Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Söker ny Hårddisk

Jag tänkte köpa en 1TB hårddisk för ett rimligt pris men jag har ingen aning om vad jag ska tänka på när jag köper en hårddisk =/

jag vet att SDD/SSD är bättre än HDD men att HDD är billigare per GB än en SDD/SSD men mer vet jag inte

några rekommendationer på någon bra 1TB hårddisk?

Permalänk

Beror på vad du är ute efter...

(i) WD Black (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555314)
(ii) Samsung F3
(iii) Samsung F2

(i) är lite snabbare än (ii) som är snabbare än (iii)
(iii) är tystare än (ii) som är tystare än (i)

Prestanda/ljudnivå?

Om du har en SSD som systemdisk skulle jag föreslå Samsung F2. Om du ska ha den som kombinerad system- och lagringsdisk skulle jag föreslå Samsung F3. Om du är en gamer skulle jag föreslå WD Black.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Beror på vad du är ute efter...

(i) WD Black
(ii) Samsung F3
(iii) Samsung F2

(i) är lite snabbare än (ii) som är snabbare än (iii)
(iii) är tystare än (ii) som är tystare än (i)

Prestanda/ljudnivå?

Om du har en SSD som systemdisk skulle jag föreslå Samsung F2. Om du ska ha den som kombinerad system- och lagringsdisk skulle jag föreslå Samsung F3. Om du är en gamer skulle jag föreslå WD Black.

Då är det mellan WD Black och Samsung F3 för jag tänkte lägga in all min musik på den disken även alla mina spel för jag har nu en 320GB hårdisk men den är snart på max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
(i) WD Black
(ii) Samsung F3
(iii) Samsung F2

(i) är lite snabbare än (ii)

Nja, F3 är väl snäppet snabbare än WD Black.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-s...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nja, F3 är väl snäppet snabbare än WD Black.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-s...

Really nu vet jag inte vad jag ska köra
tänkte nästan köpa WD Black men nu vet jag inte =/

Permalänk

WD Black-disken (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555314) finns inte i lager hos ngn så jag skulle rekommendera Samsung F3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siferhumen

Det kan inte gå fel med en Spinpoint F3:a
Det är erkänt en av de allra, allra bästa och snabbaste hårddiskarna, troligtvis den snabbaste 7200 rpm hårddisken på marknaden idag.
Jag citerar artikeln som jag länkade: "There’s only one way to say it – the Samsung Spinpoint F3 is the fastest hard disk drive we’ve ever had the pleasure of testing here at bit-tech, having ripped through our benchmarks like a butchers knife through wet loo roll."

Köp den och var glad

Permalänk
Medlem

Så här gör man vid val av HD:

1. Kolla priserna på prisjakt.nu
2. Läs prestandatesterna

Välj om du prioriterar pris eller prestanda.

Saken är klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

håller inte med dig. det viktigaste enligt mig är "Random Access Time". har själv en black och en SSD...

WD = 11.6ms
F3 = 13.8ms
SSD = 0.1ms

WD black = 5 års garanti
lagringsdisk = WD green
boot disk = WD black / intel SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disney
håller inte med dig. det viktigaste enligt mig är "Random Access Time". har själv en black och en SSD...

WD = 11.6ms
F3 = 13.8ms
SSD = 0.1ms

WD black = 5 års garanti
lagringsdisk = WD green
boot disk = WD black / intel SSD

Håller med, många glömmer accesstiden, dock inte SSD-folket, men dom har å andra sidan ruggiga problem med ditten och datten, har redan genererat ett tusental inlägg i granntrådarna.

Sedan är väl 5 års (begränsad) garanti före 3 års inte så avgörande, jag menar, kollade igenom mina 5 års diskar och de är typ 60GB-160GB - knappt värda portot att skicka in på RMA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Håller med, många glömmer accesstiden, dock inte SSD-folket, men dom har å andra sidan ruggiga problem med ditten och datten, har redan genererat ett tusental inlägg i granntrådarna.

Sedan är väl 5 års (begränsad) garanti före 3 års inte så avgörande, jag menar, kollade igenom mina 5 års diskar och de är typ 60GB-160GB - knappt värda portot att skicka in på RMA.

trasig hårdisk = ny, sak samma ifall det är begränsad...

det roliga är att om 5år skickar du in din 500gb får du troligtvis en 2TB, har några kompisar och hört folk som fått 250gb när dom skickar 120gb osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disney
trasig hårdisk = ny, sak samma ifall det är begränsad...

det roliga är att om 5år skickar du in din 500gb får du troligtvis en 2TB, har några kompisar och hört folk som fått 250gb när dom skickar 120gb osv...

Stämmer inte alls med min erfarenhet av RMA, har blivit samma disk men ny i retur.

Skrev en del inlägg för några år sedan att år 2009 skulle priset / GB gå under 1 kr/GB - ingen trodde mig då - fan va' skäll ja' fick, men jag fick rätt.

Det är inte lätt att ha rätt när hela världen har fel.

Permalänk

så det är inget problem/skillnad mellan F3 och WD knappt? för utom att F3 är billigare än WD?

Permalänk
Medlem
Citat:

så det är inget problem/skillnad mellan F3 och WD knappt? för utom att F3 är billigare än WD?

Dom skriver ju längre upp i denna tråden att F3 disken är lite snabbare, så det är väll skillnaden.

Tänkte också fråga en sak. Sitter idag med en Western Digital 6400aaks som systemdisk och undrar nu om jag köper mig en F3 disk, vilken ska jag köra som systemdisk för att få bästa prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axan
Dom skriver ju längre upp i denna tråden att F3 disken är lite snabbare, så det är väll skillnaden.

Tänkte också fråga en sak. Sitter idag med en Western Digital 6400aaks som systemdisk och undrar nu om jag köper mig en F3 disk, vilken ska jag köra som systemdisk för att få bästa prestanda?

WD är snabbare, men ska du kopierar filer så är F3 snabbare. med WD bootar windows snabbare än med F3...

har då läst mer problem med F3 än med WD och du har 2år mer garanti med WD, själv skulle jag inte snåla på en hårdisk...

Permalänk

okej så WD är bäst om man är gamer och vill ha en snabbare uppstart av windows och F3 är snabbare med kopiering eventuellt bättre en WD?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Suck, sån kolossal skillnad är det inte att du i praktiken kommer att märka den.

Köp vilken som så blir du nöjd och glad.

Precis, skillnaderna är mikroskopiska..

Permalänk
Medlem

båda är bra.

Permalänk

XD då tar jag en F3 bara för att den är billigare ;P

Permalänk
Medlem

Köpte mig en F3 disk och har kört lite test nu med HD tune. Testade och köra read benchmark och då ligger min WD 640Gb på ca 105-110mb/s medans F3 ligger på 155-160mb/s.

Har nyligen formaterat datorn och lagt win 7 på en ca 80gb partition av WD disken. Tror ni att det blir väldigt stor skillnad om jag lägger win 7 på F3 disken istället?

Eller kommer jag inte ens märka något?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grejen med Garanti är ju inte 5år gamla diskar (såklart) utan 3år gamla diskar. 3år gamla diskar är oftast mycket användbara. De som bara hade 3år garanti är borta, de som har 5år garanti är räddade vid 3år.

Vid 5år (som skrivits om ovan) är alla diskarna garantilösa (ointressant att diskutera).

Diskar som är 3år (idag 2007) ser jag som klart användbara och värda att skicka in för utbyte.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

Är kärringen mot strömmen Så mitt val hade självklart blivit en Seagate 1TB

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kan inte säga något annat än att jag är otroligt nöjd med min Samsung Spinpoint F3(500GB dock). Köp köp!

/ Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför la du inte Win på den snabbaste disken?

Gör om - gör rätt!

Jag installerade win 7 några dagar innan min F3 disk hade kommit.
Kommer jag att märka någon skillnad om jag lägger win 7 på F3 disken då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axan
Jag installerade win 7 några dagar innan min F3 disk hade kommit.
Kommer jag att märka någon skillnad om jag lägger win 7 på F3 disken då?

Troligtvis inte..

Permalänk