvändigt så hade jag tagit ett nytt grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att det är bättre att spara till helt nya grejer. Om du vill så kan du köpa ett schysst grafikkort nu och uppgradera resten när du har råd. Eftersom du har PCI-E på moderkortet så är det bara nätagget som sätter stopp för hur bra grafikkort du kan köpa.

Tänk bara på att om du köper ett riktigt vasst kort så kommer din processor flaskhalsa, och det vore ju inte synd om grafikkortet inte håller måttet riktigt när det är dags att uppgradera resten av datorn, då har du ju inte ens utnyttjat kortet maximalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Lär tjäna.

Hade jag vart du så hade jag sparat till helt nytt, om det verkligen är nödvändigt så hade jag tagit ett nytt grafikkort.

Haha fattas bara när man försöker vara viktig...:D

Håller med ovanstående om att ett helt nytt system är att föredra men om du har stram budget så är kanske ett nytt nätagg och ett 5770 att satsa på.
Då kan man ju ta med sig de komponenterna när du uppgraderar resten. ett 450w corsair agg klarar det mesta men att rekommendera är ett 550W.
det blir ca 1600 (grafikkort) + ca 750 (corsair 550w nätagg) = ca 2400kr. priserna är väl tilltagna och från inet, räknar du på det blir det kanske 100 kr billigare

/S

Edit: la till slutsumma och undrar, är det någon som stödjer min teori?

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som en bra idé Saandberg, fast det räcker och blir över med ett Corsair 450W faktiskt. Ett HD5770 är ett bra kort i en bra prisklass för de flesta.

Permalänk
Medlem

Lyssna på widL
tänkte på dubbla grafikkort och maxclockad cpu med 550w (i framtiden alltså)

/S

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Lyssna på widL
tänkte på dubbla grafikkort och maxclockad cpu med 550w (i framtiden alltså)

/S

Du tänker helt rätt. Om trådskaparen planerar att uppgradera med fetare grejer i framtiden så behövs det troligen mer än 450W, så länge inte grafikkorten blir betydligt mindre strömhungriga.

Dock så tänkte jag lite såhär: Om TS har klarat sig med ett X300 och en P4:a så här långt kanske han/hon inte är någon spelgalning som måste ha senaste grejerna.