Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Två sekunders sökning på google: http://www.youtube.com/watch?v=30JvrWnyKEA

Alltså hur söker du? =/

ja den hittar jag juh själv klart men vill ha en mer än bara 1 review xD

tänkte fråga en sakt till...

tänkte bara kolla om de är slösseri på att köpa en dator nu (då ett i5 system) eller ska man vänta i typ ett halv år till typ? kommer juh ganska många nya spel nu och då slog de mej ifall de kommer ut andra bättre dator delar för billigar pengar??

hade gärna velat ha mkt snabba svar då jag vill köpa mej en ny gaming rig ( inte overkill ) men någon bättre än en gammal sunkig amd på 3.2 duel core athlon 6400+ tror jag den heter ? rätta mej gärna

//S

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du skriva ned mer exakt vilka delar du har så är det lite lättare ge ev råd om uppgradering eller dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan du skriva ned mer exakt vilka delar du har så är det lite lättare ge ev råd om uppgradering eller dyl.

* ASRock P55 Extreme DDR3
* Intel Core i5 750, 2.66GHz
* A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
* Corsair HX 650W 80+
* Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

detta kostar 6250 ca

Kolla gärna: #10057869

vill bara vet mest om någon som vet bättre komponenter för typ samma pris i framtiden t.ex november 2k10?

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammi90:

* ASRock P55 Extreme DDR3
* Intel Core i5 750, 2.66GHz
* A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
* Corsair HX 650W 80+
* Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

detta kostar 6250 ca

Kolla gärna: #10057869

vill bara vet mest om någon som vet bättre komponenter för typ samma pris i framtiden t.ex november 2k10?

innan någon skriver en spydig kommentar till din fråga i slutet kan jag GARANTERA att du får mera prestanda för samma pengar om ett halvår. men du kan inte tänka så för då skulle du alltid vara utan dator. tekniken har visat tendens på att gå framåt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lithen:

innan någon skriver en spydig kommentar till din fråga i slutet kan jag GARANTERA att du får mera prestanda för samma pengar om ett halvår. men du kan inte tänka så för då skulle du alltid vara utan dator. tekniken har visat tendens på att gå framåt eller hur?

aa för jag tänkte köpa med en kompis men han är osäker, dock är hans dator finare skick än min som jag har hemma nu mitt agg är kasst å prolle fläkten har pajat etc.. är i stor behov av ny dator men så tycker jag de känns så tråkigt att sitta å bygga när han kollar på och då hade jag en idé att vi skulle köpa samtidigt å pilla ihop dom sen dra ett lan typ

obs! den datorn jag har nu är 3 år gammal >< kanske dax?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort rekommenderar ni för bra överklockning, men ändå så prisvärt som möjligt?

Finns det något bättre alternativ än Gigabyte GA-P55A-UD3R?
Med det får man dessutom Sata 6.0gbitps, USB3.
Något som kan anses viktigt, som detta kortet saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Vilket moderkort rekommenderar ni för bra överklockning, men ändå så prisvärt som möjligt?

jag har kollat på vanliga GA P55A UD3 och de skulle vara väldigt lätt att klocka(jag har aldrig gjort de), vet dock inte om de är stat6 å usb3 på de "/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammi90:

jag har kollat på vanliga GA P55A UD3 och de skulle vara väldigt lätt att klocka(jag har aldrig gjort de), vet dock inte om de är stat6 å usb3 på de "/

USB3 och SATA3 på P55-moderkort är inte roligt. Det finns inte bandbredd nog, så för att kunna köra dessa så går din PCIe-slot i X8.

/Hast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bas Rutten:

Bandbredd!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bandbredd!

Ska man inte köra crossfire/sli och kan leva utan USB3 och SATA3 så saknar man inte bandbredd så det stör. ASUS har väl för övrigt nån skum lösning som gör att man kan köra dessa (USB och SATA) utan att PCIe går i X8 om jag inte minns helt fel. Visst, minnena går i dual istället för tri-channel, men i typ de flesta applikationer saknar det nån större betydelse. Men visst kan man förstå att många tycker prisskillnaden upp till 1366 är klart hanterbar.

/Hast

Permalänk
Medlem
Skrivet av hast:

USB3 och SATA3 på P55-moderkort är inte roligt. Det finns inte bandbredd nog, så för att kunna köra dessa så går din PCIe-slot i X8.

/Hast

går pci-E i x8 mode på dom? om man bara har ett graffe?

för övrigt är jag jättenöjd med mia delar för den pengen nu precis innan alla priser höjdes xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkah:

Asså du måste skämta med mig? hur gammal är du och hur många års efarenhet har du bakom en data skärm? serriöst hahahaha löjligaste svaret ever! ni som läst hans inlägg. Det är helt fel klart ni har x16......

Tack för den trevliga tonen. Jag är antagligen i krokarna av dubbelt så gammal som du, och har petat med elektronik och datorer sen början av åttiotalet.

Fakta: P55 har begränsad bandbredd jämfört med t.ex. X58
Fakta: De flesta P55-moderkort tvingas därför köra PCIeX16-slotten i X8 om man kör USB 3.0 och/eller 6Gbps SATA.

Exempellänk: 6Gbps SATA Performance: AMD 890GX vs. Intel X58/P55 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Citat:

Unlike Intel’s X58, the P55 and H5x chipsets don’t have any PCIe 2.0 lanes. The LGA-1156 Core i7/5/3 processors have an on-die PCIe 2.0 controller with 16 lanes, but the actual chipset only has 8 PCIe 1.0 lanes. And as we’ve already established, a single PCIe 1.0 lane isn’t enough to feed a bandwidth hungry SSD on a 6Gbps SATA controller

Utan USB3.0/6Gbps SATA aktiverat kör man en slot i X16 eller två i X8 på en standard P55-planka. Slår man på dessa händer det diverse olika saker på olika brädor, men bättre än X8 blir det inte.

/Hast

Permalänk
Medlem
Skrivet av hast:

Tack för den trevliga tonen. Jag är antagligen i krokarna av dubbelt så gammal som du, och har petat med elektronik och datorer sen början av åttiotalet.

Fakta: P55 har begränsad bandbredd jämfört med t.ex. X58
Fakta: De flesta P55-moderkort tvingas därför köra PCIeX16-slotten i X8 om man kör USB 3.0 och/eller 6Gbps SATA.

Exempellänk: 6Gbps SATA Performance: AMD 890GX vs. Intel X58/P55 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Utan USB3.0/6Gbps SATA aktiverat kör man en slot i X16 eller två i X8 på en standard P55-planka. Slår man på dessa händer det diverse olika saker på olika brädor, men bättre än X8 blir det inte.

/Hast

hur ska man göra om man villköra x16 i pci-e då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sammi90:

hur ska man göra om man villköra x16 i pci-e då?

Stänger du av USB3/Sata6 så kör ditt kort med 16 lanes, slår du på USB3/Sata6 så kör kortet 8 lanes, så simpelt är det.
Anledningen är att 1156 bara har 16 lanes totalt, så då måste ju grafikkortet dela med sig när andra saker kräver lanes.
Dock är det inte direkt nån märkbar prestandaförlust mellan 8 och 16 lanes på t.ex. ett 5870.
Vill man slippa detta ska man helt enkelt välja annan sockel än 1156 eller skita i USB3/Sata6.

Och med det sagt så kan jag påpeka att jag själv köpte ett 1156-system igår.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Stänger du av USB3/Sata6 så kör ditt kort med 16 lanes, slår du på USB3/Sata6 så kör kortet 8 lanes, så simpelt är det.
Anledningen är att 1156 bara har 16 lanes totalt, så då måste ju grafikkortet dela med sig när andra saker kräver lanes.
Dock är det inte direkt nån märkbar prestandaförlust mellan 8 och 16 lanes på t.ex. ett 5870.
Vill man slippa detta ska man helt enkelt välja annan sockel än 1156 eller skita i USB3/Sata6.

Och med det sagt så kan jag påpeka att jag själv köpte ett 1156-system igår.

gör man de i bios?? någon guide eller något??
//S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, sam jag visar dig lite senare typ när du kommer hem hur man gör osv! våran står på auto!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkah:

Ja, sam jag visar dig lite senare typ när du kommer hem hur man gör osv! våran står på auto!

härligt kompis du är juh fan DT i familjen xD<3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jappp xD <3

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på

Permalänk
Medlem

har du låst upp din PCI-E till x16 än?? de är la inte jätte stor skillnad på x8 å x16? om jag inte mins fel eller är de bara när man köra CF??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är ingen skillnad alls typ :/

Visa signatur

Besök gärna mig på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sammi90:

har du låst upp din PCI-E till x16 än?? de är la inte jätte stor skillnad på x8 å x16? om jag inte mins fel eller är de bara när man köra CF??

Här kan du se hur stor skillnad det blir:
techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 1 / 26
techPowerUp :: GeForce GTX 480 PCI-Express Scaling Review :: Page 1 / 25

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

palla sitta och klicka igenom allt de där -.- xD

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sammi90:

palla sitta och klicka igenom allt de där -.- xD

Sidan "Performance summary" är ju den som är mest relevant där man kan se hur stor skillnad det blir i genomsnitt, men sen kan man ju även kolla jämförelser i olika spel om det är nåt spel som är extra viktigt för en.

techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 25 / 26
techPowerUp :: GeForce GTX 480 PCI-Express Scaling Review :: Page 24 / 25

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Sidan "Performance summary" är ju den som är mest relevant där man kan se hur stor skillnad det blir i genomsnitt, men sen kan man ju även kolla jämförelser i olika spel om det är nåt spel som är extra viktigt för en.

techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 25 / 26

de va ingen stor skillnad juh mellan 1-2% de är juh knappt värt att ställa in de i bios så du har x16 isf för x8 xD fan ingen skillnad alls lol

tack för länken

//S

Visa signatur