Recovery av data på disk

Permalänk
Medlem

Recovery av data på disk

Tjena,

Inleder med att säga att jag har läst igenom guiden i den klistrade tråden men fann ej svaret där.

Grejen är den att jag har 2 diskar här hemma med data som jag gärna vill ha fram.

Disk 1: denna disk fick sitt filsystem korrupt av Windows då jag för ca ett år sen stängde ner en av datorerna här och satte i den, vid uppstart av Windows XP så skrevs hela katalogstrukturen över av vad som fanns på den andra disken som satt i samma port före omstart (ja det är helt knäppt). Windows fick alltså för sig att det är samma disk som satt i datorn och fuckade sönder filsystemet bokstavligen talat.

Har inte rört disken på över 1 år och jag har INTE skrivit någon data till den.

Disk 2: Ett litet missöde härom dagen där jag kopierade filer från "disk 2" till en annan disk, sedan så dog den disken jag kopierat till och innan det skedde så formaterade jag "disk 2", först tog jag bort quick format av nån dum anledning men när den nått 5% så gav jag upp för det tog sån tid och valde quick format istället.
När jag insett att den nya disken dött med datan så ville jag återskapa från "disk 2" men det vill inte de programmen jag provat.

Jag har en hel del erfarenhet av att återskapa data både från mekaniskt skadade diskar och från formaterade diskar men just nu vill det sig inte alls med nån av diskarna.

Kört GetDataBack for NTFS 3.32 och när jag kör sökning på "Disk 2" så hittar den faktiskt filerna MEN när den gjort en helsökning så är rutan tom där man väljer vilket filsystem man vill recover:a. Men själva sökningar hittar xxxxx antal filer vilket stämmer in väldigt bra efter mina uträkningar. Så datan finns där.

Jag har tidigare kört GetDataBack for NTFS, dock tidigare version och på Windows XP 32bit, vilket har fungerat kanon men nu kör jag Windows 7 64bit och recovery fungerar inte alls.

Någon som har nån idé om vad som kan vara fel eller tips på "bättre" program som fixar jobbet?

I skrivandets stund så kör jag "DataRecovery", något freeware program som kör avancerad sökning men den hittar inte ett jota till skillnad från GetDataBack for NTFS.

Obs: IBAS och dylikt är inget alternativ, innehållet är inte extremt viktigt för mig men jag vill väldigt gärna ha tillbaka datan som finns på bägge diskarna så jag ger inte upp i första taget.

Mycket tacksam för svar.