Permalänk
Inaktiv

Stäng ner programmen innan du startar spelet. Tryck CTRL+ALT+DEL och so får du upp aktivitetshanteraren. Gå till processor längst upp o stäng ner allt förutom:
Grafikdrivrutinerna (bör heta något med nvidia...., kör med ati så jag vet inte vad de heter för nvidia)
ccsvchst.exe
csrss.exe
dwm.exe
explorer.exe
MOM.exe
taskhost...
winlogon.exe
wuaudt.exe

om du har några andra typer av drivrutiner så stäng inte ner dom. Stänger du ner fel saker kan det sluta med att datorn inte startar längre :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cllc:

Tjenare allesammans! Byggde en dator för någon vecka sedan och har haft problem från början med fpsdropp. De spelen jag har testat är Cod 4, MW2, grid, Crysis 2, GTA IV och jag får i stort sett fps dropp i alla dem (i Grid händer det sällan). Om man exempelvis tar Cod 4 och MW2 så har jag en Fps på mellan 90 och 300 på maxad grafik, 4x AA och en med en upplösning av 1600x1200 75 hz. När det är som värst så händer det ungefär var 8onde sekund att fpsen droppar och då fryser bilden till någon millisekund. Hinner oftast inte se hur mkt fpsen faller på mätaren (kör fraps mätaren dock utan inspelning osv) men hann se engång att den gick ned till runt 50. Om jag låser fpsen till 75 (Vsync) så går den oftast ner från 75 till 69 på mätaren när det fryser till (har dock gått ner till runt 50 här med). Jag har nyaste drivrutinen till graffet, inga temperaturer verkar vara knasiga. Inget är klockat förutom grafikkortet som är överklockat från fabrik.

MSI 870A G54 (Max 50 grader vid spel)
X4 955 3.2 GHz (max 50 c vid spel
Gigabyte GTX 560 Ti oc (max 62 c vid spel)
Corsair 4 gb 1600 mhz xms3 (@ 1333 mhz)
F3 1 TB (tror den brukar ligga på runt 30 grader)
Cm 430 elite med en extra chassiefläkt
XFX 550 W 80 plus

Har börjat funderar på om någon del är defekt i datorn, första tanken föll ju på grafikkortet. Vet att några haft problem med samma model som jag har men främst med ostabil stockklock som medför krash, dock verkar vissa även haft problem med microstruttering samt fpsdrop (då ändå ner till 10-15 fps).
Har själv endast haft 2 kracher men jag tror de berodde på nått annat.
Så vad säger ni här på sweclockers ?

Hej!

Med afterburner (som du säkert laddat ner och kört vid det här laget) så ritas ju en graf eller vad det nu kallas för varje enhet du monitorerar ex. Mhz på GPU'n eller temp osv. Strunta i att starta fraps eller något annat, utan kör afterburner och spela en stund och låt frysningarna komma ett par ggr. Alt + tabba dig sedan ut i windows, alternativt att du bara trycker windows tangenten för att komma ut i windows. Kolla sedan grafen/linje diagrammet för Mhz för att vara säker på att GPU'n inte klockat ner sig. Om du mot all förmodan inte kan ta dig ut i windows med Alt + Tab eller Windowstangenten så stäng bara ner spelet så fort som möljligt och titta sedan på grafen. Eftersom du spelet ett tag och fått flera dippar/frysningar i fps'n så ser du ju direkt på kurvan om den dalat ett par ggr vid dessa tillfällen. Jag säger att du skall se till och få fram dippsen/frysningarna minst ett par ggr för att det skall vara uppenbart att se. Givetvis så finns där ju en dipp på Mhz kurvan direkt efter man stängt ner spelet annars och ser man bara den dippen så och linjen annars är rak så har naturligtvis ingen nerklockning skett. Jag förstår att detta blir något barnsligt förklarat men eftersom jag inte har en aning om din kunskaps nivå så blir det så

Om nu GPU'n mot all förmodan klockat ner sig i dessa lägen så kan man i nvidias kontrollpanel ändra i profilen för spelen man lirar. Det är då en specifik inställning jag tänker på nämligen Power Management.
Den står vanligtvis i läget adaptive vilket inte rimmar bra med vissa spel. Ex. när jag kör Dragon Age 2 så klockar GPU'n ner sig mitt i spelet vilket leder till väldiga fps dips. Ställer man den istället till Maximum Performance så upphör detta irriternade fenomen. Inställningen går att göra generellt eller bara för vissa spel. Jag föreslår att du gör det för spelen eftersom kortet förmodligen kommer dra lite mer ström även i windows annars (kan iofs hända att det klockas ner som vanligt i 2D mode men jag är osäker).

Jag har förmodligen inte läst tillräckligt noga ovan så jag har inte koll på vilket OS du kör. Jag läste tillräckligt för att se att några pratar om för lite ramminne. 4GB borde enligt mig räcka och har förmodligen inte alls med ditt problem att göra. Felaktigt minne visst, men mängden tror inte det. Jag har själv kör Windows 7 under en längre tid med bara 4 och kan inte minnas att jag haft några sådana problem.
Kör man xp vilket jag också gör (dual-boot) så spelar det ju absolut ingen roll eftersom 32-bitars versionen ändå inte kan hantera mer än ca 3GB Ram. XP är iofs så mycket mindre krävande än iallafall en 64-bitars version av Windows 7 vilket gör att det blir svårt att jämföra rakt av.

Skall man vara noga så får man givetvis felsöka allt och då är ramminne bra att starta med.
http://www.memtest86.com/ (ladda ner och bränn ut, starta sedan direkt från CD-skivan).
OCCT kan även kolla grafikkortets minne om det skulle behövas. Vet dock inte hur pålitligt testet är.
Memtest behöver iallafall köras i minst 24h (givetvis helt utan fel). Vill man vara helt säker så trippla den tiden. För at kolla CPU'n rekommenderar jag Prime95 eller Orthos (bara googla och ladda ner).
Båda dessa måste naturligtvis också köras länge för att få ett pålitligt resultat.

Kan förmodligen även vara vettigt att köra driver sweeper för att ta bort och lägga in drivrutinen på nytt.
På detta sätt vet man ju att det inte ligger kvar någon/några gamla filer och skräpar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av anon160770:

Stäng ner programmen innan du startar spelet. Tryck CTRL+ALT+DEL och so får du upp aktivitetshanteraren. Gå till processor längst upp o stäng ner allt förutom:
Grafikdrivrutinerna (bör heta något med nvidia...., kör med ati så jag vet inte vad de heter för nvidia)
ccsvchst.exe
csrss.exe
dwm.exe
explorer.exe
MOM.exe
taskhost...
winlogon.exe
wuaudt.exe

om du har några andra typer av drivrutiner så stäng inte ner dom. Stänger du ner fel saker kan det sluta med att datorn inte startar längre :S

stäng ner explorer.exe och du kan inte använda datorn, gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att ditt nätverkskort är åt helvete? Något med din anslutning? Hur är datorn på internet annars?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ramengaijin:

stäng ner explorer.exe och du kan inte använda datorn, gör om gör rätt.

Läste du att han skrev förutom?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)