Permalänk
Medlem

Vad hindrar hög upplösning?

Alla ni som tycker att dagen upplösning (DPI) är tillräcklig kan ta en titt på er mobiltelefon. Skärmen är 2(?)tum stor, och har upplösning på 320 x 240 pixlar (min W890i). Även små bokstäver är runda, och man kan därför läsa dem på långt håll. Nästan som på papper. Sitter nu med en Samsung NC10 nu, och jag kan se alla fyrkantiga pixlar i texten jag skriver på 40 cm avstånd. Det känns lixom inte riktigt 2010...

Och alla ni som tycker att texten blir för liten om DPI blir högre kan fundera på hur ni kan läsa text som är utskriven av en laserskrivare.

När kommer denna typ av DPI till laptops? Absolut lägstaupplösning för en 13-tummare är enligt mig 1080x1920. Vad är det som håller emot?

- Är DPI-skalningen i Windows 7 fortfarande för dålig?
- Drar det för mycket batteri?
- Kostar det för mycket? HP Envy och MBP är inga billiga 13-tummare, men har fortfarande sunkig (enligt mig) upplösning.
- Måste det vara OLED-skärmar för att få hög DPI? Borde väl funka på LCD oxå?
- Klart att det kostar lite grafikprestanda, men om man bara vill läsa text på ett anständigt vis så borde det ju inte bli så tungt.

Permalänk
Avstängd

Re: Vad hindrar hög upplösning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Alla ni som tycker att dagen upplösning (DPI) är tillräcklig kan ta en titt på er mobiltelefon. Skärmen är 2(?)tum stor, och har upplösning på 320 x 240 pixlar (min W890i). Även små bokstäver är runda, och man kan därför läsa dem på långt håll. Nästan som på papper. Sitter nu med en Samsung NC10 nu, och jag kan se alla fyrkantiga pixlar i texten jag skriver på 40 cm avstånd. Det känns lixom inte riktigt 2010...

Och alla ni som tycker att texten blir för liten om DPI blir högre kan fundera på hur ni kan läsa text som är utskriven av en laserskrivare.

När kommer denna typ av DPI till laptops? Absolut lägstaupplösning för en 13-tummare är enligt mig 1080x1920. Vad är det som håller emot?

- Är DPI-skalningen i Windows 7 fortfarande för dålig?
- Drar det för mycket batteri?
- Kostar det för mycket? HP Envy och MBP är inga billiga 13-tummare, men har fortfarande sunkig (enligt mig) upplösning.
- Måste det vara OLED-skärmar för att få hög DPI? Borde väl funka på LCD oxå?
- Klart att det kostar lite grafikprestanda, men om man bara vill läsa text på ett anständigt vis så borde det ju inte bli så tungt.

Jag skulle tro att det beror på
1) För höga produktionskostnader
2) Prestandaproblem. Din NC10 har det jobbigt som det är. Den skulle bara gå segt med högre upplösning.
3) Inte tillräcklig efterfrågan

Permalänk
Medlem

Jo, visst. NC10:an klarar säkert inte mer. Men datorer för 16000 har prestanda nog...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Jo, visst. NC10:an klarar säkert inte mer. Men datorer för 16000 har prestanda nog...

Det är ganska dyrt kanske? Finns en anledning till att alla 30"are kostar över 10.000.

Permalänk
Medlem

Den billigaste 24-tummaren med 1080x1920 kostar 1700 kr. Inte dyrt. Jag vill absolut inte ha en 30-tummare. Jag vill ha en 13-tummare med den upplösningen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Den billigaste 24-tummaren med 1080x1920 kostar 1700 kr. Inte dyrt. Jag vill absolut inte ha en 30-tummare. Jag vill ha en 13-tummare med den upplösningen...

Finns ingen marknad för det?

Permalänk

Intressant fråga. Jag hade också köpt en liten dator om man kunde få vettig upplösning....och hade gärna haft 2560x1600 på min 24''.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Jo, visst. NC10:an klarar säkert inte mer. Men datorer för 16000 har prestanda nog...

Då tillkommer frågan om det finns tillräckligt med människor som är beredda att betala för få det och så är det inte nu. Om efterfrågan skulle varit hög hade dessa produkter redan funnits på marknaden.

Permalänk
Medlem

1280x800 har vi på vår 15,4" laptop och tycker det är väldigt läsbart även på långt avstånd. Blir texten för liten pga hög upplösnng måste man flytta närmre och då ser man ändå pixlarna. Tycker min 22" skärm på 1680x1050 har så pass stor text att jag kan ha den på ett sånt avstånd att man inte ser någon pixlighet.

En 24" skärm är ca 1,84 gånger större än en 13" skärm. Text i storlek 9 (som ändå inte är jättestort på en 24") skulle alltså bli under den storlek text i storlek 5 är på en 24". Öppna upp word, skriv något i storlek 9 och ändra till storlek 5. Där har ni hur text skulle se ut med en full-HD 13". Då får det vara hur runt det vill så läser man det ändå inte utan att måsta gå närmre.

Går ju visserligen ändra DPI-inställningar men då kan mycket grafik och så bli konstig, men visst vore det skönt om dom kunde öka DPI som standardvärde istället för 96 och samtidigt dra upp upplösningarna på skärmar några snäpp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido

Text i storlek 9 (som ändå inte är jättestort på en 24") skulle alltså bli under den storlek text i storlek 5 är på en 24".

Nu är vi där igen. Blir text med storlek 9 mindre om en laserskrivare skriver med högre DPI. NEJ. Det är inte det som diskuteras här. Jag kan läsa jätteliten text på långt avstånd på min mobiltelefon eftersom den har en acceptabel DPI. Datorskärmar har inte en acceptabel DPI eftersom du t.ex. inte kan läsa text i storlek 5 utan att gå väldigt nära. Och när du gör det så ser du pixlarna. Det är ju lixom inte konstigt att man inte kan läsa en text som bara består av några få pixlar på höjden... Hjärnan får nog jobba ganska så bra med att kantutjämna texten du läser på skärmen utan att du tänker på det. Det är säkert tröttande. Jag menar alltså även normalstor text...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido

Går ju visserligen ändra DPI-inställningar men då kan mycket grafik och så bli konstig, men visst vore det skönt om dom kunde öka DPI som standardvärde istället för 96 och samtidigt dra upp upplösningarna på skärmar några snäpp!

Det är detta jag vill åt! Funkar W7:s DPI-inställning inte tillräckligt bra? Håller dock absolut inte med dig om att detta ska hårdkodas en gång till. Jag vill egentligen ha ännu högre upplösning på en 13-tummare. Man ska inte kunna se pixlarna alls. Du ser inga pixlar när du läser en tidning. Texten är ganska så rund och fin i t.ex. veckotidningar. Så kommer det såklart se ut om ett antal år. Jag är bara förvånad över att denna utveckling har stannat av.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite överdrivet med 1920*1200 på en 13,3"?
Jag har den upplösningen på min 17" och jag ser då inga pixlar på det avståndet som jag tittar på (ca 50-60 cm)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

1680x1050 tycker jag är perfekt för en 15.4", har det på min T61P och det hade nog vart lite väl högt med högre

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är väl lite överdrivet med 1920*1200 på en 13,3"?
Jag har den upplösningen på min 17" och jag ser då inga pixlar på det avståndet som jag tittar på (ca 50-60 cm)

Gör du verkligen inte det om du stänger av kantutjämning? Hur ser t.ex. '/' ut? Är det verkligen en helt slät lutande linje? Jag tror att din hjärna jobbar på ganska så bra med att signalbehandla fram att det nog är en rät linje istället för två pixlar upp en pixel åt sidan, två pixlar upp osv. När jag tittar på det strecket på min skärm nu så är bredden bara en pixel i denna fonten/storleken. På tok för lite enligt mig... För att dölja dessa pixlar lägger man på kantutjämning i bilden som gör den diffus. Inte speciellt bra för läsbarheten. Jag hade lätt betalat 2000 kronor extra för en BRA skärm.

Permalänk

Men stopp i galoppen. Textstorlek anges i punkter, så text i "storlek" 5 är alltid som mest 5 punkter höga. Om du då skulle trycka in 1920*1080 pixlar på en ynka 13tum stor skärm så skulle du ändå få sitta med ett förstoringsglas för att se vad du skriver. Problemet du har är snarare brist på kantutjämning.
Här har du en bild som illustrerar rätt väl vad jag menar:

Så med din 13tummare skulle du få sitta och skruva upp textstorleken i din webläsare en jäkla bra bit, vilket ofta skulle krasha sidans layout.

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perkav
Men stopp i galoppen. Textstorlek anges i punkter, så text i "storlek" 5 är alltid som mest 5 punkter höga.

Stopp i galoppen själv Här kommer definitionen på en typografisk punkt. Den är alltså 0,376 mm hög, oavsett om man visar den på en skärm med låg eller hög upplösning, eller på papper för den delen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Typografisk_punkt

Kul bild förresten. Men visst är åttan jäkligt suddig, även om den ser rund ut?

Permalänk

Ahfan, så det är så det ligger till , men jag hänger inte riktigt med på biten där mjukvaran på något sätt skulle känna av hur stor din skärm är och därmed välja att rita upp en bokstav på varierande antal pixlar, det bör väl vara där problemet ligger och man därför väljer att helt enkelt bara ha lägre upplösning på små skärmar? :S Men nu kanske jag är helt ute och cyklar!(igen )

Oh och justeja, anledningen till att det ser suddigt ut är väl troligen domdär färgskiftningarna som syns på bilden, detdär är alltså en inzoomning av åttan bredvid och inte nåt jag kladdade ihop

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Gör du verkligen inte det om du stänger av kantutjämning? Hur ser t.ex. '/' ut? Är det verkligen en helt slät lutande linje? Jag tror att din hjärna jobbar på ganska så bra med att signalbehandla fram att det nog är en rät linje istället för två pixlar upp en pixel åt sidan, två pixlar upp osv. När jag tittar på det strecket på min skärm nu så är bredden bara en pixel i denna fonten/storleken. På tok för lite enligt mig... För att dölja dessa pixlar lägger man på kantutjämning i bilden som gör den diffus. Inte speciellt bra för läsbarheten. Jag hade lätt betalat 2000 kronor extra för en BRA skärm.

Stänger av kantutjämning???
Och på det tidigare angivna avståndet så är den slät, ja. Men det är klart att jag kan se pixlarna om jag sitter med näsan i skärmen (och det gör jag givetvis hela tiden )

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perkav
men jag hänger inte riktigt med på biten där mjukvaran på något sätt skulle känna av hur stor din skärm är och därmed välja att rita upp en bokstav på varierande antal pixlar, det bör väl vara där problemet ligger

Nej, det är ju det man får berätta för OS:et en gång för alla när man installerar skärmen. Man berättar att skärmen har en viss storlek, och då kan OS:et rita upp allt i rätt storlek. Naturligtvis borde skärmen berättat detta själv... Sedan kan man givetvis zooma osv om man vill det, men i 100% zoom ska allt ha rätt storlek.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perkav

Oh och justeja, anledningen till att det ser suddigt ut är väl troligen domdär färgskiftningarna som syns på bilden, detdär är alltså en inzoomning av åttan bredvid och inte nåt jag kladdade ihop

Exakt! Man fuskar till det lite så att det ser runt ut, men det är klart att det hade blivit tydligare om man bara hade ritat en massa små svarta pixlar precis där de skulle vara istället för att försöka lura hjärnan (som man gör med färgerna).

Någon som kör med ändrad DPI-inställning i W7? Funkar det dåligt? Jag har bara XP...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Stänger av kantutjämning???

Du kanske redan kör utan...

Jag får bara gratulera om du tycker att texten på din skärm är precis lika bra som texten i ett veckomagasin. Jag tror att de flesta skulle bli ganska så besvikna om texten i en veckotidning var lika dålig som den text de läser på skärmen. Förstår inte varför det finns en sådan acceptans mot detta. Den dagen det kommer riktiga skärmar så kommer dagens DPI kännas som stenåldern.

Permalänk
Medlem

Perkav Tack för bilden.
Var tvungen att zooma själv för att kolla om det där stämde. Fattar inte att åttan som är svart har helt andra färger.

Fler pixlar på samma bildyta ökar möjligheten till att kunna göra riktiga åttor precis som vi skulle ha ritat dom med papper och penna. Det är upp till OS och användaren sedan att hitta lämplig storlek på texten.

EDIT: kanutjämning är något som CRT skärmar klarar sig hyfsat bra utan men med en tft skärm går det inte.

Permalänk

Hittade en liten blogpost om just dethär med förhöjd dpi i Windows 7:

http://www.istartedsomething.com/20081029/windows-7-dpi-scali...
"Common issues with high DPI – clipped text, layout issues, pixelated bitmaps and incorrect font sizes have been addressed very well. "
Provade det en sväng själv, men jag tål personligen inte att allt blir så stort, vill ha mitt skrivbordsutrymme. ;>
Hoppas du får en ide om hur det blir.

EDIT: Här var samma 8 igen, fast denna gång med 150% dpi funktionen aktiverad:

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perkav
Hittade en liten blogpost om just dethär med förhöjd dpi i Windows 7:
Provade det en sväng själv, men jag tål personligen inte att allt blir så stort, vill ha mitt skrivbordsutrymme. ;>
Hoppas du får en ide om hur det blir.

Nä, man kan ju inte använda det på dagens skärmar eftersom de har så låg DPI Men jag tycker att det är konstigt att om W7 fixar detta på ett bra sätt så borde man väl släppa lite skärmar med riktigt hög DPI. Vad är haken??

Permalänk
Inaktiv

Kör Ubuntu på laptopen ut i TV'n, har alltid kört 720p då texten blir för liten annars. Kör nu 1080p istället, och 130 dpi. Funkar helt ok, men irriterande att Chromium inte följer, utan har sina egna font-regler. Annars blir väl iofs alla sidor helt fuckade. Tur Ubuntu har världens bästa zoom

Permalänk
Medlem

Den stora massan inser inte fördelarna med hög DPI och betalar hellre för stor (i tum räknat) skärm än hög upplösning. Låg försäljningsvolym gör att de flesta tillverkarna valt bort dessa skärmar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara