Permalänk
Medlem

Är Radeon 5870 värt det?

Hej, Jag vet...blev en hel del text men jag skulle verkligen uppskatta lite åsikter så snälla läs vidare
Jag har våndats över mitt nya inköp av laptop. Är besviken för att jag inte la på och köpte en dator med nvidia 8800 utan istället en 8600, ca 5-7 tusen billigar men då hade jag inte behövt köpa en ny dator redan...

Spel är viktigt, men jobbar med många stora filer i photoshop, bridge, Illustrator etc så en SSD är viktigt...viktigare än processorn.
Har kollat in deviltech, notbookguru, mysn, kobalt och cizmo.
Just nu verkar notebookguru ha snäppet bättre priser på det jag vill ha vilket är:

Intel Core i7-720QM
ssd 80gb
HD 5870 (12700 3dmark06)

vilket går på 16500 plus frakt

Men jag kan välja 260m gtx (10.000 3dmark06) kortet för 300€ mindre! vilken enligt notebookcheck "bara" får 2700 poäng mindre i 3dmark06. Och det kan inte för mig motivera 300€
Men jag jag vill kunna ha datorn tre år från nu, visst kommer jag inte kunna maxa spelen men bara de flyter på. Och då är det ju det stora: dx11
Det kommer ju redan ut dx11 spel så med ett 260 kort löper jag risken att få köpsug om redan ett år igen...om det visar sig att dx11 gör någon skillnad.

Så det hänger lite på frågan om dx11 kommer vara viktigt? men skall man tro den här snubben så är det ju ingen tvekan
http://www.youtube.com/watch?v=PR40GwRtFyw&feature=related

Även om spelen bara utnyttjar detta till hälften så kan jag nog tänka mig 5870 kortet.

Andra datorer? mest interessant är ju den igenkända msi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227
Men inte för att vara gay med för bra smak för mitt eget bästa så tycker jag faktist att den helt enkelt är för ful. Ju minimalare och mindre plastigt destu bättre i min värld.
Plus att den inte har SSD och jag är inte 100% på tekniska prylar så vet inte om jag skulle ta mig för att byta den själv.

Monserdatorn som den beskrivits: asus-g73
Om man väntar tills den kommer till sverige blir den ändå dyrare än notebookguru, plus att jag vill verkligen ha den under 16 tum.
Skulle man beställa den från USA så kostar den typ lika mycket som på notebookguru...

En tredje lite mer vettig dator:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548297
runt 10k med i5 och 5730 (8000 3dmark06) men då utan ssd...Finns heller inte i lager
Skärmen är även 1366x768 vilket är typ som min netbook så jag är inte helt säkert på det...men kommer delvis änvända extern skärm ändå...

Men om jag skulle byta ut hdd till ssd själv skulle det skilja 5000sek till notebookguruns dator (i7,ssd, 5870). och därmed skulle jag kunna byta den om 3 år istället för 4 vilket kanske är värt? men en i7 processor och 5870 med 4700 3dmark06 poäng mer är en hel der prestanda...

Hör bara på mig! jag har helt tappat bort mig bland allting, så om du orkat läsa igenom...iallafall delvis snälla ge mig er synvinkel!

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska satsa på en laptop med ett grafikkort som stödjer dx11. Visst ska du bara köra photoshop och lite andra program så räcker det ju såklart med ett kort med dx10.

Har själv beställt en Asus G73 från USA, men valde inte till någon SSD vilket jag kan ångra lite. Men ska mest ha den till speldator så en SSD påverkar ju inte det så mycket.

Om det är en dator under 16" som du är ute efter så skulle jag rekommendera antingen en Asus G-serien eller en MSI. Hur mycket har du tänkt att lägga på datorn?

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag vill lägga ut så mycket pengar som jag får mest för pengarna.
DVS får jag en bra dator för 10.000 men betydligt mycket mer för 17.000 så har jag ju pengarna...men absolut max 20.000 med dåligt samvete bra samvete för 14.000

Som sagt är ju MSI´n nog bästa valet...och jag har ju inte brottom så jag kan ju vänta. Men jag vill bara inte ha en röd ferarri dator. Finss den i svart så är valet klart. Om jag lyckades installera en sdd skulle den bli hela 4000 billigare för en i5, HD 5850 emot en i7, HD5870. Vilket jag tycker är betydligt bättre värde för pengarna....

Permalänk
Medlem

Här har du det bästa grafikkortet som finns till bärbara http://www.kobaltcomputers.co.uk/acatalog/g870.html kostar 17 000 kr.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

hmm, den är directx 10 och 285m gtx är inte mycket snabbare än hd 5870, om inte långsammare (iallafall om man kör dx11 spel)
Plus att den är över 16 tum...
Har kollat in kobalt som sagt men notebookguru har bättre priser och framför allt erbjuder dx11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callecal
hmm, den är directx 10 och 285m gtx är inte mycket snabbare än hd 5870, om inte långsammare (iallafall om man kör dx11 spel)
Plus att den är över 16 tum...
Har kollat in kobalt som sagt men notebookguru har bättre priser och framför allt erbjuder dx11

5870m är bättre än GTX 285m. Gör jämförelsen 5770 vs 9800gtx+ för att få en ungefärlig förståelse hur det ligger till.

Det är en märkbar skillnad mellan 5870 och gtx 260m men om det är värt 2500 kr är en smaksak. Om korten skulle ha varit desktop versioner så skulle jag anse att skillnaden inte befogar pristillägget. Här måste man dock ta hänsyn till:

1) Nya grafikkort till bärbara släpps väldigt sällan.
2) Eftersom bärbara grafikkort är betydligt sämre än sina stationära motsvarigheter så är en skillnad på 1 fps procentuellt större än hos stationära. 1 fps är dock fortfarande 1 fps:)

Permalänk
Medlem

ok, lite klokare är jag, dx 11 har blivit ett måste.
Men har någon kunskap om det går att byta en HDD emot en SSD själv? om inte så är det också ett måste och valet klart, om det går:
MSI´n, den jag egentligen vill ha...finns det någonstans man kan få den i en annan färg eller helt enkelt ommålad? (har mailat de ställen som kommer sälja den för bra pris nu...väntar på svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callecal
ok, lite klokare är jag, dx 11 har blivit ett måste.
Men har någon kunskap om det går att byta en HDD emot en SSD själv? om inte så är det också ett måste och valet klart, om det går:
MSI´n, den jag egentligen vill ha...finns det någonstans man kan få den i en annan färg eller helt enkelt ommålad? (har mailat de ställen som kommer sälja den för bra pris nu...väntar på svar)

Att byta till en SSD är inga problem och det gör du själv om du har lite kunskap. Den ska ju sitta i samma port som den gamla hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag som precis börjat försöka att vänja mig med den röda färgen läste precis att msi'ns HD 5850 använder det långsamma ddr3 istället för gddr5 vilket tydligen jämnställer det med en 160m gts som ger 9300 3dmark06...vilket ju är ganska bra iochförsig....

5870 get procentuellt mycket mer poäng i 3dmark vantage än andra kort, vad är skillnaden mellan 3dmark06 och vantage?

Fick just ett mail av Kobalt computers UK där de säger att de kommer sälja datorn med 5870 från söndag, och för billigare pris! Med pundets sjukt låga värde hoppas jag detta blir avgörande.

Permalänk

Har inte svaret på din fråga gällande 3dmark06 vs vantage, men vantage är ju det som används som benchmark nu för tiden. 3dmark06 har ju ganska många år på nacken nu, 5830/50/70 tycks alla ge mkt bättre resultat i vantage.

Men det som spelar roll är ju praktisk spelprestanda, har sett överklockade hp envy 15(5830) som ger strax under 11k i 06. Då klockade till ca 620mhz, vilket ju är 5850's orginalklock. Så över 11k borde inte va nåt problem med ett lätt överklockat 5850.

Permalänk
Medlem

sweeet, HD 5830 skall ju bara ge 7700 3dmark06, så att klocka upp till nästan 11k är ju grymt bra...nästan lite otroligt bra!
Men 5870 är ju i samma serie så man kanske kan clocka den rätt rejält också, skulle vara bra att hitta bevis på det...har googlat men nog ett för nytt kort....

Var själv sugen på envy, sjukt snygg och bra byggd. Förstår varför du köpte den. Och om 5830 kan bli så snabb...hmm tack för insticket, skall till vågen och balansera lite
Antar att du inte haft den så länge, men hur är den än så länge?

Permalänk
Avstängd

Jag vill vänligen förtydliga att överklocka bärbara inte är för alla.

1. Som vanligt så ryker garantin.
2. Den miljö som råder i en bärbar kan knappast likställas med den i en stationär.
3. Det är lite krångligare att få tag på nya grejer om du lyckas paja något.
4. Felsökning är snäppet krångligare.

Permalänk

Seriöst ryker verkligen garantin? Någon mer som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Jag vill vänligen förtydliga att överklocka bärbara inte är för alla.

1. Som vanligt så ryker garantin.

2. Den miljö som råder i en bärbar kan knappast likställas med den i en stationär.
3. Det är lite krångligare att få tag på nya grejer om du lyckas paja något.
4. Felsökning är snäppet krångligare.

Hur skulle de kunna upptäcka att du tillfälligt överklockat ditt grafikkort via mjukvara?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

går inte tror jag...min zepto med 8600m gt kort körde jag överklockad och när det brändes så skicka ag bara in den och de satte in ett nytt kort gratis.
Så jag vet att överklocka notebooks inte är det säkraste, men då visste jag inte bättre och överclocka den nästan 20% då den hettade till upp i 96grader ståendes på en klump is ghetto style...goood times

Såg precis i asus G73 tråden att den säljs i frankrike med en i5 processor för 12k vilket ju är sjukt bra. Men utan ssd såklart (varför säljs inte alla datorer över 10k med ssd?)
Kan inte franska men skulle någon legitimera denna siten?
http://www.rueducommerce.fr/Ordinateurs/Ordinateur-Portable/O...
Den är ju 17 tum men väger inte mycket mer än 15 tummarn och vikten är ju (trumvirvel) viktig.... (jag är göteborgare, sorry cant help it)

Permalänk
Medlem

Lite input till alla värden som flyger runt här... samt några egna.

Har personligen bara sett en Envy15 få 10222 som mest (i överklockningstråden för Envy på Notebookreview) vilket snarare är mer strax över 10000 än strax under 11000.

Men vad man kan få ut i 3DMarks06 med överklockningar som är stabila i några minuter är irrelevant så även om någon lyckades komma närmre 11k än 10k så är det strunt samma.

Jag har en Envy 15 och i grundutförandet fick jag 8104 i 3DMarks06. Har testat lite överklockningar och min dator är stabil i 550/1100 (500/800 original) vilket jag spelat WoW på under en hel kväll utan problem. Med samma överklockning fick jag 9666 i 3DMarks06.

Temperaturen på GPU:n kom då upp i 68,5C som mest. Kylningen i Envyn är väldigt bra men det blir rätt svettigt vid den vänstra handen då CPU:n sitter precis under den!

Har som mest fått 9925 (@560/1150). Ska nog testa att köra 600/1150 i helgen och se om jag kan spräcka 10k-gränsen.

De flesta som överklockar 5830:n verkar toppa av runt 1100-1200 i minneshastighet. Det är också minnet som bidrar till störst prestandaökning då det är minnet som är största skillnaden mot en 5850 (GDDR3 istället för GDDR5 samt en 128bitarsbuss).

Permalänk

Ja precis, 9666p redan vid 550mhz, 5850 har orginalklock på 625-->+10k Detta räknat på ett kort med gddr3. Det finns myyyycket kvar att hämta i klock i din envy, 68,5grader är absolut ingenting alls ju. Speciellt med tanke på att det är en 15" dator med bland dom värsta komponenterna man kan hitta. I laptopsammanhang pratar man ju om 80-85grader på gpu som helt ok.

Intressant att du ökar gpu med 10% och poängen ökar 20%. Kortet klockar bra Minnet ökar du ju lite mera då, tydligt att det är minnet som är den svaga länken. Tycker vi ska komma ihåg att dessa kort knappt finns på marknaden ännu och drivrutinerna är nog allt annat än optimerade, så se till att köra mobilitymodder och håll catalyst uppdaterad.

Det finns ingen chans att garantin ryket om man klockar en laptop, sålänge du inte gör nåt fysiskt ingrepp i datorn, typ voltmoddar. Det är en helt annan femma. Det är ju totalt omöjligt att dom skulle dra in garantin med motiveringen att dom har hittat ett program på datorn som skulle kunna användas till att överklocka.

Det är bara att hålla koll på tempen liksom, hur svårt är det. Man drar ju inte upp volten ändå, så vi pratar inga stora temp ökningar. Från stock klock gpu@550mhz --> 690mhz så ökar temp 3-4grader för mig om jag mäter snitt när jag lirar några timmar. Har man värmeproblem från början så är det oklokt att överklocka, det gäller laptop likväl som stationär.

Här är tråden med envy 15 benchmarks

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Permalänk
Medlem

Kom just på den självklara ideen att kolla in några youtube klipp på datorerna, och clevon är ju hur stor som helst! men mindre plastig och mer välbyggd än jag befarade dock.
http://www.youtube.com/watch?v=NahPll90IFw

Envy växer allt mer och mer, såg även en kille på youtube som lätt bytte hhd till ssd
http://www.youtube.com/watch?v=Y05sYNkzSLc

clevon med 5870 är 500sek dyrare än envy med 5830, då har 5870 5000 3dmark06 poäng mer, nästan det dubbla av 5830 7700 poäng!

Mycket mycket spelprestanda går förlorat, men jag är ju inte ute efter att maxa spel, bara att datorn skall hålla i minst 3 år... vad tror ni? helt ärligt har spel inte krävt så mycket mer de senaste åren tack vare att allt har stannat grafikmässigt på konsolernas nivå...men de nya kommer väl ut om ett år och då kan antagligen envy inte hänga med de nya spelen, och det kommer inte vara kul med en ett år gammal dator som kostade 16k som inte pallar med....
eller, igen, vad tror ni?

Men shit vad envy är snygg...och faktist portabel...
aargh!!!