Kemi A - massan av fällning

Permalänk
Medlem

Kemi A - massan av fällning

Hej! Jag har kört fast i en Kemi A uppgift som har med skapandet av en fällning att göra.

Uppgift:
Lös 1gram Silvernitrat AgNO3 i 30ml avjonat vatten i en bägare, lös därefter 1 gram Natriumklorid NaCl i 70ml avjonat vatten i en annan bägare. Efter att ha blandat bägge lösningarna bildas en fällning (Silverklorid). Vad väger fällningen silverklorid?

----

Det som jag kör fast på är att det finns åskådarjoner, NO3 och Na försvinner ju.. Men hur påverkar detta vikten? Hur kan jag komma fram till fällningens vikt?

Reaktionsformel:
AgNO3 + NaCl --> AgCl

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ja då struntar du alltså i NO3 och Na och kollar istället på förhållande mellan Ag och Cl... Du vet ju att Det går 1 Ag+ på 1 Cl- och du vet hur många mol Ag+ finns i 1 g AgNO3 och detsamma för Cl och den lägsta antalet av reaktanter bestämmer då mängden av produkten.... Sedan beräknar du mol-massan för AgCl och gånger antalet mol av produkten...

EDIT:

Produkten är AgCl, det är själva fällningen. På vilket sätt kan NO3- eller Na+ påverka vikten hos denna fällning om dom inte ingår i produkten?
På vilket sätt påverkar vatten i kastrullen äggets vikt?? Dålig exempel men den får duga

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X