Permalänk
Medlem

Köp av netbook...

Hej kära Sweclockers då var de dax att köpa en netbook.
Hänger inte med marknaden för att veta dom senaste modellerna o vilken e bäst o så,
så jag vänder mig till experterna här på SweC

* Märket spelar inte så stor roll för mig
* Skärm helst 11 tum eller mer
* Hårdisk spelar inte roll bara den har en
* Grafikkort samma där
* Batteri aa helst 4-5 timmar om inte mer
* Priset håller vi oss till 4000 kr max

alla råd uppskattas

shuuuut!!

Permalänk
Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

några andra val ?

vad är skillnaden mellan den och asus eee 1005ha ?

Permalänk

HP Compaq Mini 311c-1000so har inbyggt Nvidia Ion chip för t ex hårdvarustödd videouppspelning, klara 720p galant. 1080p mindre bra.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
HP Compaq Mini 311c-1000so har inbyggt Nvidia Ion chip för t ex hårdvarustödd videouppspelning, klara 720p galant. 1080p mindre bra.

att den ska klara av 720p e inte krav för mig utan mer när de gäller storlek på skärmen, skön tangentbord osv

fler förslag?

Permalänk
Medlem

Ett tips när du köper små notebooks med skärmar under 11" är att prioritera upplösningen 1366x768.

Den enda jag kan rekommendera spräcker budget.
Acer 1410 kostar strax över 4000kr. Den har Intel GMA 4500MHD som är hyffsat okej för att hårdvaruaccelerera. 720 bör du klara fint kanske tom 1080.

Jag har själv storebror 1810tz och är grymt nöjd. Samma chip och klarar 1080.
Tangentbordet är dock inte perfekt. Platta tangenter och det är ganska lätt att man skriver fel.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Ett tips när du köper små notebooks med skärmar under 11" är att prioritera upplösningen 1366x768.

Den enda jag kan rekommendera spräcker budget.
Acer 1410 kostar strax över 4000kr. Den har Intel GMA 4500MHD som är hyffsat okej för att hårdvaruaccelerera. 720 bör du klara fint kanske tom 1080.

Jag har själv storebror 1810tz och är grymt nöjd. Samma chip och klarar 1080.
Tangentbordet är dock inte perfekt. Platta tangenter och det är ganska lätt att man skriver fel.

som jag skrev innan jag har INTE krav på att den ska klara av 720p

men ingen av er har nämnt asus 1005ha ? är den dålig eller?

Permalänk

En netbook jag har kollat in är denna : http://www.dustin.se/pd_5010367208.aspx%20svart%20%20
Kostar melan 3800:- - 4300:- beroende på vart man köper den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dixet

Jag köpte en ASUS EEE PC 1005HA idag faktiskt. Och har nu suttit och använt den i några timmar... så jag kan inte ge någon rättvis och utförlig recension av den.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag köpte en ASUS EEE PC 1005HA idag faktiskt. Och har nu suttit och använt den i några timmar... så jag kan inte ge någon rättvis och utförlig recension av den.

EDIT: Skickade iväg innan jag hade skrivit klart...

Jag var på jakt efter en liten, smidig och billig bärbar ett tag nu eftersom jag börjat plugga komvux på distans. Så jag kom fram till att en sådan här räcker bra... eftersom jag i stort sett bara ska använda den för att sitta och plugga.

Är mycket nöjd med den än så länge. Trots att det är en så liten skärm och ett minimalt tangentbord så är det bekvämt att arbeta vid den.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

HP Compaq Mini 110c-1100so, hur bra som helst

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=498717

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

hp/compac mini har ett riktigt grymt t-bord och det är trevligt att modell 311 äntligen fått högupplöst skärm (dock högglansig istället för matt, trist)
-men det är tråkigt att de valt att 6cellsbattieret på serien sticker ut undersidan som en svullen baguette, förstör väl formen totalt och gör att den inte passar i netbooksleeves samt ligger konstigt i knät?

Packard Bell dot M-serien verkar ganska bra annars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425731
Riktigt stort skönt t-bord på den (helt platat knappar dock, -tycker själv dock att det funkar riktigt bra)
Tyvärr så är de billigare modellerna utgående (finns bara ett par kvar för 3500 på vissa elgiganten och siba)

Samsung nc10 eller n120 (rea på den nu på onoff) verkar också kanon. stort och ganska bra t-bord, bra batteritid, bra skärm, atom n280.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

EDIT: Skickade iväg innan jag hade skrivit klart...

Jag var på jakt efter en liten, smidig och billig bärbar ett tag nu eftersom jag börjat plugga komvux på distans. Så jag kom fram till att en sådan här räcker bra... eftersom jag i stort sett bara ska använda den för att sitta och plugga.

Är mycket nöjd med den än så länge. Trots att det är en så liten skärm och ett minimalt tangentbord så är det bekvämt att arbeta vid den.

Ska man köpa 1005 så bör man titta på uppgraderingen 1005PE/P. Främst är det bättre batteritid + ny processor

Permalänk
Medlem

Re: Köp av netbook...

Citat:

Hej kära Sweclockers då var de dax att köpa en netbook.
Hänger inte med marknaden för att veta dom senaste modellerna o vilken e bäst o så,
så jag vänder mig till experterna här på SweC

* Märket spelar inte så stor roll för mig
* Skärm helst 11 tum eller mer
* Hårdisk spelar inte roll bara den har en
* Grafikkort samma där
* Batteri aa helst 4-5 timmar om inte mer
* Priset håller vi oss till 4000 kr max

alla råd uppskattas

shuuuut!!

Faktum är att med dina krav.... Att märket inte spelar så stor roll. Inte hårddisk eller grafikkort heller. Batteritid runt 4-5 timmar, etc.

Med de kraven kan du i princip välja vilken modell som helst. Det är bara att traska till Siba, OnOff, Elgiganten, MediaMarkt och välja den som du tycker känns bäst och har trevligast skärm, tangentbord och snyggast design.

I övrigt håller jag med om att ASUS EEE PC 1005HA och HP Compaq Mini 311c-1000so är vettiga val.

Permalänk
Medlem

Sitter med en 1005P som har förgyllt min vardag i 6 veckor. Batteri tiden är löjligt bra. Använder datorn som ljudbrygga mestadels, får ut nånstans mellan 7 och 8 timmar då. Det enda som kräver tillvänjning är pekplattan fast det finns ju minimöss....
Rekommenderar den varmt, kostar knappt 3k.

Visa signatur

aver