Permalänk
Medlem

Ny självmonterad dator startar inte

Hej!

Efter att nu ha byggt ihop min första dator på ett antal timmar så försökte jag starta den. Datorn gick först igång, men jag fick ingen bild. Jag stängde då av datorn för att kolla om något satt fel/inte var inkopplat och märkte då att jag glömt sata kablarna till hårddiskarna, som jag då satte i. När jag sedan skall starta datorn igen så går den inte igång, och jag har ingen aning om varför. Standby power LEDen lyser dock (Vet inte riktigt vad den indikerar). Några idéer om vad som kan vara problemet?

Chassi: NZXT H2
Processor: Intel 2500k
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: Asus P8P67 PRO
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Grafikkort: Asus EAH4890
Hårddisk: 2TB Western Digital Caviar Green + SSD Intel 510 120GB.
Nätaggregat: Corsair AX 850W
Övrig kylning: 2 120mm i fronten, 1 i botten samt en i chassits bakdel.
Övriga komponenter: Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk

Knäpp kort och visa!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Har du monterat moderkortet på distanserna?

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Knäpp kort och visa!

Enda kameran jag har att använda är min mobil som är rätt värdelös

Skrivet av Lisianthus:

Har du monterat moderkortet på distanserna?

Japp, det har jag gjort.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk

kolla att ditt grafikkort ligger bra, kolla alla kablar igen.

Permalänk
Medlem

#kolla så du inte glömt koppla in 4/8-pin ström till moderkortet, klassiker.

#kolla även så att ram-minnena verkligen sitter i ordentligt.

har själv missat båda dessa grejor då jag byggt, och kan tillägga att det inte var första gångerna jag byggde.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseBrutal:

kolla att ditt grafikkort ligger bra, kolla alla kablar igen.

Grafikkortet ser ut att ligga bra, kablarna verkar också sitta som de ska.

Skrivet av Finess:

#kolla så du inte glömt koppla in 4/8-pin ström till moderkortet, klassiker.

#kolla även så att ram-minnena verkligen sitter i ordentligt.

har själv missat båda dessa grejor då jag byggt, och kan tillägga att det inte var första gångerna jag byggde.

4/8-pin strömkabeln till moderkortet har jag varit lite fundersam över nu när du nämner den. Jag lyckades klämma dit en 4-pin sladd i dem 4 vänstra hålen, men däremot den andra 4-pinn sladden som är "ihopsatt" med den andra lyckades jag inte trycka i, jag tror inte den passade. Så det är alltså enbart 4 hål av 8 täckta.

ram-minnena är jag 100% säker på att de sitter i rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade samma problem en gång och jag har byggt många datorer.
Efter 5 dubbelcheckar så va jag nästan på g att ge upp, men drog då ut batteriet i modekortet och satte in det igen.
Funkade för mig.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Hade samma problem en gång och jag har byggt många datorer.
Efter 5 dubbelcheckar så va jag nästan på g att ge upp, men drog då ut batteriet i modekortet och satte in det igen.
Funkade för mig.

Lite dum fråga kanske, men var exakt är batteriet i moderkortet? Eller hur ser det ut? Jag har själv ingen aning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ta din mobil och fota. Ta ut datorn till balkongen och få schysst ljus. Prova med CMOS-reset. Kolla så att du inte har skruvat dit distanser som inte passar till skruvhålen på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ta din mobil och fota. Ta ut datorn till balkongen och få schysst ljus. Prova med CMOS-reset. Kolla så att du inte har skruvat dit distanser som inte passar till skruvhålen på moderkortet.

Tagit lite foton, var inte hundra på vad jag skulle ta kort på dock. Inte den bästa kvalitén heller.

http://img856.imageshack.us/g/foto0219g.jpg/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Tagit lite foton, var inte hundra på vad jag skulle ta kort på dock. Inte den bästa kvalitén heller.

http://img856.imageshack.us/g/foto0219g.jpg/

till en början har du monterat minnerna fel du har lagt dom i slot 3,4 dom ska vara i slot 2,4 åter kommer då jag ser mer

bilderna är svåra att tolka men moderkortet du har har stöd för sata 6.0 dom brukar vara i färgade slottarna (har du hårdiskar som inte är sata 6.0 så kan du få problem du måste lägga dom på sata3.0) Du har dom i dom färgade (vita kontakterna nu på sista bilden)

Permalänk
Inaktiv

Man ser på första bilden här, http://img856.imageshack.us/i/foto0219g.jpg/ Att du bara har stoppat in en 4pin på 8pins ATX12-kontakt.

Kolla på denna länk, http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_ax850/3.htm

Scrolla ned så skall du ha två stycken Modular PSU > 24" > ATX12V/EPS12V 4+4 Pin. Du får kontrollera kontakten och sätta ihop 4+4pin så att det blir en 8pin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Man ser på första bilden här, http://img856.imageshack.us/i/foto0219g.jpg/ Att du bara har stoppat in en 4pin på 8pins ATX12-kontakt.

Kolla på denna länk, http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_ax850/3.htm

Scrolla ned så skall du ha två stycken Modular PSU > 24" > ATX12V/EPS12V 4+4 Pin. Du får kontrollera kontakten och sätta ihop 4+4pin så att det blir en 8pin.

det är inget krav dock är det kanske rekomenderat , men det är inte det som gör att han inte får igång datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

det är inget krav dock är det kanske rekomenderat , men det är inte det som gör att han inte får igång datorn

Asså? Men om han har satt 4 pinnarn i det "valbara" hålet då?

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

det går inte att göra, den kan bara sitta på ett håll pga. formen på kontakten

ang. 4/8-pin så ska självklart alla 8 pins gå i - återkom när du fått i dem

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Inaktiv

De få ggr som jag råkat ut för att datorn inte startar då har jag plocka ut moderkortet ur lådan för att vara säker på inget har kortslutit på undersidan. Vid felsökning så skall du ha så få komponenter som möjligt, skit i hårddiskar eftersom det inte är ett krav för att datorn ska gå igång.

Ha endast, moderkort, processor, en minnessticka på bank 0/slot 1 och grafikkort, strömförsörjning förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VolvoSwe:

har inte strömkontakten 4+4 pinnar så går det bara att sätta den i en av hålen, och du kan fortfarande starta upp o köra på det. men har nätagget 4+4 så finner jag inget skäl till att han inte ska utnytja detta åxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

till en början har du monterat minnerna fel du har lagt dom i slot 3,4 dom ska vara i slot 2,4 åter kommer då jag ser mer

bilderna är svåra att tolka men moderkortet du har har stöd för sata 6.0 dom brukar vara i färgade slottarna (har du hårdiskar som inte är sata 6.0 så kan du få problem du måste lägga dom på sata3.0) Du har dom i dom färgade (vita kontakterna nu på sista bilden)

Jag har bytt plats på minnerna till slot 2 och 4 nu, vilka sata portar som är vilka har jag lyckats kolla upp i manualen så de är inga problem.

Skrivet av anon2110:

Har tryckt in den andra pinnen nu med, datorn startar dock fortfarande inte. Håller på att plocka ut moderkortet för att se ifall något är fel där just nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Jag har bytt plats på minnerna till slot 2 och 4 nu, vilka sata portar som är vilka har jag lyckats kolla upp i manualen så de är inga problem.

Har tryckt in den andra pinnen nu med, datorn startar dock fortfarande inte. Håller på att plocka ut moderkortet för att se ifall något är fel där just nu.

sista jag kan be dig testa om du nu inte redan gjort det, det är att starta datorn med endast grafikkort o minnen processor osv
samt testa köra minne för minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

sista jag kan be dig testa om du nu inte redan gjort det, det är att starta datorn med endast grafikkort o minnen processor osv
samt testa köra minne för minne

Testat allt förutom att köra minne för minne, tar och gör det nu innan jag plockar isär datorn.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Testat allt förutom att köra minne för minne, tar och gör det nu innan jag plockar isär datorn.

efter detta ska du plocka ut processorn o kolla moderkortet grundligt i sockeln , har du skadat sockeln med hjälp av att du monterat processorn felaktiigt kan du glömma garanti ärndet. det år så pass många som monterat i processorn fel och skadat pinnsen på moderkortet , eftersom nu detta är ditt första bygge så vill jag bara varna dig.

när du gör denna koll vill jag och säkert andra åxå att du tar en närbild på pinsen på moderkortet , samt även baksidan på processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

efter detta ska du plocka ut processorn o kolla moderkortet grundligt i sockeln , har du skadat sockeln med hjälp av att du monterat processorn felaktiigt kan du glömma garanti ärndet. det år så pass många som monterat i processorn fel och skadat pinnsen på moderkortet , eftersom nu detta är ditt första bygge så vill jag bara varna dig.

när du gör denna koll vill jag och säkert andra åxå att du tar en närbild på pinsen på moderkortet , samt även baksidan på processorn

Tycker det ser fint ut i sockeln, inga pinns ser skadade ut. Nu får jag dock inte ens bort moderkortet, det sitter 3 skruvar kvar, men de lossnar inte helt. Jag hör bara ett klick ljud när jag försöker skruva ut dem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Tycker det ser fint ut i sockeln, inga pinns ser skadade ut. Nu får jag dock inte ens bort moderkortet, det sitter 3 skruvar kvar, men de lossnar inte helt. Jag hör bara ett klick ljud när jag försöker skruva ut dem.

jobbigt troligen har du använt fel skruvar när du skruva fast moderkortet så dom sitter hårdare en dom borde det som kommer att hända är att du skruvar loss distanserna från chassi botten dock får du se till at göra lika dant med alla sen får du ta en shiftnykel under och hålla dom på distanserna och sen skruva loss dom

Permalänk
Medlem

Tyckte skruvskallarna såg väl grova ut på bilderna men det är svårt att avgöra utifrån en bild, dessutom såg det ut som det saknades en skruv vid minnesplatserna vilket kan vara katastrofalt om man tar ur/sätter i minnena. Moderkortet kan böjas så pass att det skadas. Kontrollera att distanserna sitter endast vid moderkortets monteringshål och i samtliga hål. Skruvarna skall lätt kunna skruvas in för hand i en distans och får inte fastna på vägen in för då är det fel skruv/gängning.

Edit: Om du ändå tar bort moderkortet prova köra kortet med grafikkort och endast ett minne i slot 1 utanför chassit på moderkortskartongen eller en skärbräda. Starta genom att kortsluta de 2 stiften där chassits PWR-knapp kopplas in om inte moderkortet har en knapp för manuell start. Var försiktig om du kortsluter stiften med en stjärnmejsel eller liknande så att du inte rör vid själva moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

jobbigt troligen har du använt fel skruvar när du skruva fast moderkortet så dom sitter hårdare en dom borde det som kommer att hända är att du skruvar loss distanserna från chassi botten dock får du se till at göra lika dant med alla sen får du ta en shiftnykel under och hålla dom på distanserna och sen skruva loss dom

Skrivet av kerbo:

Tyckte skruvskallarna såg väl grova ut på bilderna men det är svårt att avgöra utifrån en bild, dessutom såg det ut som det saknades en skruv vid minnesplatserna vilket kan vara katastrofalt om man tar ur/sätter i minnena. Moderkortet kan böjas så pass att det skadas. Kontrollera att distanserna sitter endast vid moderkortets monteringshål och i samtliga hål. Skruvarna skall lätt kunna skruvas in för hand i en distans och får inte fastna på vägen in för då är det fel skruv/gängning.

Jo, verkar som att jag har använt fel skruvar. Lyckas dock inte få ut dem. Någon skiftnyckel som är liten nog verkar inte heller finnas här hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Jo, verkar som att jag har använt fel skruvar. Lyckas dock inte få ut dem. Någon skiftnyckel verkar inte finnas här hemma heller, i alla fall inte en jag hittar.

Men du har fått ur kortet ur chassit, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Men du har fått ur kortet ur chassit, eller?

Nej, eftersom jag har använt fel skruvar när jag först monterade dit det så är det nu tre skruvar som jag inte lyckas få ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan du ha kortslutit/satt i 12v processor kabeln fel? när ja byggde morsans dator satte jag i den åt fel håll så datorn inte startade. som tur var kort slöt det inte moderkortet, men de kunde ha hänt! kolla verkligen så att de sitter, de 4 pinsen är ju lite formade som pussel, kolla verkligen att de satt rätt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Nej, eftersom jag har använt fel skruvar när jag först monterade dit det så är det nu tre skruvar som jag inte lyckas få ut.

Det är en jobbig sits, jag antar att skruvarna bara går runt i distansen men greppar lite ändå i de trasiga gängorna. Den enda lösningen jag ser på det är att lägga ett försiktigt tryck i kanten på moderkortet med fingerspetsarna samtidigt som du skruvar på skruven för att på så sätt tvinga upp dom. Det kan även fungera med att trycka lite från baksidan mot kylarens fästplatta. Sen är det bara att hoppas att skruvarna inte dragit sönder de ledande skickten på moderkortets fästpunkter.