Nvidia visar fungerade GF100 på CES 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Tvärtom. Hade Nvidia varit helt tillfredsställda med sina kommande grafikkort hade de slagit på stora trumman.

Jo så tänker jag också. Sen tror jag att många entusiaster väntar oavsett nu, allt annat vore ju dumt faktisk även om det vore konstigt om Fermi blir ett mer prisvärt kort (i prestandasegmentet) jämfört mot 5970 eller 5870.

Men sett från nVidias håll förstår jag inte vad de kan tjäna på att inte gå ut med informationen. Alla insatta vet att kortet är på g så ingen info för mig = inget att skryta med. Ingen info = man vill tona ner hypen så folk inte blir besvikna. Så tänker jag.

Just denna gång med den info vi har med yeald-problem och allmänna problem rent tekniskt vore det konstigt att tystnad = bra.

Men men imorrn vet vi
Spännande spännande.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Tvärtom. Hade Nvidia varit helt tillfredsställda med sina kommande grafikkort hade de slagit på stora trumman.

Ja men om dom inte är redo att producera kortet /lansera det så är det bättre att hålla inne på infon.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Blir det livestreaming från nvidiabåset igen eller? Tänkte på Fermipresentationen som skulle hända idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

GF-100 prototyper på CES-mässan . Enligt källa på plats i Las Vegas är GF-100 grafikkorten som förevisas som bäst de aktuella prototyperna. Grafikkretsarna är väl däremot i massproduktion, men vi lär väl få veta mera under dagens "Fermi djupdykning".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
GF-100 prototyper på CES-mässan . Enligt källa på plats i Las Vegas är GF-100 grafikkorten som förevisas som bäst de aktuella prototyperna. Grafikkretsarna är väl däremot i massproduktion, men vi lär väl få veta mera under dagens "Fermi djupdykning".

Vet du något mer om den där djukdykningen? Ska de sändas live? Vet du något.
Har du hittat något på CES hemsida?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Vore nice med en till livesänding (kortare om bara gf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vet du något mer om den där djukdykningen? Ska de sändas live? Vet du något.
Har du hittat något på CES hemsida?

Inget ännu.

Vad jag hört kommer det att krävas 2 grafikkort för 3 skärmars 3D-vision surround-konfigurationen. Även om Fermi är utrustad med 2 st DVI och 1 st HDMI-utgång.

Väntar med spänning.

Permalänk
Medlem

"Performance numbers are hard to come by on the GeForce GF100, but we overheard someone saying that it is around 36% faster than ATI's Radeon HD 5870. When asked to confirm the number, NVIDIA could not comment. We also heard a rumored launch date of March 2nd, 2010 from various people at the show, so it looks like the graphics card is close to coming out. "

http://www.legitreviews.com/article/1175/1/

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
En grej som du inte tänkt på är att drivrutiner lär vara rätt komplexa att göra med tanke på att GF100 är en helt ny struktur där de avvikit från de klassiska grafikkortsdesignen och även jobbat mycket för att bli starka i HPC-segmentet.

Nu är det säkert inte den stora delen i fördröjningen, men jag tror att vi kan få se en ny generation grafikkort, där drivers kan göra markanta framsteg i spelprestanda allteftersom de mognar.

Tror faktiskt inte det är så stor skillnad mellan Fermi och tidigare NVidia GPU:er i hur man programmerar dem för spel, speciellt inte för nuvarande DX9 och DX10-spel. Den stora skillnaden kom med G80 då man istället för dedicerade vertex och pixel shaders bytte till mer allmänna stream-processorer. GT200 är uppbyggd nästan likadant fast med fler processorelement.

GF100 har visserligen flera nya funktioner, högre precision o.s.v., men i DX11-spel kan det inte vara så stor skillnad jämfört med Radeon 5800-serien eftersom det är precis samma API. Att få drivrutinerna att fungera bra tillsammans med HPC-applikationer är en helt annan sak, men det behöver inte fungera perfekt för att de ska kunna lansera gamer-produkterna i serien.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Här några funderingar:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=241120&p...

kanske det är en 360 vi får se (448 CC) nu i vår? I så fall får vi ju vänta på 380 till hösten (512 CC)!!

Nåja, det blir nog 2 st HD 5850 för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
Här några funderingar:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=241120&p...

kanske det är en 360 vi får se (448 CC) nu i vår? I så fall får vi ju vänta på 380 till hösten (512 CC)!!

Nåja, det blir nog 2 st HD 5850 för min del.

Är det så kommer det bli precis som jag trodde. Ingen Fermi förrän till efter sommaren, men det är ju inte riktigt sant i sånt fall heller om de släpper motsvarande GTX260 först och GTX280 sen. Då får de ut en Fermi-gpu snart i alla fall och har den 20% bättre prestanda än AMDs värsting måste den anses som riktigt imponerande. Det klarade de inte av förra genarationen. Får vi höra något ikväll eller var det bara BS? Jag menar, nu är klockan 20.25.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det blev alltså inget från nVidia ikväll då?
Har jag missuppfattat allt?
Skulle det inte komma en djupdykning idag?

Vilket jävla antiklimax!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det blev alltså inget från nVidia ikväll då?
Har jag missuppfattat allt?
Skulle det inte komma en djupdykning idag?

Vilket jävla antiklimax!

Det är väl söndag i vilken tidszon de nu tänker hålla till som gäller; hoppet är inte ute än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
GF100 har visserligen flera nya funktioner, högre precision o.s.v., men i DX11-spel kan det inte vara så stor skillnad jämfört med Radeon 5800-serien eftersom det är precis samma API. Att få drivrutinerna att fungera bra tillsammans med HPC-applikationer är en helt annan sak, men det behöver inte fungera perfekt för att de ska kunna lansera gamer-produkterna i serien.

Det stämmer nog, men NVidia är väl ändå intresserade av att t.ex. PhysX på GF100 ska blir grymt bra. Det kunde man väl se på deras demo med raketen också.

Permalänk
Avstängd

17 jan för nda släpp.
(senaste jag sett)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jo nu har vi ju nyheten på förstasida så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha det var väl det, blir till att vänta en vecka till innan jag bestämmer mig för om och isf hur jag ska uppgradera. Om inte annat blir väl priserna på ati's kort lägre (alt. snabbare kort för samma penning).

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se nyhetsvärdet i det här när tillvägasättet, att visa en produkt bakom stängda dörrar, är knappast något nytt i sig.

Sedan är det väl ganska uppenbart att Nvidia vill kontrollera flödet av information när de fick sig en rejäl känga förra gången.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jag har svårt att se nyhetsvärdet i det här när tillvägasättet, att visa en produkt bakom stängda dörrar, är knappast något nytt i sig.

Jag såg inget om denna invitation på andra ställen än Sweclockers. Kanske missade det, men det gjordes inget stort av det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo så tänker jag också. Sen tror jag att många entusiaster väntar oavsett nu, allt annat vore ju dumt faktisk även om det vore konstigt om Fermi blir ett mer prisvärt kort (i prestandasegmentet) jämfört mot 5970 eller 5870.

Men sett från nVidias håll förstår jag inte vad de kan tjäna på att inte gå ut med informationen. Alla insatta vet att kortet är på g så ingen info för mig = inget att skryta med. Ingen info = man vill tona ner hypen så folk inte blir besvikna. Så tänker jag.

Just denna gång med den info vi har med yeald-problem och allmänna problem rent tekniskt vore det konstigt att tystnad = bra.

Men men imorrn vet vi
Spännande spännande.

Kom inte HD 4xxx serien lite som en blixt från klar himmel?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Dual-GPU Fermi card to launch after single

Citat:

First to launch are two single-GPU cards

Fermi GF100 is a single chip GT300-based 40nm DirectX 11 card. Nvidia plans to launch two cards that will aim to replace Geforce GTX 285 and Geforce GTX 260 in enthusiast and performance markets respectively, while the high-end dual-chip Fermi card will come after.

We don’t know how much later the dual-GPU should launch, but it should happen within one to two months. If all goes well and it doesn’t get delayed, we can hope to see it by May. Around that time, ATI might be ready with its refreshed 40nm cards that might have more juice and could compete better. However, this is only after Nvidia finally launches its GT300, Fermi-based products.

It is definitely not fun to be in Nvidia's shoes, especially when it comes to the desktop graphics card market.

http://www.fudzilla.com/content/view/17197/1/

http://www.nordichardware.se/nyhet,17191.html

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D