Permalänk
Medlem

Hjälp mig att modda!

Hej jag ska modda mitt CoolerMaster Elite 310.
Bilder från sketchup.
SIDAN http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea7199de19a_sketchup%20%2...
TAK http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea720318fd7_sketchup%20ta...
ANDRA SIDAN http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea72bda674e_sketchup%20an...
FRAMSIDAN http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea73725d1c5_Sketchup%20fr...

JAG KOMMER NOG INTE HA FÖNSTER PÅ SIDOPANELEN.
Jag kommer ta bort hårddiskburen för att få bättre luftflöde. Jag ska sätta fast 1 (enda hårddisken) i 3,5 tums stället där man sätter in floppys eller fläktkontroller.

Nu är det hårddisken som vibrerar så mkt ..det går ut i chassit= ljud.. JOBBIGT ljud. Så hur ska man montera diskarna så att det går ut så lite vibrationer det går i chassit. Lösningen får bara ta 2 st 3,5" platser.Jag ska ta ett högtalare-skydd som nästan passar perfekt! Någon cm för bred 2-3 cm för hög.
Jag ska skära 1-3 hål för bättre kabeldragning, kanske hål bakom moderkortet får cpu fläktbyte.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea7b64d0217_cm%20310%20mo...
Är det för svårt att såga med en sticksåg? vi har ingen dremel. Jag tänkte skära i plasten runt usb(mic, ljud grejen, är det svårt att skära i plast? Ska skära ut så att fläktkontrollern pekar rakt upp. Hade tänkt på att klocka min processor, kanske grafikkort (vill inte byta kylare på graffen). Första gången jag kommer modda och klocka så ge så många tips ni kan!

Vad kan man ha för fötter? jag vill att de ska va mjuka så de stoppar vibration. Ganska stora helst lyfta upp datorn 1cm eller mer. Billiga.

Detta vill jag att min mod ska utföra:
Snyggare utifrån
Bättre kabeldragning
slippa vibrations ljudet
bättre kylning

Högtalar skyddet. Funkar som dammfilter också
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea7c53c6a73_H%F6gtalar%20...
Min chassi sida går inte på ordentligt! 3mm glipa tills den går in hela vägen. KAN INTE LISTA UT VAD DET ÄR!
Mina delar i burken http://www.komplett.se/k/cart.aspx +XFX 5670 512mb och random dvd-spelare.

Min kundvagn nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/493245/2011-06-03
Är bara 14 år så jag kan inte köpa in massa saker/göra jättestora saker. Stavfel och särskrivningar bjuder jag på!
Tack på förhand!

Glömde saker
Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Först gör en ny skiss i sketchup där du importerar dina delar.
Förrsök hålla skissen så snygg som möjligt.
Två tänk lite mer rimmligt tänk på att chassit ska fortvarande vara stabilt och dina mods ska inte vara för svåra då det oftast blir dåliga resultat. NEJ sticksåg funkar INTE till metal, inte heller i plast. Högtalar skyddet var ingen dum ide men man ser ju brister direkt. Har du tänkt på att eftersom högtalarskyddet håller ute dammet kommer hela din front vara täckt av dam... inte sin syggaste lösningen.
tre sorry dude duvärkar inte ha tänkt på allt och har inte värktygen till det. Även ifall du skulle haft det så ska du defenitift inte leka med vinkelslipen själv. En kompis bror håller på med folkrace och när han höllpå att fixa med sin bil så hoppade vinkelslipen för honom vilket resulterade i ett 1,1 dm stort ärr.
Finns andra sätt att hålla nere ljudnivån kla datorns insida med ljudämpande material, skaffa gummi bussningar till fläktar samt hårdiskar. Tror dock att det skulle vara smartare att åka till affären och köpa ett FD r3 enklae och bättre kvalitet.
Ifall du nu gör en fin ritning på ett drömchassi så kan du tamed den till slöjden har en polare som håller på med det du slakter ett chassi tar bakplåten hårdiskbur gör en trälåda funkar utmärkt . Tänkigenom saker och ting du är ju förfan 14år det e jag också det gäller bara att tänka en extra gång du lyckas säkert på ett eller annat sätt.

Permalänk
Skrivet av neom96:

Först gör en ny skiss i sketchup där du importerar dina delar.
Förrsök hålla skissen så snygg som möjligt.
Två tänk lite mer rimmligt tänk på att chassit ska fortvarande vara stabilt och dina mods ska inte vara för svåra då det oftast blir dåliga resultat. NEJ sticksåg funkar INTE till metal, inte heller i plast. Högtalar skyddet var ingen dum ide men man ser ju brister direkt. Har du tänkt på att eftersom högtalarskyddet håller ute dammet kommer hela din front vara täckt av dam... inte sin syggaste lösningen.
tre sorry dude duvärkar inte ha tänkt på allt och har inte värktygen till det. Även ifall du skulle haft det så ska du defenitift inte leka med vinkelslipen själv. En kompis bror håller på med folkrace och när han höllpå att fixa med sin bil så hoppade vinkelslipen för honom vilket resulterade i ett 1,1 dm stort ärr.
Finns andra sätt att hålla nere ljudnivån kla datorns insida med ljudämpande material, skaffa gummi bussningar till fläktar samt hårdiskar. Tror dock att det skulle vara smartare att åka till affären och köpa ett FD r3 enklae och bättre kvalitet.
Ifall du nu gör en fin ritning på ett drömchassi så kan du tamed den till slöjden har en polare som håller på med det du slakter ett chassi tar bakplåten hårdiskbur gör en trälåda funkar utmärkt . Tänkigenom saker och ting du är ju förfan 14år det e jag också det gäller bara att tänka en extra gång du lyckas säkert på ett eller annat sätt.

Sticksåg ej för metal? Har kört 0,75mm stålplåt och 2,0mm aluminium utan större problem, jobbigt men funkar. Men plast är väl inte något man kör med sticksåg. Sen vinkelslip är ju inte speciellt bra att kapa dator chassin med...

Annars håller jag med dig, ta med chassiet till träslöjden eller hör med någon händig person om h*n kan hjälpa dig. Sen tänk igenom vad du ska göra, kommer det vara praktiskt utförbart?

Om du inte har någon som kan hjälpa dig, ta dig inte vatten över huvudet, blir aldrig bra då. Gör något lite lättare till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Sticksåg ej för metal? Har kört 0,75mm stålplåt och 2,0mm aluminium utan större problem, jobbigt men funkar. Men plast är väl inte något man kör med sticksåg. Sen vinkelslip är ju inte speciellt bra att kapa dator chassin med...

Annars håller jag med dig, ta med chassiet till träslöjden eller hör med någon händig person om h*n kan hjälpa dig. Sen tänk igenom vad du ska göra, kommer det vara praktiskt utförbart?

Om du inte har någon som kan hjälpa dig, ta dig inte vatten över huvudet, blir aldrig bra då. Gör något lite lättare till att börja med

nja vinkelslip och dremel e de bästa värktygen en modare någonsin kan ha. det funkar med sticksåg men det blir ju inte samma finnish som med en vinkelslip eller dremel.

Håller fullständigt med om att göra någonting lättare också varför inte måla lite ett par sprayburkar+maskerings tejp+ sandpapper=biff

Permalänk
Skrivet av neom96:

nja vinkelslip och dremel e de bästa värktygen en modare någonsin kan ha. det funkar med sticksåg men det blir ju inte samma finnish som med en vinkelslip eller dremel.

Håller fullständigt med om att göra någonting lättare också varför inte måla lite ett par sprayburkar+maskerings tejp+ sandpapper=biff

Gå loss med vinkelslip i ett chassie lär ju inte sluta bra på något sätt överhuvud taget? Kapskivorna är väl typ minst 1cm tjocka? Lätt är det att slita också? Visst dremel fungerar, men tar en jävla tid. Dock väldigt bra till små grejer. Alla fall min billiga från clas ohlsson med diamantkapskivor, vågar inte utala mig något om en riktigt dremel, kanske fungerar bättre vad vet jag.
Vad menar du med "finnish" egentligen? Stålplåten lär ju inte vara så fin efter man har köttat sönder den med en vinkelslip?

Permalänk

Mitt tips är gumm bussningar för hårddiskar och för cd spelare och även nätagg då dem kan härja en del har jag märkt och ljuddämpande material i övrigt så borde det lösa sig, har gjort det i en gammal dator om lät ordentligt men vart riktigt tyst till slut :d.

Lycka till / Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Gå loss med vinkelslip i ett chassie lär ju inte sluta bra på något sätt överhuvud taget? Kapskivorna är väl typ minst 1cm tjocka? Lätt är det att slita också? Visst dremel fungerar, men tar en jävla tid. Dock väldigt bra till små grejer. Alla fall min billiga från clas ohlsson med diamantkapskivor, vågar inte utala mig något om en riktigt dremel, kanske fungerar bättre vad vet jag.
Vad menar du med "finnish" egentligen? Stålplåten lär ju inte vara så fin efter man har köttat sönder den med en vinkelslip?

asså eftersom sticksågen går uppochner så blir kanterna du sågarned den vågiga(ifall du har tunn plåt) en dremel e en liten vinkelslip ifall du inte visste det funkar lika bra med båda eftersom att här går kapningan bara på ett håll och med mera sandpapperliknande skiva. Anledningen att dremeln är en moddares bästa vänn är storleken på den. Ifall man ska kapaut ett fönster så skulle jag tagit en vinkelslip kanske puttsat lite med dremeln i kanterna. Somsagt jag e 14 år men jag har en pappa som är en jävla hemmafixare och därmed har de vlästa verktyg man kan tänkasig . Tror dock inte att dessa mods e genomförbara av en 14 åring om man inte har en händig pappa till hands.
Det där med att kapskivor e 1 cm tjocka knappast snarare 1mm. dremel tar lite tid det är derför jag skulle föredragit att ta vinkelslipen för groarbetetet sedan dremel för finlir

Permalänk
Medlem

Okej, jag gör nog en lättare då vad tror ni om att ta bort hårddisk buren och vibrations dämpa hårddisken. Göra 1 hål vid nätagget. Köpa nya kylnings grejjerna. ska jag ha en inblås fram eller på sidan? För fram är det bara ett litet mesh grej med väldigt små hål vid botten av chassit. http://data.fuskbugg.se/skalman02/4deb51cfc8f6e_cm%20310%20fr....

Jag vill nog ha nya fötter också. Tips?

Några tips på överklockning? Nu ligger datorn på 30-32 efter surfande i 1h. Jag har cpu stockfläkt och bara den medföljande 120mm fläkten rear.
Tror ni jag kan över klocka med PnP scythe GT 1450 rpm och den medföljande fläkten på hyper 212+ som inblås från sidan eller front?

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

Okej, jag gör nog en lättare då vad tror ni om att ta bort hårddisk buren och vibrations dämpa hårddisken. Göra 1 hål vid nätagget. Köpa nya kylnings grejjerna. ska jag ha en inblås fram eller på sidan? För fram är det bara ett litet mesh grej med väldigt små hål vid botten av chassit. http://data.fuskbugg.se/skalman02/4deb51cfc8f6e_cm%20310%20fr....

Jag vill nog ha nya fötter också. Tips?

Några tips på överklockning? Nu ligger datorn på 30-32 efter surfande i 1h. Jag har cpu stockfläkt och bara den medföljande 120mm fläkten rear.
Tror ni jag kan över klocka med PnP scythe GT 1450 rpm och den medföljande fläkten på hyper 212+ som inblås från sidan eller front?

På stockkylare kommer du ingenstans. Guider hittar du på nätet samt här på forumet(?) Alla processorer är olika och det kräver tålamod för att hitta sweet spot för hela systemet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Kapskivorna är väl typ minst 1cm tjocka?

En multiskiva som går att såga i bla metall och aluminium finns från 1mm. Inte ens slipskivor är 1cm utan de ligger runt 5mm i tjocklek.

Men som andra har sagt så är det smidigast med dremel och resultatet blir bäst även om det tar mest tid.
Sticksåg har jag faktiskt aldrig provat då jag tycker dremel funkar utmärkt.
Men har du ett fint sticksågsblad så kan det blir riktigt bra.
Var försiktig bara så du inte tar vatten över huvudet och får köpa ett helt nytt chassie.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

En multiskiva som går att såga i bla metall och aluminium finns från 1mm. Inte ens slipskivor är 1cm utan de ligger runt 5mm i tjocklek.

Men som andra har sagt så är det smidigast med dremel och resultatet blir bäst även om det tar mest tid.
Sticksåg har jag faktiskt aldrig provat då jag tycker dremel funkar utmärkt.
Men har du ett fint sticksågsblad så kan det blir riktigt bra.
Var försiktig bara så du inte tar vatten över huvudet och får köpa ett helt nytt chassie.

Jag har bestämt mig att jag inte ska såga i chassit. Jag ska bara ta bort hdd buren (den sitter fast med popnitar) och köpa bättre kylning. Och ett litet nät vid intags stället, man behöver bara ta loss 4 skruvar.

Är det bästa sättet att ta en skruv dragare och användaa borren och sen bara köra rätt in i popniten?

Är detta det bästa kylnings grejerna för priset i mitt chassi http://www.inet.se/kundvagn/visa/496784/2011-06-05

Ska jag ta båda scythe fläktarna på processorfläkten och ta den medföljande fläkten som intag? Den gamla fläkten som är i nu som utblås.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av CSSgamer:

Jag har bestämt mig att jag inte ska såga i chassit. Jag ska bara ta bort hdd buren (den sitter fast med popnitar) och köpa bättre kylning. Och ett litet nät vid intags stället, man behöver bara ta loss 4 skruvar.

Är det bästa sättet att ta en skruv dragare och användaa borren och sen bara köra rätt in i popniten?

Är detta det bästa kylnings grejerna för priset i mitt chassi http://www.inet.se/kundvagn/visa/496784/2011-06-05

Ska jag ta båda scythe fläktarna på processorfläkten och ta den medföljande fläkten som intag? Den gamla fläkten som är i nu som utblås.

Det allra enklaste är att ta en Slagborrmaskin, men har du bara en skruvdragare så går det också bra.
Paketet ser också bra ut.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Kan man koppla in 4pin till fläktkontrollern? För att den medföljande Hyper 212+ fläkten är 4pin och jag ska ha Scythe GT på processorfläkten och ha den medföljande som insug.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av CSSgamer:

Kan man koppla in 4pin till fläktkontrollern? För att den medföljande Hyper 212+ fläkten är 4pin och jag ska ha Scythe GT på processorfläkten och ha den medföljande som insug.

Ja, det går men en pin hamnar "utanför" anslutningen och används inte. Men det funkar i alla fall.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Ja, det går men en pin hamnar "utanför" anslutningen och används inte. Men det funkar i alla fall.

Skönt då slipper man köpa någon adapter Tack!

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc