D-link DIR-655 - Stänga/öppna portar = Reboot

Permalänk
Medlem

D-link DIR-655 - Stänga/öppna portar = Reboot

Hej Swec, Jag har införskaffat en D-link DIR-655 begagnat. Just nu ligger där en Firmware Version: 1.21EU och Hardware Version: A3.
Routern fungerar hur bra som helst förutom att jag stör mig på att varje gång jag ska öppna/stänga en port så måste jag reboota den. Hade en gammal netgear där inte detta behövdes göras överhuvudtaget.
Kan det vara så att jag måste uppgradera firmware för att bli av med det här "problemet" ? Jag har läst lite om att det finns diverse buggar i olika firmwares. Vilken ska jag välja?

Stort tack i förväg!

Mvh Kajli

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Uppdatera alltid firmware, dem senaste är mindre buggiga än den som redan är förinstallerad. Jag direktlänkar till support sidan för routern, välj rätt revision när du hämtar ner uppdaterad firmware - annars kan du förstöra routern minst lika lätt:

http://dlink.co.uk/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename...

Välj den senaste firmware av din revision och följ instruktionerna, det går inte förklara hur viktigt det är men - använd ALLTID sladd när du uppdaterar firmware. Om du uppdaterar genom det trådlösa så kan du det sluta med att filen blir korrupt i uppladdningen och du skulle behöva köpa en ny router.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Uppdatera alltid firmware, dem senaste är mindre buggiga än den som redan är förinstallerad. Jag direktlänkar till support sidan för routern, välj rätt revision när du hämtar ner uppdaterad firmware - annars kan du förstöra routern minst lika lätt:

http://dlink.co.uk/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename...

Välj den senaste firmware av din revision och följ instruktionerna, det går inte förklara hur viktigt det är men - använd ALLTID sladd när du uppdaterar firmware. Om du uppdaterar genom det trådlösa så kan du det sluta med att filen blir korrupt i uppladdningen och du skulle behöva köpa en ny router.

Okej, Har du själv en DIR-655 ? Eller har hörtalas om problemem med dom nyare firmwares? Vill inte flasha in en ny firmware som blir sämre

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

Väljer du Port Forwarding så krävs det att gatewayen startas om. Väljer du däremot Virtual Server så krävs ingen omstart.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Väljer du Port Forwarding så krävs det att gatewayen startas om. Väljer du däremot Virtual Server så krävs ingen omstart.

http://hallstaschen.mine.nu/dump/dir655.png

Ok, Har varit inne där och kollat men förstår verkligen inte skillnaden mellan Port Forwarding & Virtual Server

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja. Att reboota hela tiden är irriterande. Har FireWire 1.32NA A4.
Som fixar delay problem i COD4. Som 1.21 EU inte gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Ja. Att reboota hela tiden är irriterande. Har FireWire 1.32NA A4.
Som fixar delay problem i COD4. Som 1.21 EU inte gör.

Om jag förstår det rätt så lider den nya av samma "problem" som jag beskrivit där uppe?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Okej, Har du själv en DIR-655 ? Eller har hörtalas om problemem med dom nyare firmwares? Vill inte flasha in en ny firmware som blir sämre

Jag har inte DIR-655 specifikt, men jag har dess "lillebror" DIR-615. Poängen med en uppdaterad firmware är att saker har blivit fixade i jämförelse med den nuvarande som du har, därför bör du uppdatera.

Citat:

Ok, Har varit inne där och kollat men förstår verkligen inte skillnaden mellan Port Forwarding & Virtual Server

Kopierar informationen/förklaringarna direkt från min router, orkar inte förklara själv

Virtual Server

Citat:

The Virtual Server option gives Internet users access to services on your LAN. This feature is useful for hosting online services such as FTP, Web, or game servers. For each Virtual Server, you define a public port on your router for redirection to an internal LAN IP Address and LAN port.

Port Forwarding

Citat:

Multiple connections are required by some applications, such as internet games, video conferencing, Internet telephony, and others. These applications have difficulties working through NAT (Network Address Translation). This section is used to open multiple ports or a range of ports in your router and redirect data through those ports to a single PC on your network.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag förstår det rätt så lider den nya av samma "problem" som jag beskrivit där uppe?

Det är inget problem. Det är mening att router ska starta om efter Port Forwarding. Men min router bootar på ca 1sek. När man har stängt av lite saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Det är inget problem. Det är mening att router ska starta om efter Port Forwarding. Men min router bootar på ca 1sek. När man har stängt av lite saker.

Okej, Tack för infon allesammans. Jag tror jag skippar att uppdatera firmware. Är osäker på om nya är bra/dålig

Visa signatur