Permalänk

Synpunkter på paket

Hej,

Tänkte köpa en dator som kan hänga med ett tag. Jag har gluttat på SweClockers Februari-paket men modifierat en del. Jag önskar att ett tyst och beständigt paket och kör inte värstingspelen. Fractal Design verkade suverän men jag plockade bort den då många menar att den stinker och så var det cancerrisken också (better safe than sorry!). Därmed fick jag ihop:

MoBo: Gigabyte GA-X58A-UD3 (verkar ha allt som Asus P6X58D har fast billigare. Borde funka bättre också med grafikkortet nedan)
CPU: Intel Core i7 920 2,66 GHz (fyra kärnor)
CPU-fläkt: Noctua NH-U12P
Minne: 6 GB DDR3 1600 MHz Corsair
Grafik: Gigabyte NVidia 9800 (fläktlös)
Hårddisk 1: Intel 80 GB SSD, 1 TB 7 200 rpm
Hårddisk 2: WD 1 TB Green, 5400 rpm, 64 MB cache
Låda: Antec P183 (med fläkt upptill borttagen och utrymme försluten)
Fläktar: 2 st Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm (92,3 m3/hr vid 19db)
DVD-brännare mm

Jag tar tacksam emot samtliga synpunkter!

Izabelle

Permalänk

Glömde nämna PSU:

Corsair TX650 Watt

Denna är inte modulärt men jag har lite svårt att förstå att man skall behöva pröjsa så mycket extra för detta. Visserligen så blir det mindre rörigt, men jag tänkte inte gräva i lådan så ofta.

Permalänk
Medlem

Enda jag fick ögonen på rejält som jag inte lär vara ensam om är grafikkortet, men du skall ju inte spela värsting spel så kan bortse från det denna gången ^^ Annars är det väl bara lådan som jag tycker du skall byta ut till det alla snackar om här på SweC ^^ Vill säga Fractal Design Define R2 med tanke på att Antec P183 är kass när det kommer till smarta lösningar för hdd samt kabeldragning. Förutom det så är Antec lådan helt okej, kan lägga till att värme utvecklingen är en gnutta hög med, iaf om du vill köra fläktfritt grafikkort.

Detta säger jag med tanke på att jag har ett P183 chassi själv och polarn har ett Fractal Design Define R2. Samt fractal chassit har ju dämpnings plattor som gör att det är tyst samt bra lösningar.

Permalänk

Jag skulle allvarlig fundera på Corsair TX650W. Flukta in på Amazon, 96 personer har ratat den 4,9 i snitt på en skala av 1,0-5,0. Det är ganska så imponerande:

http://www.amazon.com/Corsair-CMPSU-650TX-650-Watt-Certified-...

Någon rekommenderade NesteQ- det må vara mycket bra (kollade upp nätagget och lösningen verkade mycket vettig) men det är ett litet märke och det ökar riskerna. Om det skulle bli bullrigt med Corsair (mot förmodan) så föreslår jag att du byter ut fläkten mot en Noctua (men kolla först om ljudet besvärar dig!).

Permalänk

Ha! Nu hamnade denna inlaga fel.

Jag har kollat Fractal Design men jag är ytterst tveksam av flera skäl:

- Lådan ganska liten. Detta innebär att det krävs mer luftgenomstömning för att minska värmen
- Lukt. Jag avskyr buller men också givetvis lukt. De är väldigt många på nätet som klagar på att den luktar.
- Bitumen. Detta är ett ytterst cancerogent ämne och dofterna (om inte annat) visar ju att något händer inne i burken. Hellre att ta risken för att man om några år hittar att det nog inte var så lämpligt med att uppvärmd bitumen ca 1 meter från trynet, så tar jag nog hellre det säkra före det osäkra. Fractal Design har inte på något sätt bemödat sig för att beskriva hur man hanterat denna risk på sin hemsida - det tar jag som ett tecken ...

Permalänk
Medlem

vad har du för budget?
vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Hah, 9800GT är stenålder! Köp 5770 i alla fall.

Visa signatur
Permalänk

Budgeten är ca 15-17 kkr. Det "tyngsta" idag är nog AVCHD. När det gäller spel så är nog EA/NHL10 det mest krävande. Men som sagt, jag gräver inte så gärna i burken så den bör vara säker ett tag. Paketet ovan går på nästan 17 kkr på Inet.

När det gäller AVCHD, så är ett stort bekymmer idag att Blu-ray-brännare kostar multum att köpa (även skivorna). Därför håller jag mig till DVD tills dess att man har funnit en bra lösning. USB kan kanske bli lösningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izzabelle

- Bitumen. Detta är ett ytterst cancerogent ämne och dofterna (om inte annat) visar ju att något händer inne i burken

Så illa är det ju förvisso inte. Bitumen(f.ö. inte klassat som farligt ämne av EU) är bara skadligt om du löser upp det och andas in ångorna, och det finns ingen risk att oroa sig så länge du inte eldar upp chassit. Inte ens asfaltsläggare använder gasmask och de vistas ju bland ångorna.
Man kan få cancer av allt, så köp ett bra chassi istället!

Permalänk
Medlem

för 17k ska man minst ha ett 5870.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Så illa är det ju förvisso inte. Bitumen(f.ö. inte klassat som farligt ämne av EU) är bara skadligt om du löser upp det och andas in ångorna, och det finns ingen risk att oroa sig så länge du inte eldar upp chassit. Inte ens asfaltsläggare använder gasmask och de vistas ju bland ångorna.
Man kan få cancer av allt, så köp ett bra chassi istället!

Haha instämmer med pepparkaka. Som sagt man kan få cancer av allt! och doften som vissa fick från lådan försvinner när datorn blivit lite inkörd, tycker det är löjligt att man ska undvika Define R2 pågrund av "cancerrisken"

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb