13"-14", layout + bildbehandling, Max 6500:-

Permalänk

13"-14", layout + bildbehandling, Max 6500:-

Tjena.

Jag behöver köpa mig en bärbar för att använda i skolan. Det jag ska använda den till är följande:

• InDesign

• Photoshop

• MS Office

Mina krav är följande:

• Max 6500:- (gärna billigare)

• 13 - 14 tum

• Vikt under 2 kilo

• Bra batteritid (mer än 5 timmar vid normal surf och ordbehandling)

• Wireless g (gärna n)

• 200 gb hårddisk

• 3 gb ram (gärna mer)

• Pekplatta med multitouch (högerklick, hor+vert scroll, gärna zoom)

• Skaplig skärm

Vid tyngre arbeten i Photoshop kommer jag använda min stationära dator, så det behöver inte vara något fartvidunder, men att multitaska mellan Photoshop, InDesign och Word utan problem skulle vara fint. Jag kommer säkert använda extern mus ganska ofta, så multitouch skulle kunna strykas om det behövs.

Problemet när jag sitter och letar runt är att jag hela tiden hittar bättre och bättre datorer för bara några hundringar mer, vilket slutar i att jag går över budget.

Följande har jag kikat på:

HP Pavilion DM3-1040eo
Gillade inte pekplattan, annars helt ok.

Asus UL30A-QX165V
Verkar riktigt trevlig.

Acer Aspire Timeline 3810TZ-414G50n
Verkar också bra. Lite tveksam till Acer dock.

MSI X340-029NE
För dålig processor? Har också läst att x340 har problem med värmen. Ruskigt snygg dock. Har bara 2 gb ram. Kommer jag att bli less på detta?

MSI X340-055NE
Samma här. För dålig processor? Har också läst att x340 har problem med värmen. Ruskigt snygg dock. Har också bara 2 gb ram.

Snälla. Hjälp mig att ta ett beslut. Tipsa gärna om andra modeller om jag har missat någon.

Permalänk
Medlem

det är bättre att lägga några hundringar mer och slippa ångra sig sedan då bärbara är i princip omöjliga att uppgradera..

själv hade jag satsat på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=520990

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Tack för svaret!

Har du någon erfarenhet av den datorn?

Edit: Hittade också denna: HP Pavilion DM3-1055eo. Verkar vara 2010 års modell av den DM3 jag har i min lista ovan.

Permalänk
Medlem

Är å kollar på samma typ av bärbar som dig.
Så jag va ut å kollade in å kände lite på de olika modellerna i butik.
DM3-1055's pekplatta är väldigt äcklig och såvort du är de minsta fuktig om fingrarna så glider du inte på det utan kletar fast.

Själv lutar det mest mot UL30VT pga batteri,vikt och alla positiva omdömen.

Permalänk

Håller med dig Maxz0r. Det var just pekplattan på HP:n som gjorde mig tveksam, men jag tror nog att jag mest kommer använda en extern mus. Och den är trots allt lite billigare än UL30n.

Nu har jag reviderat min lista lite, MSI-modellerna försvann (tyvärr) pga taskiga processorer.

HP Pavilion DM3-1055eo

Asus UL30A-QX165V

Asus UL30VT-QX030V

Acer Aspire Timeline 3810TZ-414G50n

Asus UL30VT-QX030V överstiger dock min budget, och det som verkar skilja mellan den och UL30A verkar bara vara grafikkortet. Skulle jag tjäna på att välja den dyrare? Jag kommer inte spela några spel på datorn.