Permalänk
Medlem

Enermax dödar datorn

Skrev en tråd innan om att mitt nätaggregat kanske var för klent, men jag har kommit på vad som var felet nu:
Om jag har datorn utan enermax 120mm inkopplad, är spänningarna stabila på 12.40v och 4.95v.
De rör sig ingenting. Kopplar jag in 2 st delta 80mm som tillsammans drar 0.28A rör sig spänningarna inte någonting.
Om jag däremot kopplar in enermaxfläkten, som drar 0,2A dör hårddiskarna och datorn startar om. Kör jag med enermaxen inkopplad från början ligger spänningarna runt 11.9 och 4.8v och hoppar upp och ner som fan. Jag har en kompis enermax 120mm fläkt här också, och det är likadant med den.

Hur kan detta komma sig? Deltorna drar mer kräm än enermaxen, och när jag kopplar in dem händer ingenting...
Är det fel på enermaxfläktarna?

Permalänk
Avstängd

Det skulle förklara en och annan datordöd här. Måste undersöka saken här hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det skulle förklara en och annan datordöd här. Måste undersöka saken här hemma.

Jag har mixtrat lite, och jag har nu märkt att spänningen i datorn sänks bara när man vrider ner varvtalet på fläkten.
Kör man den på max varvtal händer ingenting med spänningen, men ju mer man vrider ner, desto mer sänks spänningen.

Jag har som sagt 2 likadana fläktar hemma, och det är likadant med båda. Ska testa att köra dem i en annan dator...
Kom bara på en tanke, det står på hemsidan:
Feature
• Fan Speed Manually Adjustable through Variable Resistor
• Fan on/ off controlled by M/B--stops in sleeping mode.
• Two Ball Bearing fan
• Support Fan Speed Monitoring
• Golden Fan Guard
• Fan Speed Can Be Manually Set By User

"fan on/off by M/B" ??
Man kanske måste koppla in fläkten på moderkortet för att den ska fungera som den ska??
Fast vågar man koppla en 120mm på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma problem med mina Enermax. Det är väl deras rpm kontroll som spökar. Hur som helst e de jävligt synd för fläktarna är fina i övrigt! =(

Jag skulle också vilja veta om man kan koppla in em 120mm på moderkortet, känns ganska vågat men kan vara värt det om man får en stabil volt.

Visa signatur

lagar burken

Permalänk
Inaktiv

mina båda 120mm enermax fläktar sitter på moderkortet! men jag har fan inte märkt av att dom stängs av när datorn går i viloläge!

Permalänk
Medlem

jag har inga chassifläktar te min p4 2.4...

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Czar
Jag har upplevt samma problem med mina Enermax. Det är väl deras rpm kontroll som spökar. Hur som helst e de jävligt synd för fläktarna är fina i övrigt! =(

Jag skulle också vilja veta om man kan koppla in em 120mm på moderkortet, känns ganska vågat men kan vara värt det om man får en stabil volt.

Då måste det vara något tillverkningsfel. Så kan det ju aldrig vara meningen att det ska vara...
Fläkten drar ju 0.2A. Ingen som vet vad som är max för moderkort?
Annars tänkte jag att man kanske skulle kunna dra upp potentiometern till max, och sen koppla fläkten på 7v. Ska testa det nu...

Permalänk
Medlem

Nu tog jag mod till mig och kopplade in skiten på moderkortet.
Döm av min förvåning när allt fungerar perfekt.
Nu är spänningen lika stabil som förr, och allt är frid och fröjd

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara några problem med att koppla den till moderkortet, det ska tåla en effekt på 2.4W i.a.f.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Dead
Det ska nog inte vara några problem med att koppla den till moderkortet, det ska tåla en effekt på 2.4W i.a.f.

En fläkt på 12v och 0.2 A har en effekt på exakt 2,4W. Så isåfall ligger detta precis på gränsen, men som sagt, nu fungerar det prima sålänge inte moderkortet ryker

Permalänk

Har också en Enermaxfläkt och kopplar jag in den och tar ström från nätaggregatet så startar inte datorn alls Fläktarna snurrar kanske ett halvt varv sen är det stopp

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Har också en Enermaxfläkt och kopplar jag in den och tar ström från nätaggregatet så startar inte datorn alls Fläktarna snurrar kanske ett halvt varv sen är det stopp

och du kör den på moderkortet, eller? isåfall där funkar den bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen

och du kör den på moderkortet, eller? isåfall där funkar den bra?

Har inte provat men det är möjligt att det funkar då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ok, för funkar den inte alls är det nog inte samma problem som vi har.

edit: Jag har skickat ett mail till enermax nu och frågat om de vet om det här problemet, och vad som orsakar det.
Kanske lite onödigt nu när det väl fungerar, men jag tycket ändå det är konstigt, eftersom de skickar med en adapter så att man kan ansluta fläkten direkt till nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ju kpt 3 enermax fläktar, på rekommendation AV DIG ARNE! hur ska jag koppla för att det ska funka? kan ajg koppla in 3 enermax 80 mm fläktar i moderkortet(likadant som du har)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorl@x

Jag har ju kpt 3 enermax fläktar, på rekommendation AV DIG ARNE! hur ska jag koppla för att det ska funka? kan ajg koppla in 3 enermax 80 mm fläktar i moderkortet(likadant som du har)

Det kan du säkert göra Jag brukar koppla direkt till nätaggregatet eller till en rheobus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan du säkert göra Jag brukar koppla direkt till nätaggregatet eller till en rheobus

du sa ju att om du kopplar in en enermax fläkt så startat inte datorn ens JUH! eller gäller det bara en av dina enermax fläktar? *hoppas*

Permalänk
Citat:

du sa ju att om du kopplar in en enermax fläkt så startat inte datorn ens JUH! eller gäller det bara en av dina enermax fläktar? *hoppas*

Visst det är endast 1 Enermaxfläkt som jag haft Och den är troligtvis trasig Så det är lugnt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst det är endast 1 Enermaxfläkt som jag haft Och den är troligtvis trasig Så det är lugnt

såklart iofs... kanske hade varit nån annan som oxo sagt något om de om ALLA enermax fläktar skulle va så........................*rodnar pga dumhet*

men du har bara haft en enermax lr, har du någe annan som funkar, lixom bara undra lixom...

Permalänk
Medlem

Har kopplat min 92mm Enermax'a till molexen, funkar skitbra.

Permalänk
Citat:

såklart iofs... kanske hade varit nån annan som oxo sagt något om de om ALLA enermax fläktar skulle va så........................*rodnar pga dumhet*

men du har bara haft en enermax lr, har du någe annan som funkar, lixom bara undra lixom...

Nee jag menade att bara 1 gått sönder Jag har en till som sitter på min Alpha 8045:a och den funkar alldeles utmärkt Annars kör jag en hel del på Papst också

Visa signatur