Permalänk
Medlem

Ljud via HDMI

Jag vet att det inte är den första tråden som postas, har letat och letat men jag kan inte hitta något som löser mitt problem.
Precis som för många andra fungerar bilden klockrent, det är när ljudet ska kopplas in som allt går åt pipsvängen.
Har kopplat HDMI-HDMI via tv'n ( LG 37LH3000 ) och datorns Grafikkort ( Nvidia Geforce 9500GS ) Och jag tror mig ha aktiverat HDMI ljudet i datorn ( Realtek Digital Output )
Utöver det sitter jag på ett integrerat ljudkort

-Just uppgraderat drivrutinerna för grafikkortet
-Kollat att alla sladdar sitter i, och i rätt uttag
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är ATI grafikkort som har inbyggd BRA ljudkrets.

Nvidia har inget.
Tror du dra kabel från moderkortets ljud kretsen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Men det känns nästan som att grafikkortet börjar bli lite ruttet, kanske dags att införskaffa sig ett nytt.
Finns det något som gör att man slipper dra kabeln mellan Graffekortet och Moderkortet?

Permalänk
Medlem

Köp ett ATI grafikkort, då slipper du det.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_B
Tack för svaren Men det känns nästan som att grafikkortet börjar bli lite ruttet, kanske dags att införskaffa sig ett nytt.
Finns det något som gör att man slipper dra kabeln mellan Graffekortet och Moderkortet?

Ja, köpa grafikkort från AMD.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Nvidia har GT210,GT220 och GT240 som inte behöver någon SPDIF kabel till grafikkortet, ingen av dessa grafikkort är lämpliga som spel kort utan passar bättre för HTPC.

Övriga Nvidia kort kräver en SPDIF kabel, förutom nya GTX470 och GTX480 som lanseras i slutet av denna månad, men du får vara beredd på betala ca 4000kr för det billigaste kortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Öppnade just upp plåtburken och såg att jag ju redan hade en S/PDIF-kabel kopplad mellan grafikkortet och moderkortet.
Lite udda är att jag inte får upp något val bland uppspelningsenheterna om HDMI har jag märkt.
Tips, råd?
Tackar återigen för all hjälp

Permalänk
Medlem

BIOS borde ha en inställning där du väljer mellan SPDIF alternativt HDMI(vilket innebär att man väljer om ljudsignalerna ska skickas till grafikkortet eller till den bakre SPDIF porten), borde finnas under Onboard devices.'

Tänk på att du måste ha en speciell DVI till HDMI adapter ifall du inte har en HDMI port direkt på kortet, står i Nvidia kontrollpanelen om du använder en sådan(audio enabled)

Permalänk
Medlem

Fanns knappt några val i BIOS om ljud, endast "Audio Codec - Auto/Enable/Disable"

HDMI port har jag ju direkt på Grafikkortet, Det konstiga är att valet om HDMI inte finns i uppspelningsenheter, enbart "Högtalare" och "Realtek Digital Output"

Permalänk
Medlem

Lägger upp en bild på hur det jag tycker är konstigt ser ut:
http://i51.photobucket.com/albums/f356/Zingow/ljud.jpg