e5200 + Noctua NH-U12P @ 37 grader och lite annat

Permalänk
Medlem

e5200 + Noctua NH-U12P @ 37 grader och lite annat

Hejsan.. Skulle behöva lite råd och rekommendationer från eran sida..

Som rubriken lyder så har jag en e5200 @ 2.5GHz (inte rörd än) och Noctua NH-U12P som kylning.. Det är 20 max 21 grader i mitt rum och chassit är Antec 300 med 2 fläktar fram en sidan och en i tak plus en bak.. 3 blåser in och 2 ut.. Plattan är P45XE och BIOS tyder på att cpun ligger runt 37 grader idle... Vilket enligt mig låter mycket eftersom jag har 20 grader i rummet och extrem kylning i burken (visst det är humongus amount of kablar i burken som jag verkligen måste ändra men jag återkommer senare om tips för det) Det jag vill nå med den här threaden är att jag vill sänka min cpu värme väldigt mycket genom bra luftflöde med fläktar i chassi + cpu fläkten..

Tror jag måla upp bilden huruvida det ser ut just nu i både burken och övrigt runtom..

Nu till själva frågorna.. Slipa CPU plattan + Noctua plattan för bättre värmeledning?

Har inte gjort detta förr men jag gissar på att det inte är nån big deal och e5200 är inte dyr om nåt skulle hända den..

Ett annat problem... Kablar kablar kablar.. Såhär ser chassit ut.. http://i55.photobucket.com/albums/g153/DaSquigBrain/Misc/Ante... (Påpeka detta är en random bild på google för å visa chassits storlek och placering av agg etc)
Skulle det va av bästa intresse för luftflödet att sätta mina 2 st HDDar längst ner i chassit och sänka CD-romen till lägsta snäppet för att nå med 1 st strömkabel över alla 3 komponenterna?

En sak jag stör mig på är att jag använder ett Corsair 450 modulärt där sataströmkablarna är byggd att man blir tvungen å börja från toppen och trappa ner för att kablarna inte ska tvinna runt sig själv när den ska till nästa hdd/cd-rom tex..

Och angående dom vanligt 4pins strömkablarna så är det 3(4?) 4pins kontakter på en rail om de nu kallas så när jag bara behöver en för å driva alla fläktar.. Jag har snurra om en vanlig 4to4pins kontakt så att fläktarna får 5volt iställe för 12volt där dom skulle gått på full speed.. Därav jag bara behöver EN 4pins kontakt från Agget.. Skulle de va ok om jag byggde om en av dom och skippar dom övrigt 2(3?) 4pins kontakterna som sitter på railen? Eller har ni något bättre förslag?

Förslag på smart-användning av kablar från aggregat eller eget bygge av kablar? (att minska kablar så mycket som möjligt är syftet)

Förslag på andra aggregat med smartare kablar?

Alla tips å tricks är välkomna

Vore kanon om ni hade bilder på ert bygge hur eran kabelhärva ser ut i ett liknande Miditower chassi..

Jag återkommer med modifikationer i posten eftersom jag ser stavfel eller liknande..

/MVH Jonsson

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Idle spelar väl verkligen mindre roll, har du bra temp i load så är det ju ett kvitto på att din kylning verkligen funkar bra i förhållande till ditt rums temperatur?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Pappa e rolig han... "Ta slipmaskin, är väl inge moped toplock man ska slipa inte"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min temp i idle måste väl motsvara hur pass bra kylning man har? Ju bättre idle temp ju bättre luftflöde/kylning har man?

Kan ju inte se en fördel med att ha 37 grader idle jämfört med 30-32 grader i ett rum med max 20 grader...

Jag jämför dock min idle kylning med andras kylning och dom har ju värre prollar än jag använder, därav jag tycker min borde ligga lägre i idle, nya prollar kanske har bättre TDP dock

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeSaber
Min temp i idle måste väl motsvara hur pass bra kylning man har? Ju bättre idle temp ju bättre luftflöde/kylning har man?

Det är ju fullständigt ointressant om du har 20 eller 60 grader i idle, cpu'n funkar ju lika bra för det. Det som är intressant är om den blir 60 eller 100 grader vid last.

Permalänk
Medlem

Köper verkligen inte de argumentet.. Kyler det bra från början så borde det (om kylarn presterat bra på internet-tester) kyla bra i load.. Idlar den på 60 grader då skulle jag grina av skratt i load =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är förhållandena lika som i testerna som görs på internet så borde jag ju få samma resultat... Vilket jag inte får..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en heatpipekylare behöver lite värme innan pipesen börjar fungera som det är tänkt. vill du ha snuskigt låg temp i Idle får du skaffa vattenkylning. varför man skulle vilja ha det däremot är för mig en gåta ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning varför man skulle vilja ha högre värme i idle heller.. Speciellt när den här burken kommer vara idle mestadelen av tiden och agera som storage-server så vill jag ju ha så låg temp som möjligt genereras då jag inte vill ha mitt rum i 25+ grader =(

Visa signatur