Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
ska man ta i5an eller i7 860 tro?

Spelar spel, håller på med musik, älskar att se på hd filmer och vill ha en snabb dator helt enkelt.

har en Q9300 2.5ghz nu och undrar om det blir stor skillnad om man tar en i5. Och om skillnaden är så pass stor att det är värt att ta en i7 860??

Kan hända att ja klockar den till 3.5 ghz

Jag skulle säga att i5:an är bäst isf för dig. Skillnaden mellan i5:an och Q9300 kan jag inte säga mycket om.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Jag skulle säga att i5:an är bäst isf för dig. Skillnaden mellan i5:an och Q9300 kan jag inte säga mycket om.

Vad är skillnaden mellan i7 860 och i5an då? Den är trots allt 750 kr dyrare

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
Vad är skillnaden mellan i7 860 och i5an då? Den är trots allt 750 kr dyrare

Hyperthreading.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

i5/750 går stock i 2.66GHz (3.20GHz TB) och har 4 kärnor.

i7/860 går stock i 2.80GHz (3.46GHz max i TB), har 4 kärnor, HyperThreading och Intel VT-d (IO virtualisering).

Men som andra sagt; spelar man mest är en i5 ett bättre köp. Spelar man samt använder tyngre programvara om varandra kommer man se en (om än ganska liten) prestandavinst med en i7.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
i5/750 går stock i 2.66GHz (3.20GHz TB) och har 4 kärnor.

i7/860 går stock i 2.80GHz (3.46GHz max i TB), har 4 kärnor, HyperThreading och Intel VT-d (IO virtualisering).

Men som andra sagt; spelar man mest är en i5 ett bättre köp. Spelar man samt använder tyngre programvara om varandra kommer man se en (om än ganska liten) prestandavinst med en i7.

Kommer det bli prestandavinst med i5an om ja har min q9300 på 3 ghz ?

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
Kommer det bli prestandavinst med i5an om ja har min q9300 på 3 ghz ?

Ja, du kommer att se en prestandavinst, men mest med andra applikationer än spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hmm nu har det blivit nått knas med min i7 860 vet att det har hänt förut.
Den visar bara 2 kärnor i cpu-z och i coretemp. Man skall låsa upp detta någonstans.
I coretemp visar den fö att det är en i3 Havendale just nu xD

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Hmm nu har det blivit nått knas med min i7 860 vet att det har hänt förut.
Den visar bara 2 kärnor i cpu-z och i coretemp. Man skall låsa upp detta någonstans.
I coretemp visar den fö att det är en i3 Havendale just nu xD

Stäng av C1E Support i bios om du vill att den inte ska stänga av kärnor i idle för att spara ström.

Permalänk
Medlem

vad har ni alla för idletemp (ev. innan ni skaffa bättre kylning)? Tycker mina 45-50 (tjunc) är jävligt högt... Ligger på 3,1ghz och gissar att mitt sunkiga chassi delvis är boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Just nu ligger den på 26-27 idle. I början när jag byggde ihop den låg den på 34-35.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

vilket program använder du för att se temp med då?

Permalänk
Medlem

Coretemp och HWmonitor

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk

Hello,jag har en inteli5 processor, jag vet inte riktigt hur man klockar processor,testade dock att ändra via bios från 133 mhs till 150 mhz, då la prollen helt plötsligt på 3 ghz, men frågan är om det räcker göra så,tkr de verkar lite väl enkelt, men man märker prestandad skillnad,men jag vet ej om det e farligt att bara ändra Bclk frequency från 133 mhz till något annat , jag kan ändra upp till 500 ,men tror ej de funkar så ,för då ligger de fan mot 4-5 ghz elle nåt xD.

En annan fråga, hur aktiverar man turbo boost:)? förklara för mej please:)

mvh/tobbe

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Coolt att du märkte skillnad, jag spelar mest så jag märkte ingen direkt skillnad när jag hade min på 3,4 Ghz. Du vet knappen där du stänger av datorn? Tryck in den bara 0,5 sekunder.

Du kan ju läsa Överklockningsguiden här på forumet. Finns en rad andra grejjer det kan vara bra att göra t.ex låsa pci-e och ändra minne.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17

Varför vill du göra det? Det sparar ju el och värme.
Intel SpeedStep: klockar ner processorn när den inte används.
Intel Turboboost: Överklockar processorn så länge temperaturerna inte är för höga.

Domma kan du sätta av och på i BIOS.

Hade frysproblem i win 7 och när jag stängde av EIST (speedstep) så fungerar det utmärkt

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmen16
Coolt att du märkte skillnad, jag spelar mest så jag märkte ingen direkt skillnad när jag hade min på 3,4 Ghz. Du vet knappen där du stänger av datorn? Tryck in den bara 0,5 sekunder.

Du kan ju läsa Överklockningsguiden här på forumet. Finns en rad andra grejjer det kan vara bra att göra t.ex låsa pci-e och ändra minne.

Varför ska man låsa pci-e ?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
Varför ska man låsa pci-e ?

Detta undrar jag också. Och exakt vad innebär det att låsa den?

Permalänk
Hedersmedlem

Istället för Auto sätter man en fast dito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tja

Jag är inte så bra på "overclock" men min kompis sa att han kunde överklocka min "i5-750 2,66GHz" till 3,2GHz

Va finns de för konsekvenser? Åldras den fortare eftersom den körs mer eller är 3,2GHz okej i längden?

Har en Lian Li Lancool chassi med standard fläktar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAZZEMEISTER
Tja

Jag är inte så bra på "overclock" men min kompis sa att han kunde överklocka min "i5-750 2,66GHz" till 3,2GHz

Va finns de för konsekvenser? Åldras den fortare eftersom den körs mer eller är 3,2GHz okej i längden?

Har en Lian Li Lancool chassi med standard fläktar.

Jovisst går det att klocka dessa prollar, men kollar du bara så att tempsen inte nåt rekordhöjder, är jag beredd att säga att istället för tio så håller prollen åtta år, men då har du väl en annan

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jovisst går det att klocka dessa prollar, men kollar du bara så att tempsen inte nåt rekordhöjder, är jag beredd att säga att istället för tio så håller prollen åtta år, men då har du väl en annan

ligger på 21 grader, max ligger den vid 70

Permalänk
Medlem

Klockningsvänligt moderkort för överklockning av i5 750? Någon som har goda idéer?

Klockningsvänligt men fortfarande så billigt som möjligt...

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Klockningsvänligt moderkort för överklockning av i5 750? Någon som har goda idéer?

Klockningsvänligt men fortfarande så billigt som möjligt...

Skall detta mobo ha fullt Crossfire stöd, i detta fall 8x8 PCI-e 2.0 hastighet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Skall detta mobo ha fullt Crossfire stöd, i detta fall 8x8 PCI-e 2.0 hastighet?

Det behövs inte. Jag kommer inte att spela utan nöjer mig med ett 5770. VIll ändå klocka upp hastigheten till lite mer ansenliga 3.0 till att börja med. Eftersom det blir första gången jag överklockar vill jag inte riskera något och pressa upp emot 4.0 som några här lyckats med. Vill helt enkelt lära mig utförandet och funderar nu på kriterier för en klockningsvänlig bräda?

Fyll gärna i.

Går i funderingar på ett Gigabyte Bla-bla-UD3 som har stöd för Sata 6.0 och USB 3.0. Detta verkar fungera bra att klocka med enligt recension. Men vad vore skillnaden mot t.ex. ett UD4? Något som påverkar klockningsförmågan? Bör jag inrikta mig på ett annat märke? Asus?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

är ASRock P55 Extreme DDR3 ett bra kort att Oc med ? någon som har ett såt å kan slänga upp bilder med som guide? eller kanske en video på youtube eller något ?

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem

Jag kommer rätt högt med mitt moderkort som är bland de billigaste moderkorten.
Sen hur länge det kommer hålla återstår ju att se.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Jag kommer rätt högt med mitt moderkort som är bland de billigaste moderkorten.
Sen hur länge det kommer hålla återstår ju att se.

men du har juh asus jag tänkte köra ASRock P55 Extreme DDR3, i5 750 å h50 kylning

#10057869

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sammi90:

är ASRock P55 Extreme DDR3 ett bra kort att Oc med ? någon som har ett såt å kan slänga upp bilder med som guide? eller kanske en video på youtube eller något ?

Kanske skall söka själv? På just Google och/eller Youtube?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kanske skall söka själv? På just Google och/eller Youtube?!

har gjort och finns inget på youtube inga sånna kort iaf bara pro å deluxe

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Hedersmedlem

Två sekunders sökning på google: http://www.youtube.com/watch?v=30JvrWnyKEA

Alltså hur söker du? =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)