Vinn nätagg från Seasonic

Kvalitet på jobb kontra hemdatorer

Permalänk
Medlem

Kvalitet på jobb kontra hemdatorer

Hej jag sitter och försöker utvärdera om det är värt att köpa de dyrare "jobbdatorerna" eller om det går lika bra med hemdatorer.

Idag har jag en Dell Precision4300 som har funkat väldigt bra under sina ca 2 år som jag använt den men den saknar lite prestanda därav bytestankarna. Jag använder den både i jobb, hemma och på resor så användandet ligger nog på ca 7-10 timmar/dag sju dagar i veckan vilket borde ställa högre krav på uppbyggnaden av datorn för att fungera tillfredställande.
Dottern har en billig Delllaptop och den skulle inte klara sig speciellt länge då den är väldigt vek i stomme, gångjärn m.m.
Har haft en diskussion med en Dellsäljare och han menar på att det i precisiondatorerna sitter betydligt bättre/stabilare komponenter samt att kylning m.m är bättre dimensionerat.
Är detta bara ett säljargument för att prångla ut datorer som dell tjänar mer pengar på eller ligger den relativt stora prisskillnaden på att det sitter bättre komponenter i datorn.
Och jag menar inte jämnförelse mellan Inspiron vs Precision utan mer åt Studio xps16 vs Precision 4400 eller
HP envy15-1100 vs Precision 4400.

Ja vad säger expertisen här på forumet.

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet är att det är en enorm skillnad i uppbyggnad/kvalitet/design mellan konsumentdatorer och proffsmaskiner. Ska du flytta din dator 2 gånger per år till sommarstället och är väldigt priskänslig välj en konsumentdator, ska du flytta din dator 3-5ggr/dag, använda den 10-12 timmar/dag osv ta en proffsdator (begagnad om du har tight budget). Proffsdatorerna har bättre termal design,tangentbord,stabilare gångjärn,vätskeskyddat tangentbord,rollcage i skärm osv jämfört med konsumentdatorer som enbart fokuserar på pris. Konsumenter byter oftast datorer varje år medan företagen använder sina datorer 3-4 år innan de byts och då ställs helt andra krav på kvaliteten.

Har ingen jättekoll på just Dell men Precision och Lattitude E är rejält stabilare än Studio/Inspiron men då kostar dom ju å andra sidan flera gånger mer även om komponenterna oftast inte motiverar prisskillnaden.

Jag använder mina paddor i jobbet ca 3 år (flytt flera ggr/dag) sen får de agera hemmaserver i ytterligare 3 år innan de säljs på blocket fullt fungerande, det är få konsumentdatorer som skulle överlevt en sån behandling. Jag har tappat en T61p utför en trapp, hällt en kopp kaffe rakt på tangentbordet och nu senast tappade jag ner min x200t rakt ner i klinkersgolvet så den landade på ladd-pluggen som går in i datorn...

Sen är de ju inte alla som kräver den stabiliteten/kvaliteten utan hellre byter bärbar oftare men det är ju mer en fråga om vad man uppskattar och vill betala för. Min mor har en 18 månader gammal HP 530 för 3995kr som är helrisig (spruken plast,missfärgat handlovsstöd,trasigt gångjärn) trots att hon använder den 2 ggr/veckan för att surfa lite recept men den räcker ändå för henne då hon använder den så sällan och det inte är nån fara om den pajar/måste skickas in på reparation.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hps "B" och "P"-modeller tål stryk, fukt och damm. Dyrt med "P"-serien (t.ex. 2530p eller 6930p) men eftersom du inte anger någon budget så tipsar jag om dem.

Det går inte att jämföra en HP6930p mot en HP pavilion. En 6930p är helt enormt välbyggd och jag vågar nästan påstå att du kan använda den i bastun

Den klarar usas "army spec" eller vad det kallas. Amerikanska militärens kvalitetskrav iaf.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Budgeten är inte den avgörande faktorn. Det får kosta bara kostnaden står i paritet med vad man får.
Kollar man de bästa konsumentdatorerna har de ju alu/magnesium chassi och detaljer vilket borde borga för en hyfsad stabilitet/slittålighet.
Och min tanke var att eftersom dessa ofta innehåller snabbare processorer och grafikkort än jobbdatorerna så borde dessa också ha en kylning som är anpassad för värmealstringen som dessa komponenter kan ge vid hård belastning vilket kommer att ske väldigt sällan.
Jag kommer antagligen endast att nyttja kraften i datorn när det skall redigeras AVHCD filer från videokameran eller när grabben skall spela under semestern. Så datorn kommer 96% av tiden att nyttjas till excell, word, surf och andra icke resurskrävande program.
Är det en stor skillnad på kvaliten på de bästa konsumentdatorerna och jobbdatorerna ?