Permalänk
Medlem

Jag kör b133 nu på min testmaskin. Har inte dragit några direkta slutsatser av den än.

Dock lyckades jag krasha pkg när jag försökte ta bort alla paket som är beroende av X.

Permalänk
Medlem

Sweet! Uppdaterar nu!

Edit: Uppdaterat. Gnome blir bara rappare och rappare. Alla paket har de nya namnen i paktethanteraren också. Fortsätter det så här så får OpenSolaris snart bli mitt OS på jobbdatorerna. Desktopupplevelsen är snart ikapp GNU/Linux.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med boot från cd tänkt testa opensolaris och tanka de från deras sida bränner ut åxå har den i cd spelar så står de boot cd:... tänker man allt funkar sedan hoppar den dir in där jag väljer om jag ska köra windows eller ubuntu vad är de som e fel har kollat boot listan stämmer cd först. har kollat in cd skivan så den har alla filerna som den som jag tanka har tanka från 2 olika ställen samma saker på alla iso filerna plus samma storlek..

kan inte komma på vad felet är några förslag?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Mejarn1989: Du kan ju prova att kolla med MD5 så att det inte är något fuffens med filerna.

Dessutom borde du använda dig av punkter när du skriver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Mejarn1989
Om du bara ska testa ett OS, så tycker jag man gör det bäst inuti VirtualBox. Ladda ned VirtualBox och sen testa installera OpenSolaris där inuti. Det blir minst strul så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mejarn1989
Jag har ett problem med boot från cd tänkt testa opensolaris och tanka de från deras sida bränner ut åxå har den i cd spelar så står de boot cd:... tänker man allt funkar sedan hoppar den dir in där jag väljer om jag ska köra windows eller ubuntu vad är de som e fel har kollat boot listan stämmer cd först. har kollat in cd skivan så den har alla filerna som den som jag tanka har tanka från 2 olika ställen samma saker på alla iso filerna plus samma storlek..

kan inte komma på vad felet är några förslag?

Vild gissning, men har du provat att trycka på till exempel "enter"-knappen när det står "boot cd:..."? Hoppas också att du sätt till att boot-order i BIOS är rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Vild gissning, men har du provat att trycka på till exempel "enter"-knappen när det står "boot cd:..."? Hoppas också att du sätt till att boot-order i BIOS är rätt?

ja jag har testat trycka på enter, och även kolla boot ordningen i bios.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Testa och se om du kan boota upp från en annan CD, typ Windows install CD eller Ubuntu install CD. Det låter som att du missat nåt. Om du kan boota upp från Windows CD, så är det nåt fel på OpenSolaris CD.

Har du provat VirtualBox än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Testa och se om du kan boota upp från en annan CD, typ Windows install CD eller Ubuntu install CD. Det låter som att du missat nåt. Om du kan boota upp från Windows CD, så är det nåt fel på OpenSolaris CD.

Har du provat VirtualBox än?

jag provade virtualbox körde up en windows maskin utan problem, körde en till maskin kollade så inställningarna stog på opensolaris osv kör in cd funkar inte testar med min ubuntu cd funkar inte heller, bränner ut en ny ubuntu och solaris från deras egna hemsidor samma sak. inget av dom funkar vad är de för skumt problem.

håller på att bli galen, börja bli orolig tänk om min riktigta burk crasha så har jag ingen live cd eller nåt :S

vad kan jag missa?
har gått igenom

bootordningen

cd skivorna (innan nån kmr med förslag så ja jag brände ut dom som .iso på skivorna)

har gått igenom (till min förmånga) av mapparna å filerna på cd skivorna så inget saknas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men bränn inte ut CD skiva om du ska prova något OS i VirtualBox. VB kan läsa direkt från en image fil. JAg bränner aldrig på skiva när jag använder VB, jag läser alltid direkt från image fil.

Permalänk
Medlem

okej de är nice

sedan kanske jag har löst problemet nu för jag tanka samma fil fast i firefox istället för i google chrome å då funkar de med ubuntu.

ska testa opensolaris nu men tack så mkt för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det funkar nu alså för mig funkar de inte att tanka alla filer med google chrome utan bara firefox sjukaste nånsin dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som backspace tidigare påpekade så bör man ju kolla att MD5-checksumman på den nedladdade filen stämmer med vad det borde vara innan man börjar använda filen.

Permalänk
Avstängd

Mejarn1989
Du kan prova Milax som är en liten OpenSolaris distro. Den är på 90MB stor, tror jag.

Här är en video där de startar upp Milax inuti VirtualBox. Det har någon fönsterhanterare som liknar Apple OS X lite grand
http://www.milax.org/?p=235

Permalänk
Medlem

saddam

Nej har inte testa den håller fortfarande opå att testa opensolaris så orka inte testa det med

Visa signatur

Permalänk

Såg precis "The Future of OpenSolaris" (på /.) som länkar vidare till bland annat en artikel på [Phoronix] Oracle Still To Make OpenSolaris Changes som jag inte tolkar som helt positiv för OSOLs del:

Citat:

This morning on the zfs-discussion and indiana-discuss mailing lists there has been talk about what exactly is the future of OpenSolaris within Oracle. On the Sun domain, Oracle has already published a new web-page stating the end of service life for OpenSolaris.

Ifrån [Phoronix]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@rastersize

Precis vad jag misstänkte ... Personligen tror jag att det blir linuxspåret som gäller i framtiden. Jag har redan börjat se mig om efter alternativ.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Oracle kommer helt klart att fortsätta med Solaris 11, det har de sagt. Oracle kommer att köra Solaris på high end, och Linux på high end. Det har Larry Ellison sagt offentligt. Jag tror inte det blir ett Linux spår, eftersom Larry sagt att Solaris 11 är mognare och bättre än Linux, men att de fortsätter stödja Linux.

Frågan är om Oracle kommer att släppa OpenSolaris till communityn och själva sälja och supporta S11, back porta saker från OpenSolaris till S11? I vilket fall som helst så är OpenSolaris öppet och källkoden finns ute i communityn. S11 kommer att säljas och supportas av Oracle, men OpenSolaris är ju lite oviss ända tills Oracle säger något definitivt. Men communityn kommer att ta över OpenSolaris om det värsta händer: Oracle överger OpenSolaris. Men jag har svårt att se det, eftersom hur ska Oracle utveckla S11? De kan inte börja från scratch. De måste ta koden nånstans ifrån: OpenSolaris. Själv tycker jag aldrig SUN borde supportat OpenSolaris, det är för instabilt. Jag tror Oracle supportar S11, men fortsätter utveckla OpenSolaris. Skillnaden är bara att det inte blir någon betald support. Men vi får se vad som händer. Oracle borde uttala sig snart?

Permalänk
Medlem

Personligen litar jag inte på Larry. Han är en affärsman, helt ok för min del. Han har "commitat" sig till Linux och jag misstänker att han kommer att följa det spåret. Enligt mina preferenser så finns det ingen bättre generell databashanterare på marknaden. Tyvärr så tror jag att OSOL är att avslutat kapitel. Jag hoppas att zfs får leva vidare i t ex FreeBSD.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Om det är något som Larry har commitat sig till, så är det nog Solaris? Han har betalt ohemult många miljarder för SUN. Vad har han betalat för Linux? Ett gäng snubbar som satt ihop en dist åt honom, Oracle säljer ju sin egen Linux dist. Jag tror inte Linux kostat honom tiotals miljarder? Han har ju själv sagt att han tycker Solaris är bättre för highend och speciellt för databaser:

http://www.computerworld.com/s/article/9131829/Oracle_s_Sun_b...
"The Solaris operating system is by far the best Unix technology available in the market," Ellison said. "That explains why more Oracle databases run on the Sun Sparc-Solaris platform than any other computer system."

Här har vi nån annan som föredrar Solaris framför Linux för databaser:
http://lethargy.org/~jesus/writes/choosing-solaris-10-over-li...
"Just to be explicit: on the same hardware, solaris 10 fixed your corruption/read-only /data problem?"
"Yes. Same exact hardware. We reinstalled Linux twice even to make sure there wasn't something wrong with the install. I've had lots of other people chime in reporting very similar problems."

Linux företag switchar till OpenSolaris:
http://blogs.digitar.com/jjww/2008/04/democratizing-storage/
"When it comes to storing data, you’ll pry OpenSolaris (and ZFS) out of our cold dead hands. We won’t deploy databases on anything else."

Men vi måste komma ihåg att de pratar om Solaris 10. Inte OpenSolaris. Själv tror jag det är hugget som stucket "mellan Linux och Solaris, egentligen".

OpenSolaris passar inte för alla. Om du trivs bättre med Linux så förstår jag inte varför du ens bytte bort Linux på din filserver?

Jag själv tror inte OpenSolaris är avslutat kapitel. Frågan är själva formen på supporten, inte själva OSol. Jag menar, OSol utvecklingen har inte upphört. Varför fortsätter Oracle utveckla något som ska läggas ned? Varför lägga ned support men fortsätta utveckla? Det är lite märkligt i mina ögon. Jag tror det bara handlar om andra supportvillkor, inget annat. Men vi får se om ett tag. Jag själv fortsätter med OSol, koden är ju fri. Jag vill ha ZFS.

EDIT: lade till orden mellan "" ovan, för att förtydliga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Men communityn kommer att ta över OpenSolaris om det värsta händer: Oracle överger OpenSolaris.

Min fasta uppfattning är att OpenSolaris utveckling är helt beroende av Oracles anställda programmerare. Det finns inte tillräckligt med frivilliga krafter som är beredda att gå in och ta över ansvaret för de tyngre bitarna så som kärnan.

Är du själv beredd att gå in och hacka Solaris-kärna? Själv duger jag mest till paketera ett program eller två och det leder inte till någon utveckling.

Permalänk
Avstängd

Ja, vi får se. Det är bara att avvakta lite så får vi se vem som har rätt.

Permalänk

Jag har nu uppgraderat till b133 och nu fungerar min terminal igen.

Men det strular fortfarande som attan med inloggning till servern via cifs.
Från min dator så får jag upp inloggningsrutan direkt jag klickar på servern i nätverket. Men jag får sedan vänta i ca 1 min innan den "tar" lösenordet och användarnamnet. Den säger alltså att lösenordet är fel i ca 1 min.

Från två andra datorer, som kör windows 7 precis som jag, så fungera det inte alls. Servern hittas i nätverket men man får aldirg en inloggningsruta. Då man försöker accessa servern så får man bara upp en fel-ruta där det står att servern är otillgänglig.

Jag fattar ingenting av detta så jag är lost...

Permalänk
Medlem

I dagens gråväder så provade jag webb-användargränssnittet napp-it på min OpenSolaris b133 testburk. Eftersom det är skrivet för Nexenta Core så fungerar inte alla funktion men förvånansvärt mycket fungerar.

Funderar på om det är värt tiden att anpassa det till OpenSolaris eller om det är bättre att fortsätta med mitt eget webservice baserade projekt. En liten ikon med systeminformation från servern hade varit roligt att ha på skrivbordet.

Permalänk
Avstängd

Skrotniklas, jag har inte en aning. Om det inte blir bättre när Oracle släpper den skarpa versionen av OSol 2010.03, så tycker jag du ska posta på opensolaris forumet och rapportera en bugg. Eller så kanske du kan göra det redan nu.

På min hårdvara så funkar inte terminalen alls för mig. Jag måste ändra en config fil för att terminalen ska funka.

Fnorken, fanns det snapshots på napp-it? Vad för info hittar man? Om det är mycket mera info än ditt projekt så kanske det är enklare att porta det? Och du hade installerat webmin och testat på OSol, väl?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ok, Oracle har nu uttalat sig om OSol:
http://www.eweek.com/c/a/Linux-and-Open-Source/Oracle-Explain...

"'Just to make it absolutely clear—Oracle has NOT announced the EOL of OpenSolaris.' "

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har så svårt att tro på det bara...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Jag har svårt att tro på att någon lägger ned en produkt samtidigt som utveckling sker och man släpper nya builds hela tiden? Däremot, att man lägger ned ett supportavtal behöver inte betyda att produkten läggs ned? Det tycker jag är en mycket märkligt slutsats.

Visst är det så att "produkten läggs ned => supporten läggs ned på sikt".
Men det är inte vidare optimalt att tro att implikationen går åt båda hållen, dvs det är ju fel att tro "supporten läggs ned => produkten läggs ned"

Det är alltså ingen dubbelpil däremellan. Det är alltså inte så att
"produkten läggs ned <=> supporten läggs ned"

Man bör skilja på supportavtal och produkt, anser jag. Helt klart är att OSol supportform inte passar Oracle i denna form och därför lades supportavtal ned.

EDIT: Lite förtydliganden.