Permalänk
Robot

Facit -Intel inside!

Min förra mod "All work and no play..." har sett sina bästa dar, åtminstonde hårdvarumässigt.
Dessutom har jag inte riktigt plats för en stor full tower låda och det kliade i byggfingrarna.
Den gamla elektriska skrivmaskinen (Facit 1830) från sextiotalet som barnen hade att leka med blev mitt nya offer.
Apparaten vägde runt 20 kg men tömd på sitt innanmäte av oljig finmekanik så återstod inte mycket. Det gjutna aluminiumskalet stod för ca 5% av vikten.
Tangentbordet gick inte att använda emedan det var helt mekaniskt så som ersättare fann jag slutligen ett minitangentbord från DSI med mekaniska tangentmekanismer som hade det rätta klickljudet.
I skalet har jag byggt en bottenplatta som rymmer slot-in dvd, hårddisk, 120mm fläkt och ett fullstort nätaggregat. ovanpå detta vilar en moderkortsbricka med plats för ett mATX kort.
Avståndet mellan moderkortsbricka och det mödosamt byggda taket (där valsen och dess mekanismer tidigare gick) blev blott 12cm så några jättekylare kommer min cpu aldrig att belastas av. Datorns innanmäte är fäst i skalet genom fyra vibrationsdämpande "gummi" bussningar vilket förhoppningsvis bidrar till att göra datorn tyst. Hårddisken kommer i sin tur att fästas i bottenbrickan med liknande bussningar.
För närvarande är chassit i ett stadium av finputs; slipning, epoxi, slipning, epoxi osv..
Därefter skall jag tillverka en display för indikator dioderna (capsL, numL, pwON, HDD etc), tillverka en snygg knapp/spak för dvd utmatming och lite annat finlir.
Sen återstår lackering. Troligtvis kommer jag att låta pulverlackera den i dess mörkgråa skrovliga orginalkulör.
Bestyckning kommer att vara helt beroende av budget, om vilken jag vet intet.
Just nu vill jag bara få lådan färdig.

Uppdatering 2009-11-02
Nu sitter skalet ihop som det ska, metallen är grundmålad. Efter ytterligare lite slipning så bär det iväg till lackering.
Ytterligare ventilations-slitsar är uppsågade för PSUns utblås.
Hålet för displayen är nu i sin rätta storlek och led-hållaren till densamma är tillverkad.

Uppdatering 2010-02-18
Målningen klar.

Uppdatering 2010-03-15
Min lilla skrivmaskin är antagen till en utställning i Madrid den 15-18 april. Lite behaglig belöning för alla timmars slit

P.S.
Länk: http://www.campus-party.eu/home-en.html

Uppdatering 2010-03-27
Intel har bidragit till färdigställandet av min maskin.
Den kommer nu att utrustas med ett Intel DP55SB Extreme series moderkort bestyckat med en i7-870 processor. Detta kommer garanterat att bli den kraftfullaste Faciten genom tiderna!
Microsoft kommer även de att hjälpa till genom att förse datorn med operativsystemet Windows 7.
Tack för att ni gör detta projekt möjligt.

Facit -Intel inside!

Permalänk
Medlem

retro, det kommer bli riktigt snyggt tror jag

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

grym idé! kommer följa detta

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Rolig ide, ser verkligen framemot slutresultatet.

Permalänk

Kul idé. Påminner om datorn i LOST.

Permalänk

Jäkla fint och smart må jag säga!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut. Lycka till med bygget

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk

Är inte det där ett ATX kort ändå ?:o

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAxAbbemo
Är inte det där ett ATX kort ändå ?:o

Nja, ett litet mATXkort. 19x24 cm. mATX standarden är väl 244x244mm? Om jag minns rättiallafall.

Tack för alla kommentarer, dom underlättar när slipdammet yr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt gjort, får fullhöjdskort plats?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Snyggt gjort, får fullhöjdskort plats?

Tack, jo fullhöjdskort får ledigt plats.
De enda kort som skulle kunna ställa till problem är riktigt långa och höga kort. Där kan de komma att hindras av takets böj i datorns bakkant.

Frihjöden mellan moderkortsbricka och "innertak" är runt 122mm.

Jag har verkligen ansträngt mig för att få plats med normalstor utrustning i apparaten eftersom jag vill kunna välja fritt.

Med en mini-itx lösning hade jag fått en mycket rymlig lösning och antagligen fått plats med en skrivare också
Men som sagt det kommer att vara min enda dator och spela vill jag ju också göra.

Visa signatur
Permalänk

Coolt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

snyggt! Tack så hemskt mycket för sista bilden förresten (förlorade nästan helt förmågan att se gult där ett tag)

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem

Det verkar blir riktigt snyggt tror jag

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat men fan du skulle inte målat chassit, klart mkt snyggare i metall

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Det hade varit snyggt med ett chassi i borstat eller anodiserat aluminium, det håller jag med om.
Tyvärr var jag tvungen att göra en hel del lagningar, fylla igen gamla nu oanvända hål. Original lådan var dessutom svagt välvd så för att mitt nya "tak" skulle passa var jag tvungen att spackla med epoxi för snygga övergångar.
Något rent aluminium chassi finns inte under färgen, det är ett lapptäcke.
Men jag skall leta rätt på en bra sprutlackerare (några tips runt Malmö?) och ge lådan en snygg mörkgrå yta.
Sen tillkommer en dekorationslist i aluminium ovanför tangentbordet ("åsen" där den skall fästas syns på bilderna) och Facits metall emblem i svart och aluminium.
Tackar för kommentaren, mer synpunkter är välkomna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör hårt

Visa signatur
Permalänk

har du tillverkat hela chassit själv? lr bara byggt om?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Riktigt snyggt

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

60% av skalet är original från skrivmaskinen men allt innanmäte och ytterskalets tak har jag byggt helt själv.

Visa signatur
Permalänk

Haha, sjukaste jag sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Haha, sjukaste jag sett.

Visst är det sjukt:cool:

Passande nick förresten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

helt GRYMT stenhög klass

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kel
helt GRYMT stenhög klass

Tackar ödmjukast.

Visa signatur