Permalänk
Medlem

skulle satsa på detta, sen med lite tur låsa upp de andra 2 kärnorna och vips en quad

edit: kör på 2gb ram och en 945 som prolle

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

varför amd ?

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
varför amd ?

billigare.. och vad det gäller spelandet så är det fortfarande inte allt för många spel som nyttjar 4 kärnor.
GW är ju inte precis ett super krävande spel. ligger på WoW gränsen så egentligen är en hög GHz och och stadig cache bättre vad jag har förstått det.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
skulle satsa på detta, sen med lite tur låsa upp de andra 2 kärnorna och vips en quad

edit: kör på 2gb ram och en 945 som prolle

http://img121.imageshack.us/img121/6175/dator6kamdhahawhdhaw....

Tänker inte hålla på att låsa upp kärnor eller något.

Så, borde jag köra på det jag postade senast eller borde jag byta processor till en liten bättre och sedan ta ett billigare moderkort?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
varför amd ?

så att de inte går i konkurs innan de rullar ut bulldozer. om man ska spela så är egentligen i3 530/i5 750 överlägsna phenom ii x4 i spelprestanda och drar betydligt mindre ström.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
så att de inte går i konkurs innan de rullar ut bulldozer. om man ska spela så är egentligen i3 530/i5 750 överlägsna phenom ii x4 i spelprestanda och drar betydligt mindre ström.

Hahaha, bullshit.

Permalänk
Medlem

Är det bättre att köra på en https://www.inet.se/artikel/5308647/amd-phenom2-x2-555-3-2ghz... och https://www.inet.se/artikel/1900989/asus-m4a77td-pro-ddr3 istället? Vilket blir bäst för spel?

Beställer troligen ikväll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mysigare med en Quad-core i vanligt användande och vid spel så är skillnaden inte stor i jämförelse med en x2 550 även om den har några rutor bättre: http://www.legitreviews.com/article/1073/1/

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Så, ska jag ta paketet jag skickade bild på ovan eller hur ska jag göra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tagit det första paketet du skickade bild på dvs. http://piclair.com/data/v7xkz.jpg fast med ett betydligt billigare FSP 400w nätagg. Men det är för att jag har goda erfarenheter från FSP's nätagg och vågar lita på att deras nätagg är kvalitet

Jag tycker inte att ett 5750 är värt den extra slanten för nästan samma prestanda.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Jag skulle ha tagit det första paketet du skickade bild på dvs. http://piclair.com/data/v7xkz.jpg fast med ett betydligt billigare FSP 400w nätagg. Men det är för att jag har goda erfarenheter från FSP's nätagg och vågar lita på att deras nätagg är kvalitet

Jag tycker inte att ett 5750 är värt den extra slanten för nästan samma prestanda.

Jo, i dagsläget är det. Det är mycket mindre prisskillnad nu än innan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag tar det jag postade senast. Tror att han blir nöjd med datorn ändå

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Jag tycker inte att ett 5750 är värt den extra slanten för nästan samma prestanda.

5750 är ungefär 15% bättre i snitt och kostar, på inet, 17% mer.
5750 drar dessutom mindre ström, har directx 11, eyefinity och andra modernare saker.

Så jag tycker valet är ganska lätt.
(5750 alltså)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
5750 är ungefär 15% bättre i snitt och kostar, på inet, 17% mer.
5750 drar dessutom mindre ström, har directx 11, eyefinity och andra modernare saker.

Så jag tycker valet är ganska lätt.
(5750 alltså)

Synd att 4770 har gått upp så mycket i pris annars hade det kortet varit ett självklart val även om jag fortfarande tycker att 4770 är det bättre valet. Då jag fått ut att 5750 bara har 5% bättre prestanda enligt guru3d:s test, kostar 22% mer på inet och drar lika mycket ström.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Synd att 4770 har gått upp så mycket i pris annars hade det kortet varit ett självklart val även om jag fortfarande tycker att 4770 är det bättre valet. Då jag fått ut att 5750 bara har 5% bättre prestanda enligt guru3d:s test, kostar 22% mer på inet och drar lika mycket ström.

Ja, det är synd.

Jag jämförde 2 olika tester, techpowerup och ultimatehardware. 5750 var 5-20% bättre och på techpowerups overall sammanfattning var det 16% bättre.

22% mer? Nu ska vi se vems matte som är dålig. (ber till gud att det inte är min)
Billigaste 4770: 1 029:-
Billigaste 5750: 1 211:-
1029 x 1,177 = 1211,133 så okej, det var närmre 18%, men 17% var mycket närmre än 22% iaf.

5750 drar 10-15 watt mindre i idle och ~5 watt mindre vid load enligt techpowerup, http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5750_PCS/28....
Så ja.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det blir

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Synd att 4770 har gått upp så mycket i pris annars hade det kortet varit ett självklart val även om jag fortfarande tycker att 4770 är det bättre valet. Då jag fått ut att 5750 bara har 5% bättre prestanda enligt guru3d:s test, kostar 22% mer på inet och drar lika mycket ström.

Jag vet inte hur du tänker nu men XFX HD5750 512mb är 18% dyrare och presterar 10% bättre, är DX11 och får mer prestandaboost i framtida Catalyst. Förlåt att jag säger det men det är en sån idioti att rekommendera HD4770 idag. Speciellt när webhallen tar 1099:- för sitt HD5750 alltså 11% mer med frakt än vad Inet tar för sitt HD4770.

Permalänk
Medlem

Vet att det prestandasiffran i procent skiljde i olika applikationer men jag tyckte att 15% bättre var att ta i, så då tog jag i åt andra hållet och valde bland de lägsta

Eftersom prestandatesterna jämförde 5750 1gb mot 4770 512mb så tog jag därför dessa kort och jämförde priset emellan så det är inge fel på varken din eller min matte

Så slutsatsen är att även datanördar kan leka politiker ibland och trixa med siffror och procentsatser

Det jag vill få fram är att man ska bilda sin egen uppfattning om vad som passar ens behov bäst då skillnaden mellan dessa budgetkort är inte stor och man ska inte förvänta sig att man får 100fps i crysis bara för att man väljer det en över det andra

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Vet att det prestandasiffran i procent skiljde i olika applikationer men jag tyckte att 15% bättre var att ta i, så då tog jag i åt andra hållet och valde bland de lägsta

Eftersom prestandatesterna jämförde 5750 1gb mot 4770 512mb så tog jag därför dessa kort och jämförde priset emellan så det är inge fel på varken din eller min matte

Så slutsatsen är att även datanördar kan leka politiker ibland och trixa med siffror och procentsatser

Det jag vill få fram är att man ska bilda sin egen uppfattning om vad som passar ens behov bäst då skillnaden mellan dessa budgetkort är inte stor och man ska inte förvänta sig att man får 100fps i crysis bara för att man väljer det en över det andra

Ok. Det har du ju på sätt och vis rätt i.
Och hur förklarar du ditt påstående om att det drar lika mycket ström?

Permalänk
Medlem

Får jag kontra med ett paket?

Trevligt att ha den extra cachen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Verkar som att det blir http://piclair.com/data/m9rnw.jpg

För att gå tillbaka ontopic då, det ser bra ut.
Jag hade iofs tagit billigare moderkort, nätdel, chassi och processor. Men det är jag det. Det ser ändå bra ut.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5770,2446-15.ht... det handlar inte om många watt. dx11 är inget som ett 5750 kan uttnyttja särskilt bra och skillnaden till dx10 är inte stor.

Rullekorn82: bara för att 4770 är en generation gammal så är det inte "idioti" att rekommendera kortet då det fortfarande står sig i sitt segment.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

Varför ett 790x chip?
Ska han ha crossfire eller?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Får jag kontra med ett paket?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/inet%2044.JPG

Trevligt att ha den extra cachen.

Skulle gärna vilja få ner priset några hundralappar. Billigare moderkort kanske?
USB 3.0 och Sata 6.0 är inget som lockar över huvudtaget.
Annars såg det bra ut.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5770,2446-15.ht... det handlar inte om många watt. dx11 är inget som ett 5750 kan uttnyttja särskilt bra och skillnaden till dx10 är inte stor.

Det är inte många fps, watt, kronor eller nånting det handlar om.
Det är ganska hugget som stucket om man inte bryr sig om dom extra funktionerna och möjligheterna som 5xxx serien ger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5770,2446-15.ht... det handlar inte om många watt. dx11 är inget som ett 5750 kan uttnyttja särskilt bra och skillnaden till dx10 är inte stor.

Rullekorn82: bara för att 4770 är en generation gammal så är det inte "idioti" att rekommendera kortet då det fortfarande står sig i sitt segment.

Jag trodde du skulle sluta skriva
Det är ju ju visst idoti. HD5750 presterar 10% bättre. 1024mb versionen presterar upp till 20% bättre och om några månader lär det vara högre med optimerade drivrutiner. Faktum är att mycket tyder på att DX11 är mer lättdrivet än DX10.1 sen innebär ju inte DX11 bara tesselation heller. Något man aldrig kommer kunna prova med DX10. Kortet är mindre till ytan och drar mindre ström. Visst hade HD4770 kostat 895:- idag hade valet varit svårare. Men nu betalar man 17% mer för ett kort som inom en snar framtid presterar 20-25% bättre. I de flesta reviews talar man om HD5750 som monsteröverklockare tom bättre än HD4770 som klockar ruskigt bra. Jag tycker man ska ställa sig frågan, varför välja ett HD4770 idag? Dessutom länkar du till ett 5 månader gammalt test. HD5750 är mycket snabbare idag.

Permalänk
Medlem

Rullekorn82: Tycker att jag varit tillräckligt tydlig tidigare men det går tydligen inte fram och du får behålla dina åsikter om du vill men det behöver inte betyda att de delas av andra.

On-topic: Tycker ditt senaste paket såg bra ut även om det går över den angivna budgeten men jag tycker fortfarande att nätagget kan bytas ut till en billigare variant

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Ala_95 är crossfire och fet överklockning viktigt för dig? Om inte skulle jag gå ner i pris gällande moderkortet. Asus M4N68T verkar prisvärt.

Och till OTO: Vad har du varit tillräckligt tydlig med?

Permalänk

Varför skriver alla här att du ska välja amd processor, Jag hade tatt ett CORE i5 alla dagar i veckan, kostar någon hundralapp mer men det är det värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Varför skriver alla här att du ska välja amd processor, Jag hade tatt ett CORE i5 alla dagar i veckan, kostar någon hundralapp mer men det är det värt.

Någon hundralapp mer?
Kan du bygga ihop det systemet och visa? Jag lyckas då inte.
Jag hade personligen också gått upp till 7-7½ tusen med ett Core i5 system. Men under 6000 kronor så är det AMD som gäller, tycker jag.