Cisco lanserar världens snabbaste router

Permalänk
Melding Plague

Cisco lanserar världens snabbaste router

En maskin som kan distribuera 322 terabit i sekunden, så beskrivs Ciscos nya router CRS-3.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

322 terabit borde vara tillräckligt för vem som helst

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
322 terabit borde vara tillräckligt för vem som helst

jag återkommer om 50år...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

reker dän til mej omm jagg vil maksa mit 100 megabyts fibrelan frånn berdbnadsbloget?

Permalänk
Medlem

640 000 kr? Låter orimligt billigt, eller? Känns som att det börjar bli allvarligt dags att fasa ut ADSL-tramset mer och mer nu. Vad fan hände med stadsnäten och fibern egentligen?!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
640 000 kr? Låter orimligt billigt, eller? Känns som att det börjar bli allvarligt dags att fasa ut ADSL-tramset mer och mer nu. Vad fan hände med stadsnäten och fibern egentligen?!

Kostnaden där ligger nog mest i själva nedgrävningen, eller?

Permalänk
Medlem

Observera FRÅN 640000, den var ju modulär och kunde ju byggas ut rätt mycket, antar att priset lär stiga i samma grad!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Känns som att det börjar bli allvarligt dags att fasa ut ADSL-tramset mer och mer nu. Vad fan hände med stadsnäten och fibern egentligen?!

+1

Fiber till folket!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När jag tittar på videon så känner jag hur mina nätverkskunskaper bleknar bort... "Downgraded to Amateur"...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sjukt billigt, missat en nolla?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
+1

Fiber till folket!

Ät mer fullkorn!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
322 terabit borde vara tillräckligt för vem som helst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
jag återkommer om 50år...

Jag med:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ät mer fullkorn!

Haha

Den där saken är rätt....... porrig om jag får säga det själv

Permalänk
Medlem

Ingen som har info hur mkt modulerna kostar å hur mkt den kostar full utrustad? Och ungefär vad de stora kunderna betalar, lär ju inte vara priset som anges här iaf

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Inaktiv

Det var det dära "How I utilize'd?".

Ja, det var det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Sjukt billigt, missat en nolla?

Måste ju vara per chassi eller liknande. Alltså 4.5Tbps per chassi.

---

Bygger man ut så man får 322Tbps så drar hela den parken närmare 1MW.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Något för DreamHack?
Eller för vårt LAN för 120 pers i Maj..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hmmm, 322 Terabit och under 3 Watt per gigabit. Jaha då drar den lilla routern strax under en MegaWatt (966 kW). Snabbt räknat blir det knappt 700000 kWh/månad i elförbukning. Inköpskostnaden är ganska liten då jämfört med driftskostnaderna. Ja man lär ju slippa frysa i alla fall. Men den kanske inte körs fullt maxad hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
640 000 kr? Låter orimligt billigt, eller? Känns som att det börjar bli allvarligt dags att fasa ut ADSL-tramset mer och mer nu. Vad fan hände med stadsnäten och fibern egentligen?!

För startpaketet? Nej, inte så orimligt billigt. Man ska nog inte räkna med att startpaketet består av mycket mer än ett chassi och ett line card, däremot.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Något för DreamHack?
Eller för vårt LAN för 120 pers i Maj..

Behöver ni verkligen en router på ett sånt LAN?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Kostnaden där ligger nog mest i själva nedgrävningen, eller?

Korrekt, har praktiserat på ett bredbandsbolag och där låg kostnaden för nergrävning av slang för ungefär 80 % av kostnaderna för att installera fiber i ett hus.

Tror att de räknade ut att det kostade dem 1000 kr/m för dem att lägga slang i villakvarter. Sjukt dyrt åtminstone.

Permalänk

hahahha I lol'd hard IRL, 322 terabit/s är ju inte på skoj (och ja jag är trött och därför var det kul)

Permalänk
Medlem

Äh, den var ju inte ens trådlös! Då är ju min D-link bättre...
(ja, jag skämtar)

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
När jag tittar på videon så känner jag hur mina nätverkskunskaper bleknar bort... "Downgraded to Amateur"...

Hehe innan jag läste CCNA tänkte jag att nätverk kan väl inte vara så svårt.. Bara att sätta i sladden och köra. Fast riktigt så enkelt är det inte, visade det sig Ändå anser jag mig ha ganska bra koll på det mesta inom teknik och datorer, men just mer avancerad routing och switching är ju inget man kommer i kontakt med annars.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
hahahha I lol'd hard IRL, 322 terabit/s är ju inte på skoj (och ja jag är trött och därför var det kul)

Du är inte ensam >.>

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Om siffran 3W per gigabit stämmer så kommer ingen att bygga ut den till 332 terrabit, var så säker.

Några beräkningar:
Bygger man ut den till 332Tb/s blir elförbrukningen alltså 3W * 332 000 = 996kW. Går den för fullt dygnet runt kommer den då att förbruka ca 8,7TWh per år.
Som jämförelse producerade reaktor 3 i Oskarshamns kärnkraftverk 9,5TWh år 2006, vilket då var rekord.

Jag har svårt att se att någon kan få ekonomi i att använda en router som drar lika mycket ström som en kärnkraftsreaktor...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL

Några beräkningar:
Bygger man ut den till 332Tb/s blir elförbrukningen alltså 3W * 332 000 = 996kW. Går den för fullt dygnet runt kommer den då att förbruka ca 8,7TWh per år.

Det ska nog vara GWh och inte TWh
996 000 W*24h*365dagar= 8 724 960 000 Wh ~= 8,7 GWh
Fortfarande rätt så mycket men nog klarar oskarshamn att driva det alltid!

Permalänk
Hedersmedlem

Awesome! Får nog köpa ett gäng till nästa LAN vi kör Eller inte... Well riktigt kul att swec även lägger upp hårdvara som inte bara riktar sig mot konsument marknaden

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL

Som jämförelse producerade reaktor 3 i Oskarshamns kärnkraftverk 9,5TWh år 2006, vilket då var rekord.

Jag har svårt att se att någon kan få ekonomi i att använda en router som drar lika mycket ström som en kärnkraftsreaktor...

erhmm visst ett kärnkraftverk drar lite kräm men inte drar det lika mycket att ha igång den som den producerar

Hade varit skoj om de uppgraderade nätet lite då det redan ligger på sin max gräns. liksom köpa in o sätta utrustningne på de störta ställerna och sen den hårdvaran som är 'bra' flyttar de ner till mindre prioriterade ställen och flyttar sin tur på den hårdvaran och gör bara av sig med den älsta och sämsta återvinner/ger bort för labb/säljer till andra somhar sämre skit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Awesome! Får nog köpa ett gäng till nästa LAN vi kör Eller inte... Well riktigt kul att swec även lägger upp hårdvara som inte bara riktar sig mot konsument marknaden

Köper du ett för hemmabruk så kan du nog räkna med att den är framtidssäker.

Visa signatur