Apple Mac, Firewall?

Permalänk
Medlem

Apple Mac, Firewall?

Det finns en firewall under System Preferences/Security.

Bör man använda sig av denna, eller är den onödig?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Det finns en firewall under System Preferences/Security.

Bör man använda sig av denna, eller är den onödig?

Jag har den aktiverad, men vet inte om den är bra.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Jag har den aktiverad, men vet inte om den är bra.

OSX använder ipfw vilken är ganska kompetent om man säger så

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

OSX använder ipfw vilken är ganska kompetent om man säger så

Det är dock inte ipfw som man pillar på genom system preferences / security. Ipfw går bara att nå via terminalen.

Men för att svara på trådskaparens fråga så bör man helt klart använda brandväggen, det är ju inte direkt som så att den är speciellt mycket ivägen när den är igång.

Något annat man bör använda är Little Snitch som är en brandvägg för utgående trafik.

Permalänk
Skrivet av hhnrk:

Det är dock inte ipfw som man pillar på genom system preferences / security. Ipfw går bara att nå via terminalen.

Men för att svara på trådskaparens fråga så bör man helt klart använda brandväggen, det är ju inte direkt som så att den är speciellt mycket ivägen när den är igång.

Något annat man bör använda är Little Snitch som är en brandvägg för utgående trafik.

Ah, det stämmer. De ändrade tydligen detta i och med leopard, tiger och tidigare använde enbart ipfw. Det finns en handfull GUI för att enklare kunna hantera ipfw, för att slippa scripta den manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Ah, det stämmer. De ändrade tydligen detta i och med leopard, tiger och tidigare använde enbart ipfw. Det finns en handfull GUI för att enklare kunna hantera ipfw, för att slippa scripta den manuellt.

Har du något bra GUI för ipfw??

Permalänk
Skrivet av nmc:

Har du något bra GUI för ipfw??

Jag har inget jag använder själv, nöjer mig med applikationsbrandväggen. Men Waterroof verkar rekommenderas på många ställen: http://www.hanynet.com/waterroof/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

i recommend this tool http://www.protemac.com/netmine/, i use it and i'm pleased a lot!