Battlefield 6 hoppar över ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Battlefield 6 hoppar över ray tracing

Istället uppges utvecklarna fokusera på att få spelet att flyta bra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon med vett innanför pannan!

Hoppas fler tar efter!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Älskar det beslutet!!!

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Låter rimligt. Ray tracing är måhända framtiden men kan inte förundra över hur lite synbar effekt det ger dagens spel trots den gigantiska prestandakostnaden

Permalänk
Medlem

Lät som ett klokt beslut för en gångs skull.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Hade inte haft något emot det så länge det hade kunnat vara en toggle och inte som i andra spel där det är påtvingat.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

HELT RÄTT!!!
Lägg istället möda på att porta till Vulkan och sedan Linux.
Detta kommer bredda antalet möjliga köpare.

Permalänk
Medlem

Men herregud, tänker de inte på Nvidias aktieägare? Vad osympatiskt.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig Ray-tracing i spel där det finns, fast man har ett bra grafikkort för det. Tycker det ger så lite skillnad och tappar för mycket FPS.
Dom skulle kunna haft det enbart i Singleplayer, men inte hela världen att det inte finns alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

HELT RÄTT!!!

Nja, hade gärna sett att det gick att spela på linux, men att det blir så mycket fler potentiella kunder med de 4 % av steam som kör linix tror jag inte. Istället för att porta till vulkan kanske de kunde använda en anticheat lösning som är linux kompatibel. Proton fungerar bra. Även om jag i en framtid när liux blivit allt ut iallt önskar att spel använde vulkan istället för direct X.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Shit vad skönt!!

Tack för det.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Men herregud, tänker de inte på Nvidias aktieägare? Vad osympatiskt.

Intressant med tanke på att 9070xt och 5070ti är nästan nacke i nacke när det gäller vanlig raytracing.

Permalänk
Medlem

Bra, det är bara marketingploj ändå.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Så länge det går att spela utan Origen så plockar jag nog upp ett ex.

Permalänk
Medlem

Helt rätt!!!

Bara synd att Nvidia är desperat att ta död på pascal-korten. Utan Ray-Tracing så är ju GTX 1080 Ti fortfarande ett suveränt kort!!! Till och med Maxwell's GTX 980 Ti klarar en hel del lyft i väloptimerade spel, vid 1080p.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ray tracing i FPS spel är knappast något många vill ha när så hög FPS efterfrågas.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Fast... hur coolt hade det inte varit med explosioner och riktig ljussättning? En flashbang i ett mörkt rum och alla med HDR åker ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKurosaki:

Så länge det går att spela utan Origen så plockar jag nog upp ett ex.

Det gör det, dom satsar stort på Steam faktiskt.. dock behöver du ha ditt Steam-konto länkat med EA/EA-App. Men deras app (EA App/Origin) behöver inte finnas på din dator också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Låter rimligt. Ray tracing är måhända framtiden men kan inte förundra över hur lite synbar effekt det ger dagens spel trots den gigantiska prestandakostnaden

Fast är det inte ganska så märkbar skillnad i t ex Indiana Jones och Cyberpunk 2077? Nu har jag inte spelat dessa med ray tracing(än, inväntar ny GPU) men vad jag kunde se på Youtube(komprimerat skräp) så var där ganska så stora skillnaden, speciellt i Indiana Jones. Sen om det är värt FPS kostnaden, det får var och en bestämma.

Permalänk

Mycket bra! Ray tracing kan de lägga till i efterhand för folk som vill ha det i singelplayer. Fokus 1 ska vara att de flyter på bra för 99% av spelarna som inte bryr sig om sånt.

Visa signatur

RTX 5070 TI Asus Rog Strix OC|12th i7 12700KF 4.70GHZ OC|32GB RAM|1 NVME SSD 2 Sata SSD.
Lian Li Fans| Corsair AIO|PSU ASUS ROG Strix 1000W Platinum.
Wooting 80he Keyboard|Steelseries Pro Superlight.

Permalänk
Hedersmedlem

Phew! Det här är lite av ett "kejsarens nya kläder"-moment.

Förstår mig rätt. Raytracing är i högsta grad avnändbart inom många fält!

Men för spelutveckling så har ändå frågan ställts ett gäng år hur mycket det kostar i prestanda kontra hur mycket det ger.
Det har blivit bättre - men för många är förbättringarna inte värt halverad framerate riktigt.

Och ja - då är väl snarare den stora styrkan för spelutvecklare med raytracing där de slipper bygga fusklösningar som kostar en hel del extra tid med fixar - istället för att bara tillämpa fysikens lagar som raytracing ger.

Men väljer spelutvecklare att inte ha med raytracing 2025 för att det kostar dem tid som de vill lägga på annat...

Då ser salespitchen bra mycket tunnare ut för raytracing alltså.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

HELT RÄTT!!!

Tvivlar att deras kernel anticheat kommer funka bra på Linux tyvärr. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Phew! Det här är lite av ett "kejsarens nya kläder"-moment.

Förstår mig rätt. Raytracing är i högsta grad avnändbart inom många fält!

Men för spelutveckling så har ändå frågan ställts ett gäng år hur mycket det kostar i prestanda kontra hur mycket det ger.
Det har blivit bättre - men för många är förbättringarna inte värt halverad framerate riktigt.

Och ja - då är väl snarare den stora styrkan för spelutvecklare med raytracing där de slipper bygga fusklösningar som kostar en hel del extra tid med fixar - istället för att bara tillämpa fysikens lagar som raytracing ger.

Men väljer spelutvecklare att inte ha med raytracing 2025 för att det kostar dem tid som de vill lägga på annat...

Då ser salespitchen bra mycket tunnare ut för raytracing alltså.

Grejen i sammanhanget är väl att alla spel där raytracing är valbart så måste man ju lägga tid på båda lösningarna.

Enda sättet att verkligen få den förenklade utvecklarupplevelse du pratar om är väl att RT faktiskt är ett krav, och det har det väl iofs varit i några stycken spel nu, men i de flesta fallen är det ju istället ett val.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt dom som skriver.. Man vill ju ha så hög fps som möjligt.. Ja men är det inte bara att stänga av ray tracing??
Så får man ju högre fps!

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning till att inte köpa skiten.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Förstår inte riktigt dom som skriver.. Man vill ju ha så hög fps som möjligt.. Ja men är det inte bara att stänga av ray tracing??
Så får man ju högre fps!

Eller att man inte kan stänga av RT, så får man också så hög fps som möjligt

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fast är det inte ganska så märkbar skillnad i t ex Indiana Jones och Cyberpunk 2077? Nu har jag inte spelat dessa med ray tracing(än, inväntar ny GPU) men vad jag kunde se på Youtube(komprimerat skräp) så var där ganska så stora skillnaden, speciellt i Indiana Jones. Sen om det är värt FPS kostnaden, det får var och en bestämma.

I cyberpunk är det natt och dag framförallt nattetid. Men mest skillnad när man slår på path tracing, då spelet plötsligt har skuggor.

Skrivet av evil penguin:

Grejen i sammanhanget är väl att alla spel där raytracing är valbart så måste man ju lägga tid på båda lösningarna.

Enda sättet att verkligen få den förenklade utvecklarupplevelse du pratar om är väl att RT faktiskt är ett krav, och det har det väl iofs varit i några stycken spel nu, men i de flesta fallen är det ju istället ett val.

Hela iden med raytracing är att man som utvecklare inte ska behöva spendera så mycket tid överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Många som är negativ på Ray-Tracing här...
Hade gärna sett en senare uppdatering med Ray-Tracing som alternativ att slå på.
Det skapar ett helt annat djup i världen och jag tror BF6 hade sett riktigt bra ut med RT.

Nu menar jag främst Path-Tracing eller åtminstone global illumination/ambient occlusion.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

I cyberpunk är det natt och dag framförallt nattetid. Men mest skillnad när man slår på path tracing, då spelet plötsligt har skuggor.

Hela iden med raytracing är att man som utvecklare inte ska behöva spendera så mycket tid överhuvudtaget.

Om inte folk ser skillnad på Path-Tracing av/på i CP2077 så bör man skaffa nya glasögon

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag sänkte grafikinställningarna till Low. Det var alldeles för plottrigt på höga inställningar, blev avsevärt mycket skönare att spela och enklare att upptäcka fiender på Low.