9800 GX2 ena kortet har försvunnit!

Permalänk
Medlem

9800 GX2 ena kortet har försvunnit!

jo en polare har problem med sitt 9800 GX2 hans alternativ för multigpu har försvunnit! och i everest säger den att sli är avaktiverat.

han ahr provat att plocka ut kortet o in med det igen rensat drivisarna och testat med gamla igen (rensat menas rensat).
men verkar inte vilja kicka igång!!

kan det vara så att ena kortet gått sönder?

det funkade innan han uppdaterade drivrutiner!!!!
och båda korten lyser även grönt!!!!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Testat kortet i ditt moderkort?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

njae eftersom han bor 35mil ifrån så är det liiite svårt!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gills inte GX2 som en "singel gpu" eftersom båda GPUs sitter på samma kort?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Gills inte GX2 som en "singel gpu" eftersom båda GPUs sitter på samma kort?

hoppas du skojar, det är dual gpu 2st grafik processorer på en pcb = Dual Gpu, annars säger man Sli/cf

TS: testa installera nya drivar alternativt att du ber honom testa graffet i en annan dator..

MVH

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
hoppas du skojar, det är dual gpu 2st grafik processorer på en pcb = Dual Gpu, annars säger man Sli/cf

TS: testa installera nya drivar alternativt att du ber honom testa graffet i en annan dator..

MVH

Du verkar inte förstå vad jag menade?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Du verkar inte förstå vad jag menade?

Ne jag tror också att han var lite ute och cyklade där.

Själv sitter jag på ett 4870x2, kollar man i enhetshanteraren så står det under bildskärmskort ATI Radeon 4870x2 på två rader, alltså två uppsättningar. Kollar man sedan på egenskaper så har den ena tillägnats PCI-Buss 3 och den andra PCI-Buss 4.

Men gör inte "vanliga" enkelkärniga kort så här också, då det kanske har att göra med att det sitter två bildskärmsutgånger i bak på kortet? Kommer inte riktigt ihåg, hade ett 8800GT före detta kort. Länge sen nu

Kan även förtydliga att singelkortet ändå körs i Crossfire. Fast blir lite osäker där, om det är ett nVidia mobo som stödjer SLI, hur funkar det att dunka i ett 4870x2 där egentligen? Bah, lite sena och trötta tankar nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Kan även förtydliga att singelkortet ändå körs i Crossfire. Fast blir lite osäker där, om det är ett nVidia mobo som stödjer SLI, hur funkar det att dunka i ett 4870x2 där egentligen? Bah, lite sena och trötta tankar nu

HD4870X2 är inget singelkort. Det är ett kort med dubbla grafikprocessorer på samma plastbräda. Det är en plastbräda, men att kalla det "singel" ens någonstans är missledande i dagsläget.

I vilket fall är moderkortets styrkretsar ganska oberoende den lösningen man använder för AMD's och Nvidia's dubbellösningar eftersom båda kretsarna delar samma buss och har egen teknik för att kommunicera mellan sig. Det är först när man låter kommunikationen mellan kretsarna ske genom moderkortet som styrkretsarna kommer in och stör med diverse licenser.

Permalänk
Medlem

juxet är att han inte kan aktiverar den andra mackan!
tror ni det löser sig med ominstall av os?

han kör windows sju!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I värsta fall är en av GPUerna trasig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Han kan alltid testa att ta isär korten och se till så SLI bryggan inte sitter lös/har lossnat.
9800GX2 är 2st kort (med 2st PCB:s) som sitter ihop med en SLI brygga (och lite plast så ena krotet inte hänger löst) och kopplas in i datorn genom det kortet som har PCI-E kontakten.

Varför så överdrivet många utropstecken hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
HD4870X2 är inget singelkort. Det är ett kort med dubbla grafikprocessorer på samma plastbräda. Det är en plastbräda, men att kalla det "singel" ens någonstans är missledande i dagsläget.

I vilket fall är moderkortets styrkretsar ganska oberoende den lösningen man använder för AMD's och Nvidia's dubbellösningar eftersom båda kretsarna delar samma buss och har egen teknik för att kommunicera mellan sig. Det är först när man låter kommunikationen mellan kretsarna ske genom moderkortet som styrkretsarna kommer in och stör med diverse licenser.

Jag valde att kalla det för singelkort då båda gpu'erna sitter på samma pcb. Tycker inte det är speciellt vilseledande, men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Jag valde att kalla det för singelkort då båda gpu'erna sitter på samma pcb. Tycker inte det är speciellt vilseledande, men det kanske bara är jag.

Men det gör dom inte.
9800 gx2 är dubbla gpuer på dubbla pcbs i ett kort.
4870x2 är dubbla gpuer på en pcb i ett kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Men det gör dom inte.
9800 gx2 är dubbla gpuer på dubbla pcbs i ett kort.
4870x2 är dubbla gpuer på en pcb i ett kort.

http://images.anandtech.com/reviews/video/nvidia/9800gx2/boar...

Jo, nu var det ju mitt 4870x2 jag kallade singelkort och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen

Varför så överdrivet många utropstecken hela tiden?

för att det bara blir så helt enelt!

men är det inte ett gtx i botten eller är det ett gt?

efter efterforskning verkar det vara gts?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I värsta fall kan ni testa att installera dom gamla drivrutinerna igen. Tyckte TS skrev att det funkade som det skulle innan dom uppdaterade drivisarna.

Permalänk
Medlem

jepps jag skrev att han har provat typ alla drivisar som han har haft innan!!!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kanske långsynt, men kollat i bios efter nån SLI funktion? eller testat att uppdatera Moderkortets bio's? (Långsynt men värt att testa)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

aaa splinkans nytt bios!
ska fråga han

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers

hade inte nvidia problem med fläkt styrningen i sina nyare drivers?
hoppas det inte är så att han har bränt ena pga detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr rulle
hade inte nvidia problem med fläkt styrningen i sina nyare drivers?
hoppas det inte är så att han har bränt ena pga detta.

kan mycke väl vara så tyvär

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

tur nog har han inte haft den drivisen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OBS: Man måste ha kontakter för skärmar isatta på båda korten vid uppstart för att de ska detekteras i Windows 7. Ev kan man göra en dummykontakt av 3 motstånd (75 ohm) och en DVI-VGA adapter.
Kan det vara detta lilla enkla "fel"?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt EVGA 9800GX2 i höstas. Tog isär det och la på ny kylpasta på gpu's och minnen, satte ihop och testade igen. Det gick net från 115 grader vid full load till 85 grader, men fortfarande bara en GPU. Vilken av dem det var vet jag inte för skärmutgångarna fungerade alla 3 (konstigt nog) Därför uteslöt jag att det var "sli-bryggan" som var trasig.

Det stod iofs alltid i GPUZ att det var 512mb ram, fastän att sli var aktiverat. Efter att ena GPU'n lagt av var det samma som du beskriver, den visar bara 1 GPU och sli går inte att välja.

Provade Vista, 7, XP, Ubuntu, men samma överallt. Nu häromdagen så gick kortet sönder helt och hållet, datorn hänger sig inom 1 minut så länge GX2'an sitter i.

Läste att Nvidia har fått en del GX2'or på RMA.

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem

oki men en sak är det två st 1gigs kort annars är det bara 512 oavsett hur många kort som är i sli!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Kanske långsynt, men kollat i bios efter nån SLI funktion? eller testat att uppdatera Moderkortets bio's? (Långsynt men värt att testa)

Kan inte vara felet då det fungerade innan, man behöver dessutom inte SLI för en dubbelmacka!

Permalänk
Medlem

Tar upp ämnet igen då jag har fått mitt GX2 att fungera. Hur häftigt som helst. Jag läste om en guide om "baking", alltså in i ugnen med kortet, och det fungerade. Nu har jag 2 fungerande GPU's och det fungerar hur bra som helst

Visa signatur

i7 | R290