Dokumentär: Maskinen som förändrade världen

Permalänk
Melding Plague

Dokumentär: Maskinen som förändrade världen

Från en primitiv räknemaskin till en av mänsklighetens största bedrifter. Se dokumentären om maskinen som förändrade världen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då har vi kvällens underhållning.... får la springa iväg o köpa lite läsk först.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag pallar kolla igenom allt..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

satan.. drygt 5 timmar..

Permalänk

Fascinerande.

Får väl bli en del om dagen, att sträck-se alla fem blir nog lite mycket.

Permalänk
Medlem

på del 1 runt 50 minuter in,,, jag höll på att trilla av stolen när snubben stammade:D lät som att han svalde en gryta kokande vatten:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Snart kollat 4 delar. Mycket intressant

EDIT: Och så kl 02:16, har jag kollat alla 5 delarna tackar så mycket Swec för länkning till lite fredags underhållning

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv

Blir till att kollas när man har LITE tid över.

Permalänk
Medlem

"§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar med anknytning till piratkopierat material."

Jag känner mig lite förvirrad här nu...vad gäller egentligen på siten?

Permalänk
Medlem

lite tråkigt att serien är så gammal. men den verkar bra så det kan nog vara sevärt ändå

Permalänk
Medlem

sätt klart allt nu.. riktigt intressant

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
på del 1 runt 50 minuter in,,, jag höll på att trilla av stolen när snubben stammade:D lät som att han svalde en gryta kokande vatten:D

Grym skådis, du skall se hans roll i I Claudius...

http://www.imdb.com/title/tt0074006/

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
"§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar med anknytning till piratkopierat material."

Jag känner mig lite förvirrad här nu...vad gäller egentligen på siten?

§7 gäller endast piratkopierat material, vilket framgår av §7 som säger att det gäller endast piratkopierat material, vilket framgår av §7..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
§7 gäller endast piratkopierat material, vilket framgår av §7 som säger att det gäller endast piratkopierat material, vilket framgår av §7..

Var nånstans framgår det att det är BBC & WBGH Television som har gett sitt godkännande till att filmen finns på Google video? Är material uppladdat på Internet utan godkännande från upphovsmännen så är det piratkopierat, vare sig materialet i fråga ligger på Google Videos, Youtube eller The Pirate Bay.

Permalänk
Medlem

Någon som vet andra bra dokumentärer om datorer?

Permalänk
Medlem

vill ha en sådan mekanisk dator. Tycker det är grymt häftigt att se alla delar röra sig , skulle utan problem kunna sitta och kolla på en hel dag

Permalänk
Medlem

Då har även jag sett de här fem delarna.
Den här dokumentären är en äldre serie med vissa kvalitéer men även en del brister i berättelsen samt att den är präglad från den anglosaxiska världens ögon att se på olika saker och ting kring oss människor som inte andra världsmedborgare inte ser med samma eller likartad syn på saker och ting vid exempelvis olika händelser uppkomst över tid samt källor till dito.

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Den här dokumentären är en äldre serie med vissa kvalitéer men även en del brister i berättelsen samt att den är präglad från den anglosaxiska världens ögon att se på olika saker och ting kring oss människor som inte andra världsmedborgare inte ser med samma eller likartad syn på saker och ting vid exempelvis olika händelser uppkomst över tid samt källor till dito.

Här, för framtida bruk: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,....................

Klipp och klistra vid behov.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Hehehe... ännu vid 38 års ålder kan man inte få nog av datorns historia även fast man redan hade läst allt som gick att läsa om ämnet vid 14 års ålder...

Lite synd att ingen har åtagit sig att faktiskt bygga Charles Babbages differentialmaskin då hans ritningar numer är allmän egendom... den del som faktiskt blev byggd är ju bara en liten del av den totala maskinen...

Lite synd att dom inte tog upp mer om de olika programmeringsspråken som finns... dom nämnde iofs Ada Lovelace som lånade ut sitt namn åt just programmeringsspråket Ada... men nädå... här riktade dom in sig på Fortran och Cobol istället...

Fräckt att se deras tolkning av hur framtiden skulle kunna uppenbara sig... dom hade inte helt rätt men var ändå på väg åt rätt håll så att säga...

Jag hade faktiskt förväntat mig att dom skulle ha berättat mer om de automatiska vävstolarna som blev början till USA's industrialisering med början i Lowell (minns inte vilken stat)...

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en bra karta för att hänga med i de första avsnitten: http://ftp.arl.army.mil/ftp/historic-computers/png/comp-tree....