Permalänk
Medlem

Felande dator.

Försökt själv ett tag nu, men saknar ett annat huvud slå mitt (kloka?) mot.
Fick hem en dator av bekant icke datorsmart person för ett par dagar sedan med felet " hal.dll är skadad eller saknas " , dvs operativet vägrade, gjorde det lätt för mej och installerade fräscht på den, installerade drivrutiner etc, datorn fungerade fint igen.

När personen skulle starta den hemma hos sig vägrade den dock, fick tillbaka den idag och den vägrar även här.
Nätagget har en diod som lyser när sladden är inkopplad, men absolut ( 0 ) händer när jag försöker köra igång den. Gick direkt på Batteriet samt CMOS / bort med nätsladd. Resulterade i, ingenting alls. Sedan dess dragit bort allt onödigt från den, Tvkort, ljudkort, 1 brännare 1 dvdläsare, modem.
Under tiden rensades datorn från damm också, var ganska packat.
Men ingenting har hjälpt hittils iallafall.

Datorn det rör sig om är ~~4år gammal en HP Pavilion d1000.

Tycker själv att jag verkar gått igenom det vanliga sakerna, Alla sladdar sitter i korrekt, ram minnen är ditsatta ordentligt liksom cpufläkt.

Permalänk
Medlem

Han kanske tappade datorn på vägen hem.

Moderkort
Processorn+Kylare
1 minne
Nätagg

Datorn behöver bara dessa 4 delar för att starta (utan bild) + Normala Tangentbord och mus. USB varianter kan göra att den vägrar starta. Det andra du redan nämnt tas bort av samma skäll eller för att de kan skadas medan du letar efter fel. Dumt att riskera (hårddiskar och) övriga delar i onödan.

Flytta minnet till en annan hållare. Vissa moderkort har konstiga krav att 1 av platserna måste ha ett minne eller nåt såt.

Du kan alltid chansa på att ta isär hela datorn, kolla, göra rent och sätta ihop de 4 viktigaste jag skrev ovan ordentligt. Kolla speciellt processorn + kylaren. Brukar inte räcka med att känna och titta. Var osäker om du menade att du redan gjort det.

Edit:
Lättare att hitta felet när man vet att det bara är 4 delar kvar + byggt fel (lossnat) att gå igenom.

Sladdarna till knappen som startar datorn sitter rätt antar jag. Man starta datorn genom att använda en stjärnskruvmejsel för att röra piggarna om man misstänker att något är fel med knappen eller att sladden sitter på fel piggar.

Permalänk
Medlem

Mm ta bort så mycket som möjligt ja, skall försöka så gott som det går.
Lampan bak på nätagget lyser iallafall när man kör in sladden så antar att (sladden) är ok.
Blir alldeles rasande när jag fipplar med den här skitdatorn, chassit är stort, på fel ställen. Och moderkortet är något alldeles speciellt <.<

* Grafikkortet sitter så tight på Ram minnen'a att man inte kan få upp de spännen som håller ramet på plats.
*Grafikkortet är dualslot så man kommer inte åt spärren som håller fast grafikkortet "underifrån" och på ovansidan sitter det kylflänsar & annat som gör att man inte kommer åt spärren ovanifrån.
Med andra ord, Ramet och grafikkortet sitter i stort sett fast,
allt annat är urkopplat nu iaf, skall vänta tills jag får svar från ägaren om jag har tillåtelse att gå på med våld <.<

Knappen har jag också tänkt på att det skulle kunna vara den ^^
Ett till problem här dock.
*Fronten sitter fast med böjda plastpiggar, 3 på vänster sida 3 på höger sida.
Men Högra plåten på chassit sitter fast med bultar eller vad det kallas, det är iaf inte möjligt att ta bort det, så enda sättet att ta av fronten och kolla knappen är att bryta sönder det.
Men kan som sagt testa direkt på jumpern på moderkortet, då gäller det bara att hitta den utan manual eller bra bilder från tillverkarens hemsida <.<

Skulle få 200 för att fixa skiten, arghh inte värt att fippla med äckliga märkesdatorer för 200 <.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Skulle få 200 för att fixa skiten, arghh inte värt att fippla med äckliga märkesdatorer för 200 <.<

Det har du rätt i. Borde nämna det för ägaren. Som du märkt har märkes datorer massor av egna lösningar som gör det jobbigare att mecka med.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/building/171...

Även om du ger upp nu pga för dåligt betalt så tänkte jag ge dig en länk med bilder på hur det ser ut när man bara har de 4-5 viktigaste delarna kopplade.
Jag föredrar som sagt stjärnskruvmejsel som man redan använder istället för en platt som det står i länken.

Bra att ha bilderna ifall man köper ny dator i delar och vill undvika misstag. Hint Hint

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
*Fronten sitter fast med böjda plastpiggar, 3 på vänster sida 3 på höger sida........ enda sättet att ta av fronten och kolla knappen är att bryta sönder det.

Nej Nej Nej. Glöm fronten. Du ser en grupp kablar som går från fronten till ett ställe på moderkortet. Ta loss kabeln (en eller flera) från moderkortet och använd stjärnskruvmejseln för att starta dator istället. Se bilderna i länken

Den viktigaste kabeln är den som startar datorn (Power, pwr eller liknande). De andra är Reset, chassi högtalare och lampor som man kan leva utan men bra att komma ihåg var de ska vara.

Men undvik USB, Firewire kablarna som bruka gå till ett helt annat ställe på moderkortet för ibland består de av massor av små kontakter så man inte kommer ihåg hur de ska sitta. Man kan förstås försöka tejpa ihop kontakten och hoppas att den håller.