Permalänk
Medlem

Du behöver inte hacka bioset själv, du flashar bara med den hackade versionen: Länk

VLC har inte stöd för hårdvaruaccelerering, så du får kolla närmre på mpchc's inställningar. Det finns en tråd i HTPC forumet som handlar om DXVA: Länk

Permalänk
Medlem

En dum fråga! Hur/Var lägger jag denna bios-fil som jag laddade ner från länken från dig Letrix?

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag har fixat win7 på denna maskin och fixat ION o allt.
Men det är fortforande pekdoun (touchpad) som stör mig , den verkar allmäng seg och strulig. Vilken drivrutin har funkat bäst för er?

Visa signatur

the blessing's in the struggle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
aj vad tråkigt! Då min kunskap inom b: ioshack e mycket begränsad så får jag väl avstå från d!

Finns SW OC också: http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=2445
Har inte provat detta.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Har försökt uppgradera RAM-minnet, men när jag satt i det nya blir skärmen bara svart o Caps lock-knappen blinkar.

https://www.inet.se/artikel/5305523/corsair-2gb-ddr3-so-dimm-...

Såg precis att en tråd poppat upp på Myhpmini om samma sak så jag verkar inte vara ensam.

Flertalet här har ju köpt 1333mhz, den borde ju klara av att köra det i 1066mhz. Har provat flera gånger o jag verkar inte ha satt i den fel...

Inte för att jag har mer tur med Windows 7-installeringen, får bara 0x80070017-fel när jag installerar via USB (annars vanligt fel när man bränner DVD). Ska försöka göra om USB-stickan.

(Edit: Hmm, får fortfarande 0x80070017-fel, nyinköpt USB-sticka med o använder Microsofts officiella tool. Får försöka med en annan sticka imorgon)

(Edit 2: Testade med ny USB-sticka o det fungerade bra, då var det bara RAM-felet kvar. Verkar som att det kan bero på:
1) Felaktig insättning (men jag tror jag har gjort rätt, får inte in den längrE)
2) Trasig RAM...)

Permalänk
Medlem

Jag har lite strul med min 311 efter installation av windows 7.
I XP fungerade bluetoothen felfritt, men i windows 7 så säger hp's Wireless Assistand att den blivit deaktiverad i enhetshanteraren.
Grejen är dock att den inte ens finns med där, och inte hittas den när jag söker efter ny hårdvara heller.
Det enda utropstecknet jag har i enhetshanteraren ligger under "Universal Serial Bus controllers" och heter "Unknown Device".
Windows hittar inte drivrutinerna vid sökning på nätet och jag försöker installera de jag laddat ner från HP men den säger att den inte hittar någon bluetoothenhet.

Någon som kan tänka sig ha en aning om vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
I XP fungerade bluetoothen felfritt, men i windows 7 så säger hp's Wireless Assistand att den blivit deaktiverad i enhetshanteraren.
Grejen är dock att den inte ens finns med där, och inte hittas den när jag söker efter ny hårdvara heller.
Det enda utropstecknet jag har i enhetshanteraren ligger under "Universal Serial Bus controllers" och heter "Unknown Device".
Windows hittar inte drivrutinerna vid sökning på nätet och jag försöker installera de jag laddat ner från HP men den säger att den inte hittar någon bluetoothenhet.

Hade samma problem , men efter en massa win7 uppdateringar och reebot. Så hittades BT automatisk och kunde där efter installera drivers utan problem. Nu funkar den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eddah
Hade samma problem , men efter en massa win7 uppdateringar och reebot. Så hittades BT automatisk och kunde där efter installera drivers utan problem. Nu funkar den

Jag har dock inga fler uppdateringar att hämta, och reboots har jag testat en hel del.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat en sån här trevlig dator (FYI lever min hårdmoddade Aspire One än!), och tänkte flasha om bioset och grafikkortet.

Är det någons om har koll på om det är några problem att flasha tillbaka till original, ifall man måste lämna in datorn på något garantiärende?

Permalänk
Medlem

Sitter fortforande med 1gb i netbooken och det känns relativt slö.
Ni som har fixat 3gb märkte ni någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerro
Har försökt uppgradera RAM-minnet, men när jag satt i det nya blir skärmen bara svart o Caps lock-knappen blinkar.

Såg precis att en tråd poppat upp på Myhpmini om samma sak så jag verkar inte vara ensam.

Flertalet här har ju köpt 1333mhz, den borde ju klara av att köra det i 1066mhz. Har provat flera gånger o jag verkar inte ha satt i den fel...

Inte för att jag har mer tur med Windows 7-installeringen, får bara 0x80070017-fel när jag installerar via USB (annars vanligt fel när man bränner DVD). Ska försöka göra om USB-stickan.

(Edit: Hmm, får fortfarande 0x80070017-fel, nyinköpt USB-sticka med o använder Microsofts officiella tool. Får försöka med en annan sticka imorgon)

(Edit 2: Testade med ny USB-sticka o det fungerade bra, då var det bara RAM-felet kvar. Verkar som att det kan bero på:
1) Felaktig insättning (men jag tror jag har gjort rätt, får inte in den längrE)
2) Trasig RAM...)

Ditt minne ska funka! Kolla så att du har tryckt in den ordetligt! det ska klicka till på sidorna där hakarna är!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie

Har nu testat att installera om windows 7 och samma problem kvarstår.
Känns jävligt konstigt när det fungerade i xp.

Permalänk
Medlem

Med senaste Direct.X, senaste GPU-drivrutin och Flash player 10.1 betan så flyter till och med 1080p på fin fint på Youtube(t.ex. senaste trailern för The Last Airbender, http://www.youtube.com/watch?v=TU9U6sFhPOU )

The Bourne Ultimatum i 720p funkar fint i VLC, så också The Return of the King i 1080p

Provade också att tanka några trailers från www.apple.com/trailers/ och de i 720p flöt på bra i Quicktime medan 1080p laggade

Vad vinner jag på att flasha från ION LE till ION?
Kör Win 7 med 3GB RAM och 30GB SSD från OCZ.

Permalänk
Medlem

_simis_: Du vinner DX10-stöd, och eventuellt kan kretsen använda mer av det tillgängliga ram-minnet (osäker på detta). Vad har du för Windows Experience Index på grafiken i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Citat:

2) Trasig RAM...)

Om du löser det så lägg gärna upp information här. Har själv exakt samma problem med svart skärm och caps-lock blinkar om jag petar in mer minne. Väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jickel
_simis_: Du vinner DX10-stöd, och eventuellt kan kretsen använda mer av det tillgängliga ram-minnet (osäker på detta). Vad har du för Windows Experience Index på grafiken i dagsläget?

Jo om jag uppdaterar BIOS så ska det nog gå att öka det tillgängliga minnet för GPU:n.
Windows EI säger:
Grafik: 4,4
Spelgrafik: 4,1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apandrak
Om du löser det så lägg gärna upp information här. Har själv exakt samma problem med svart skärm och caps-lock blinkar om jag petar in mer minne. Väldigt frustrerande.

Du råkar inte vara den som postat på MyHPmini?

Där är det två som beställt från Inet i veckan som båda har exakt samma problem.

Har varit upptagen senaste dagarna så jag har inte provat mer än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Ditt minne ska funka! Kolla så att du har tryckt in den ordetligt! det ska klicka till på sidorna där hakarna är!

Det är i o klickar riktigt bra, försökt trycka in det längre men det verkar inte gå. Gör som sagt ett nytt försök, tack!

Permalänk
Medlem

Har precis slagit till på denna omtalade netbook. Även 3GB extra minne.
Får återkomma när jag får grejerna.

Det är endast för att kunna plugga. skriva rapporter (Word), programmera, använda photoshop och se på någon film när man reser.

Så jag hoppas den klarar det

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Har precis slagit till på denna omtalade netbook. Även 3GB extra minne.
Får återkomma när jag får grejerna.

Det är endast för att kunna plugga. skriva rapporter (Word), programmera, använda photoshop och se på någon film när man reser.

Så jag hoppas den klarar det

Det fungerar den utmärkt till, gör själv exakt samma grejer. Office 2007 o Windows 7 installerat o flyter fint, o detta utan att ha tryckt in 2gb extra än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fungerar den utmärkt till, gör själv exakt samma grejer. Office 2007 o Windows 7 installerat o flyter fint, o detta utan att ha tryckt in 2gb extra än.

Trevligt och höra =).

Har faktiskt aldrig förstått syftet med stora, prestanda laptops som folk köper för att spela. Det jämför sig inte ens med stationära och kostar mer. Och sådana drar oftast massvis med ström och är stora ändå. Nåväl.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Måste passa på o fråga. Vill använda "Pause"-knappen på tangentbordet i Spotify, men jag får den inte att fungera. Spotify ska tydligen ha stöd för sådana media-knappar så jag antar att jag saknar en drivrutin efter att ha installerat Windows 7, men vet någon vad den heter? Ser ingen på HPs hemsida.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?lc=en&dlc=en&...

ALPS Touchpad Driver hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Ska hämta ut den innan jag drar till universitetet, men ni som installerat Windows 7, lika så hade jag tänkt göra.

Men den har ju inte någon optisk enhet tydligen, antar att ni körde med USB minne eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska hämta ut den innan jag drar till universitetet, men ni som installerat Windows 7, lika så hade jag tänkt göra.

Men den har ju inte någon optisk enhet tydligen, antar att ni körde med USB minne eller?

Jepp jag fick köra med Usb-minne för att installera win7 på min dator förra veckan, använde mig då utav det här programmet: http://wintoflash.com/home/en/ och ändrade i bios att den skulle boota från usb-minnet.

Just nu sitter jag med full Nvidia ION och hackat H14 Bios så att jag kunde överklocka den till 2.13Ghz

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Just nu sitter jag med full Nvidia ION och hackat H14 Bios så att jag kunde överklocka den till 2.13Ghz [/B]

Hur blir det med värmen när man klockar den?
Tänker speciellt då man använder datorn under en längre stund, upplever du/ni att den blir oerhört varm, något varmare än tidigare eller inte alls varmare än tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste passa på o fråga. Vill använda "Pause"-knappen på tangentbordet i Spotify, men jag får den inte att fungera. Spotify ska tydligen ha stöd för sådana media-knappar så jag antar att jag saknar en drivrutin efter att ha installerat Windows 7, men vet någon vad den heter? Ser ingen på HPs hemsida.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?lc=en&dlc=en&...

ALPS Touchpad Driver hjälpte inte.

eller så använder du Toastify istället:
http://toastify.codeplex.com/
funkar super-bra så fort man kommit igång med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Jepp jag fick köra med Usb-minne för att installera win7 på min dator förra veckan, använde mig då utav det här programmet: http://wintoflash.com/home/en/ och ändrade i bios att den skulle boota från usb-minnet.

Just nu sitter jag med full Nvidia ION och hackat H14 Bios så att jag kunde överklocka den till 2.13Ghz

Hatar att vara noobig på något, men vart kan man få tag på hackat bios? Använde du dig av hps egna program för att flasha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hatar att vara noobig på något, men vart kan man få tag på hackat bios? Använde du dig av hps egna program för att flasha?

Här får du tag på hackat Bios: http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=3744

Här finns Readme till bioset och instruktioner på hur man installerar det (man laddar hem hps egna program men byter ut det medföljande bioset): http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=3951

Förövrigt så är det forumet väldigt bra då det finns många nyttiga tips och trix till din netbook.

Vad har du för Ram-sticka? för jag köpte en 2gb a-data 1066mhz och är ganska missnöjd då jag fått ställa ner minneshastigheten ganska mycket för att klara överklockningen. Datorn vägrade starta flera ggr när jag testade olika rimliga värden men det var bara att ta ut ram-stickan så startade datorn.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Här får du tag på hackat Bios: http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=3744

Här finns Readme till bioset och instruktioner på hur man installerar det (man laddar hem hps egna program men byter ut det medföljande bioset): http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=3951

Förövrigt så är det forumet väldigt bra då det finns många nyttiga tips och trix till din netbook.

Vad har du för Ram-sticka? för jag köpte en 2gb a-data 1066mhz och är ganska missnöjd då jag fått ställa ner minneshastigheten ganska mycket för att klara överklockningen. Datorn vägrade starta flera ggr när jag testade olika rimliga värden men det var bara att ta ut ram-stickan så startade datorn.

Tackar :D. Dessa kingston http://www.dustinhome.se/pd_5010197004.aspx?
de har gått upp i pris lite sen jag beställde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är en idiot, bad mig kompis som har noll respekt för elektroniska prylar att sätta in RAM-minnet o han fick självklart till det genom våld. Måste ha varit för feg ändå. Fick alltså 1333mhz-minnet att fungera till slut.

Några här frågade om effekten av 2gb extra och det jag direkt kan säga att Aftonbladet tidigare hackade o var svårt att scrolla (även med Adblock) men nu flyter på riktigt fint. Kan ju dock vara placebo antar jag, men jag tycker ändå den helt enkelt flyter på bättre o så det var tänkt (var lite segt innan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
eller så använder du Toastify istället:
http://toastify.codeplex.com/
funkar super-bra så fort man kommit igång med det

Nu låter jag lite töntig men jag vill helst ha så få program som möjligt igång, det finns alltså inte något sätt att få igång pause-knappen utan tredjepartsprogram? Enligt Spotify-utvecklarna på deras forum ska programmet ha direkt stöd för mediaknappar...

Permalänk
Medlem

En ny fråga;
Innan jag installerar Win7 så vill jag göra backup med medföljande Roxio BackOn Track mjukvaran, men datorn låser sig efter X MB av totalt ~13 GB (där X kan vara allt mella 25 MB och 380 MB efter mina 6 försök hittills).

Efter ha väntat några gånger så länge som 10h på nått skall hända så är det bara att hårt stänga av datorn via power knappen.

Har ni lyckats använda BackOn Track mjukvaran?
Får någon annan detta problem?
Idéer på lösning?

Tack på förhand.
/Peter:confused: