Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Skall få Polisen få lov och drogtesta barn när de så önskar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför skulle jag bli haffad?

Finns en hel del andra som frågat sig den frågan med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Finns en hel del andra som frågat sig den frågan med...

De flesta blir dock inte det.

Konstigt nog så är det de som skriker "jag vet mina rättigheter" och liknande som oftast inte har någon aning om dem istället när de blir gripna.

Här har du om razzian i västerås:

http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Vastmanland/jan-mars/P...

Eller är det fel razzia?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Glöm inte att kolla på kvällen Debatt 21.30 i SVT1 då den här frågan tas upp. Jan Söderqvist verkar ytterst vettig. Lär ju hamna på Svtplay för er som missar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drumstick
Glöm inte att kolla på kvällen Debatt 21.30 i SVT1 då den här frågan tas upp. Jan Söderqvist verkar ytterst vettig. Lär ju hamna på Svtplay för er som missar.

En av de vettigare narkotikadebatterna i svensk television jag har sett. Pehrson och hans hussnut fick inte medhåll från några andra av deltagarna i deras övertygelse om att ytterligare utökade befogenheter och ännu mer pengar till polisens narkotikasatsning (och per automatik mindre till exempelvis villainbrott och annan "riktig" brottsbekämpning som rutinmässigt läggs på hög) är vad som krävs för att vända Sveriges katastrofalt dåliga siffror i kampen mot narkotika. I övrigt kom man fram till att en KRAV-märkning av kokain nog vore på sin plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför skulle jag bli haffad? Jag träffar polisen dagligen i mitt arbete och det är ingenting annat än trevliga. Jag har blivit drogtestat minst 1 gång varannan månad.

Varför ska jag berätta för polisen vad de får och inte får göra? Brukar du göra det med alla yrkesgrupper du träffar eller? Finns ingen som helst poäng med det. Särskilt inte om man själv inte har en juridisk utbildning så man har någon aning om vad man pratar om.

Polisen får inte göra som de själv vill. Du har nu jämfört en mängd olika juridiska fall. Du ser ingen skillnad på en razzia , ett grip och åklagar godkänd drogtest på barn?

Inser du inte själv hur underliga liknelser du drar eller ska jag tolka det som att exemplen inte har något med varandra att göra?

Varför tar du inte fram polisens eget dagbesked från deras hemsida om razzian och jämför, där står det även vad åklagaren har sagt när han godkänt tillslaget mot stället du hänvisar till. Dvs laga stöd. Eller är det inte lika roligt då?

*** EDIT ***

Förutom att jag samtalar med polisen närmast dagligen när jag arbetar så är flertal av mina vänner och bekanta även anställda som poliser så nog vet jag hur de har i sitt yrkesliv också.

Men varför är du så j****a naiv? Har du varit i stockholm (eller någon av de större städerna överhuvudtaget?). "Skäligen misstänkt" att ha brukat droger är ett begrepp utan någon närmare definition! Det spelar ingen roll vad polisen egentligen får eller inte "får" göra, tycker dom att du ser drogpåverkad ut så plockar dom in dig, och det är helt jävla retarded! Känner många som har inplockade endast för dom har röda ögon, har även personligen fått pissa i en burk efter ett par öl på en lugn krog. Ser du sjaskig ut, har röda ögon, går släpigt eller på annat sätt utmärker dig från mängden så är risken ganska stor att du blir inplockad om du träffar på en polis som känner att denne har lite tid över. Visar det sig att dom hade fel så får du inte ens en ursäkt för att dom förstörde din dag...

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Men varför är du så j****a naiv? Har du varit i stockholm (eller någon av de större städerna överhuvudtaget?). "Skäligen misstänkt" att ha brukat droger är ett begrepp utan någon närmare definition! Det spelar ingen roll vad polisen egentligen får eller inte "får" göra, tycker dom att du ser drogpåverkad ut så plockar dom in dig, och det är helt jävla retarded! Känner många som har inplockade endast för dom har röda ögon, har även personligen fått pissa i en burk efter ett par öl på en lugn krog. Ser du sjaskig ut, har röda ögon, går släpigt eller på annat sätt utmärker dig från mängden så är risken ganska stor att du blir inplockad om du träffar på en polis som känner att denne har lite tid över. Visar det sig att dom hade fel så får du inte ens en ursäkt för att dom förstörde din dag...

Naiv? Skäligen misstänkte att ha brukat droger? Det finns ingenting som heter så. Du vet inte vad skäligen misstanke är. Vad tramsar du om? Ska jag behöva förklara för dig vad det innebär att vara skäligen misstänkt eller kan du ta och kolla upp det istället för att fabulera fritt?

Vad du tror om vad polisen får eller inte får göra har lite med saken att göra. Återigen jag har ofta diskuterat med poliser, i mitt arbete kommer jag ofta i kontakt med dem, flera av mina vänner är aktiva poliser.

Du känner många som blivit inplockade för röda ögon? OCH? Jag känner många som inte blivit det. Vad säger detta? Ingenting alls.

Polisen har annat för sig än att plocka in folk bara för att de ser sjaskiga ut. Det tar enormt med tid att göra ett drogtest på dem. Återigen så måste polisen förklara sin skäliga misstanke, det är ingenting som handlar om vad de gör på eget bevåg.

*** EDIT ***

Har du nu blivit intagen enkom för röda ögon så har du fått ett litet protokoll av polisen. Scanna in det eller läs upp för mig vad som står där i beskrivningen. Där står det ju vilket laga stöd de haft för att ta in dig.

*** EDIT 2 ***

Blev du alltså LOB:ad?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
text

hur polisen jobbar och agerar varierar i olika områden. polisen i norra sverige är kända för att vara hyggliga men här i stockholm verkar ett utlänskt namn räcka för att plockas in. för att stiga in lite som neutral medlare tror jag att båda har rätt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur