Hej! Jag har kört fast i en Kemi A uppgift som har med skapandet av en fällning att göra.
Uppgift:
Lös 1gram Silvernitrat AgNO3 i 30ml avjonat vatten i en bägare, lös därefter 1 gram Natriumklorid NaCl i 70ml avjonat vatten i en annan bägare. Efter att ha blandat bägge lösningarna bildas en fällning (Silverklorid). Vad väger fällningen silverklorid?
----
Det som jag kör fast på är att det finns åskådarjoner, NO3 och Na försvinner ju.. Men hur påverkar detta vikten? Hur kan jag komma fram till fällningens vikt?
Ja då struntar du alltså i NO3 och Na och kollar istället på förhållande mellan Ag och Cl... Du vet ju att Det går 1 Ag+ på 1 Cl- och du vet hur många mol Ag+ finns i 1 g AgNO3 och detsamma för Cl och den lägsta antalet av reaktanter bestämmer då mängden av produkten.... Sedan beräknar du mol-massan för AgCl och gånger antalet mol av produkten...
EDIT:
Produkten är AgCl, det är själva fällningen. På vilket sätt kan NO3- eller Na+ påverka vikten hos denna fällning om dom inte ingår i produkten?
På vilket sätt påverkar vatten i kastrullen äggets vikt?? Dålig exempel men den får duga
Senast redigerat
Visa signatur
AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X