Synca Iphone med nyköpt dator

Permalänk
Medlem

Synca Iphone med nyköpt dator

Jag har en liten undran över synkroniseringen av min Iphone.
Det är så att jag har köpt och byggt ny dator nyligen och detta medförde en nyformaterad HD. Dum som jag var tänkte jag inte på all min Iphone-data som låg på den förra datorn/hårddisken...

Min fråga är nu, vad kommer att hända när jag syncar min Iphone med nya dator? Inget finns ju på den (tänker mest på apparna som jag har betalat pengar för) och det står att all data kommer att ersättas med den som finns detta iTunes-bibliotek. Kommer alla mina appar att raderas eller flyttas över till min dator?

Musiken, bilderna och filmerna gör inget, dom har jag ju på datorn.

Tack!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |

Permalänk
Medlem

De kommer försvinna ja, men du behöver inte betala för dem igen, iTunes håller reda på vad du har köpt osv.
Men du kommer få tanka ner dem igen tyvärr.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett onödigt komplicerat ämne detta! Jag förstår inte hur normala människor skall förstå hur detta funkar om jag skall vara ärlig. Nog om det. Som movement säger så håller apple store reda på vilka apps du köpt förut. Det finns också många andra och o men.

När det gäller musik/film/bilder så synkas dom "en väg" (från dator > iphone). Så ja, de raderas om du använder automatisk sync på den nya datorn. Men, man kan förhindra automatisk sync genom att hålla in Command-Option (Shift-Control på en PC) medans iphonen "hittas". Då bör du kunna dra mediafiler till den nya datorn.

När det gäller Kontakter/Kalender/Bokmärken så synkas dom "två vägar" (från dator till iphone, och vice versa), och du bör kunna välja att "sammanfoga" data från datorn och din iphone till båda enheterna vid den första synkningen (med ny dator).
Notera att jag inte testat detta själv, men det sägs att du bör ha åtminstonde en kontakt (eller möte, eller ett bokmärke) för att sammanfogningen skall funka. Detta låter som en bugg enligt mig, och jag skulle gissa på att apple förmodligen har åtgärdat detta i senare versioner.

När det gäller apps (troligen också musik, men det vet jag inte säkert) så kan man högerklicka enheten i tunes, och välja "transfer purchases" till den nya datorn. Detta görs nog säkrast i samma läge där "automatisk synk" är deaktiverat tillfälligt.

Hör gärna av dig och berätta om det funkade bra!

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för era svar!

Jag håller just nu på att "transfer purchases" och det funkar hur bra som helst. Det va just dom som jag värdesatte mest

Men nu slog det mig, mina kontakter är ju också viktiga. Men som du (lbkxbx) säger så ska ju dom syncas 2 vägs..

Tack igen!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |