Permalänk
Medlem

Skaffar 100/10 routertips uppskattas

Tjena. Ska skaffa 100/10 och ska köpa ny router.

Det ska vara Wireless på den, N typen har jag hört ska vara snabbast.

Frågan lyder, det är 2 bärbara i hemmet och 1 kontors/spel/nerladdnings
Och jag vill helst slippa dra sladd genom halva lägenheten för att komma fram till datorn.
Finns det någon router som är ett alternativ om jag köper ett trådlös nätverkskort och sätter in i den stationära som kommer i närheten av 100mbit ner?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du läst den klistrade tråden som ligger överst i den här forumdelen?

Permalänk
Medlem

Ja.
Den erbjuder 3 stycken routrar som är 50mbit+
Det skiljer väl rätt mycket mellan router och router. Jag undrar om det finns någon som är i närheten av att leverera 100mbit trådlöst och hur stabil den routern är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeridox
Ja.
Den erbjuder 3 stycken routrar som är 50mbit+
Det skiljer väl rätt mycket mellan router och router. Jag undrar om det finns någon som är i närheten av att leverera 100mbit trådlöst och hur stabil den routern är?

Ingen router kan garantera nån hastighet via trådlöst, hastigheten är beroende på ett antal variabler. Köper du en av dem i klistrade tråden så blir det så bra det kan bli, för konsumentprylar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

du kan max få ut 93Mbit på en N wlan så nästan som 100Mbit kabel men i verkligenheten så får dom flesta ut mellan 60-70Mbit beror ju på massor av saker nätverkskort typ av anslutning usb/pci hur mycket andra wlan som finns i luften trådlösa telefoner osv finns massor av saker som stör tjocka väggar osv

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
du kan max få ut 93Mbit på en N wlan så nästan som 100Mbit kabel men i verkligenheten så får dom flesta ut mellan 60-70Mbit beror ju på massor av saker nätverkskort typ av anslutning usb/pci hur mycket andra wlan som finns i luften trådlösa telefoner osv finns massor av saker som stör tjocka väggar osv

Magkänslan säger att ett PCI-kort skulle vara bättre än ett USB.
Stämmer detta?

Är det någon som kan peka mig åt rätt riktning när det gäller Wlan till en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
du kan max få ut 93Mbit på en N wlan så nästan som 100Mbit kabel men i verkligenheten så får dom flesta ut mellan 60-70Mbit beror ju på massor av saker nätverkskort typ av anslutning usb/pci hur mycket andra wlan som finns i luften trådlösa telefoner osv finns massor av saker som stör tjocka väggar osv

Var kommer dessa 93Mbit ifrån?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nu blev det lite klurigt.. Är det 93Mbit eller är något annat?

som sagt 100/10 behöver router och trådlöst nätverkskort till datorn..
Any takers?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på bredbandsbolaget 100/10 och kör en Apple Airport Extreme Basestation via trådlöst 802.11n. Mot Macbooken länkar den typ 300Mbps i rummet bredvid.
Vid SCP överföring från jobbdator med 1000/1000 --> [Airport] --> 802.11n får jag ut 9-10MB/s.

o på tv datorn (MacMinin) med sladd 1Gbps länk mot routern ligger WAN/LAN passthru runt 10-11MB/s över SCP så är grymt nöjd med den routern.

Permalänk
Medlem

dlink DIR-655 skall ju fortfarande vara bra...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rixard
dlink DIR-655 skall ju fortfarande vara bra...

Har en kamrat som har den, och jag vet inte om problemet finns just på hans men den blir otroligt seg vid surfning efter något dygn/timmar. Hastigheterna är konstanta (100/10 - han får ut allt). Det är just siduppslag som är otroligt långsamma. Som att sitta på texttv.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Vila i frid

Tröga DNS-uppslag får man fixa själv om man har en sunkig ISP - mot det hjälper ingen router i världen - om man nu inte säger åt den att använda OpenDNS, DynDNS eller GooglePublicDNS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Tröga DNS-uppslag får man fixa själv om man har en sunkig ISP - mot det hjälper ingen router i världen - om man nu inte säger åt den att använda OpenDNS, DynDNS eller GooglePublicDNS.

OpenDNS var bra förut, nu har dom gjort så man måste skapa konto samt dom har ökat längden dina dns-uppslag loggas. GoogleDNS, nejtack, räcker det inte med info Google redan samlar på mej?

Alla dom där "gratis"tjänsterna ska man vara medveten om att det inte är rena giveaways utan bakom tjänar dom pengar på att samla data hur du använder tjänsten.

Då tar jag fasen hellre nån av Telias öppna DNS:er.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Tröga DNS-uppslag får man fixa själv om man har en sunkig ISP - mot det hjälper ingen router i världen - om man nu inte säger åt den att använda OpenDNS, DynDNS eller GooglePublicDNS.

Telia FiberLAN är känt för att vara relativt bra...
Att det fungerar klockrent med en annan router eller med sladd direkt in i dator får det hela att peka mot routern! Ingen skillnad på firmware som hängde med eller den senaste.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Tröga DNS-uppslag får man fixa själv om man har en sunkig ISP - mot det hjälper ingen router i världen - om man nu inte säger åt den att använda OpenDNS, DynDNS eller GooglePublicDNS.

Jag hade samma problem med min 655 + att det trådlösa la av ibland. Byte till en netgear av motsvarande standard och den har varit klockren. Kan va fel på den men inte hunnit ta tag i det.

Permalänk
Medlem

Jag har en DIR-655 och har 100/10, funkar klockrent. Har fått starta om den en gång på ett år

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har haft min 655:a se'n den lanserades 2007. Kör fortfarande urgammal firmware.
Funkar kanon, full hastighet (BBB med 100 ner och 20 upp) och aldrig några strul. Startat om den kanske 3-4ggr under åren och då var en gång efter strömavbrott.
Den har verkligen fått bekänna färg med massiv torrent och ftp-användning. Tickar bara på.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Det blir nog en

Netgear WNDR3700
tillsammans med

D-Link DWA-547 att stoppa in i stationära. Vilket fungerar bra då båda finns på netonet som jag kan besöka lokalt.

Nu måste jag beställa sladd, tydligen så fanns bara nätverkssladdar för de som tycker om att dra sladden 2 varv runt kåken. Jag behöver nog bara en kort en då jag tänkte skruva fast routern på väggen precis bredvid internetuttaget.

Frågan är. Vilken typ av sladd behöver jag? Kollade på dustin, det finns ju hur många olika sorter som helst. Är det någon som skulle kunna upplysa mig vad jag ska ha.

Tack.

Permalänk
Medlem

Jag tror det följer med en sladd på ca en meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag tror det följer med en sladd på ca en meter.

Skulle gärna ha en som är ännu mindre. Finns det att köpa någonstans?

Permalänk
Medlem

Jadå det finns ner till 0,3 m tror jag.

Edit: 0,5 menar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Den här till exempel
http://www.inet.se/artikel/6300919/tp-kabel-0-5m-svart

Usch vilket pris för en så liten kabel

Permalänk
Medlem

Vad menar med en RJ45? Är det nått sånt jag ska ha?

(dosa i väggen med TP-anslutning som ska till router)

Permalänk
Medlem

En rj45 rak kabel ska du ha, inte korsad.

Permalänk
Inaktiv

köp dlink 855
mycket bättre val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
En rj45 rak kabel ska du ha, inte korsad.

Tack.
Ska den vara oskärmad eller skärmad
Vilken Cat. ska det vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
köp dlink 855
mycket bättre val.

Jo men det är 600kr extra då känns ändå att netgear får duga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
köp dlink 855
mycket bättre val.

Motivera!
Jag har haft en 855 och äger nu en 3700. Prestandaskillnaden är stor, 3700 tycks klara bittorrent bra mycket bättre.

Edit: Båda kunde maxa 100/100 mbit internet både trådlöst (under optimala förhållanden men 3700 gör det även under lite sämre förhållanden) och trådat.
Jag tyckte även att min första 855 knasade sej lite, kanske på grund av värmeproblem.
Sen att det skiljer så i pris, fortfarande 500 i skillnad och då är 855 en GAMMAL router!
Displayen är häftig i ca en kvart, sen bryr man sej inte om den längre.
Edit2: Bara funktionen man uppdaterar firmware är värd en hel del tycker jag, inget mer "ladda hem till dator, ladda upp till router", nu laddar routern hem uppdateringar själv.
Sen hårdvaruvist så har Netger en dubbelt så snabb processor, mer minne.
Det som talar emot Netgear är begränsat med användningsområde för USB-porten, den stödjer enbart lagring där Dlink stödde skrivarserver, 3G-dongel och lagring. Men med tanke på hur dåligt det stöddes med konstiga extraprogram för att få tillgång till usb-porten kanske det inte var en fördel hos D-link trots allt.

Permalänk
Medlem

Nu blev det iallafall de produkter som jag skrev. Sitter nu i nya lägenheten och surfar. Mycket bättre än min gamla Linksys WRT54GL
Skulle egentligen spackla väggar, men i alla iver så glömde jag bort spackelspaden hemma

En fråga, det verkar som att jag redan har 10/10 i lägenheten. Men vi har beställt 100/10 tills på måndag.
Är detta ett gammalt abbonemang som jag själv måste säga upp eller hur tror ni att det är?