Bilhögtalare - vad funkar ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Men det låter verkligen skitmysko att du bara ska ha 3" högtalare i dörren. Hur mäter du högtalaren?
Det det går ju såklart att skära upp plåt för att få i större... Men det verkar lite overkill, och är inget jag hade gett mig på. För mycket jobb helt enkelt.
Hittade denna sida där det står att det ska vara 5" (5.25").

Läste på den sidan också och hittade med att det skulle vara 5"...

Jag mätte bara rakt över från ena sidan till andra på högtalaren. Det finns en enda möjlighet att högtalaren är 5", och det är om en del av den faktiskt inte ens är synlig, alltså sitter under plåten... (okej låter skumt ja)

Skrivet av biorrith:

Är du dunka-dunka kille ska du såklart ha en ordentlig poplåda i skuffen. Ska du lyssna på house kommer du definitivt vilja ha en baslåda vilka högtalare du än har i dörrarna.
House har inte heller lika höga krav rena höga toner, så jag hade kört med koaxialer i så fall.

Blir ju inte bara house musik givetvis, men mestadels. Ska kika på koaxialer, om de finns nått bra, annars kör jag nog på de paketet ja länkade tidigare. Det är ju en jungel med högtalare så kollar man runt för mycket så blir det istället aldrig köpt några Fast måste ju fastställa storleken på fronthögtalarna först.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

House har inte heller lika höga krav rena höga toner, så jag hade kört med koaxialer i så fall.

Finns ju inte så många olika paket i prisklassen 1500, det är i såna fall dessa http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud...

priset är detsamma som http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud... men man får koaxialer samt hatthylle-högtalare. Vad är mest värt?

Visa signatur

Permalänk

En viktigt del som jag har som regel är att aldrig snåla på huvudenhetrn. jag gav ca 4000:- för min pioneer phe-p7000ub när den lanserades för ett x antal år sedan, den levererar dock fortfarande mkt bättre ljud än alla budget maskiner som finns. hade jag vart som dig och skulle lyssna på club/house osv så skulle jag ta en huvudenhet med separat sub utgång och lite
ordentligare eq så att du kan fixa ljudet ordentligt.

mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

En viktigt del som jag har som regel är att aldrig snåla på huvudenhetrn. jag gav ca 4000:- för min pioneer phe-p7000ub när den lanserades för ett x antal år sedan, den levererar dock fortfarande mkt bättre ljud än alla budget maskiner som finns. hade jag vart som dig och skulle lyssna på club/house osv så skulle jag ta en huvudenhet med separat sub utgång och lite
ordentligare eq så att du kan fixa ljudet ordentligt.

mvh

Vad exakt betyder det med "separat sub utgång", och vad är skillnaden gentemot om man då kör utan "separat sub utgång" ? Vad för prisklass pratar vi om? Tror jag faktiskt kommer köra på en billigare variant ändå, duger säkert bra för mina behov, men tacksam för hjälpen. Är ny inom området så all information är uppskattad!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pkzlol:

Vad exakt betyder det med "separat sub utgång", och vad är skillnaden gentemot om man då kör utan "separat sub utgång" ? Vad för prisklass pratar vi om? Tror jag faktiskt kommer köra på en billigare variant ändå, duger säkert bra för mina behov, men tacksam för hjälpen. Är ny inom området så all information är uppskattad!

Det betyder att du har fler
installningar rent för sub, dessa går att hitta för 1500:- ca och du har då vanligtvis 3utgangar för slutsteg dvs front, rear. och sub. Sen slipper du pilla med filtret på sub steget utan det kör du på off sen ställer du allt från huvudenheten ist. mvh

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Det betyder att du har fler
installningar rent för sub, dessa går att hitta för 1500:- ca och du har då vanligtvis 3utgangar för slutsteg dvs front, rear. och sub. Sen slipper du pilla med filtret på sub steget utan det kör du på off sen ställer du allt från huvudenheten ist. mvh

Men om man läser om stereon i detta paketet http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud...
så står det "omställbar mellan fullregister eller som subwooferutgång. Inbyggda högpassfilter." Detta är alltså inte det du menar, utan du pratar om att ha 2 (?) utgångar, en för fullregister och en subwooferutgång?

edit: något i stil med denna som du pratar om? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/c... står att den har 3 st lågnivåutgångar, fram, bak, sub

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Men det låter verkligen skitmysko att du bara ska ha 3" högtalare i dörren. Hur mäter du högtalaren?

Kollade nu igen och ser att högtalaren är ca 6cm som jag sade tidigare, dock så visste jag inte att det satt en högtalare vid fötterna, som är ca 13cm (5.25" antar jag)... Så guiderna på nätet stämmer trots allt. Bara jag som inte såg högtalaren, den ja mätt tidigare är väl den sk tweetern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom allt, med av mycke jag sett så är inte så många vidare kunniga inom ämnet. Är dock för trött att skriva en historia om allt, så kommer här länka något som kommer passa ypperligt och du kommer inte bli missnöjd, men först två frågor, vad för typ av bil, samt vilken budget har du?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

vad för typ av bil, samt vilken budget har du?

BMW 325TD årsmodell 95, budget runt 4000kr (helst ej över.)

Edit: kolla gärna igenom det senaste jag länkade i posten över. Det är i princip det ja bestämt mig för att köpa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

BMW 325TD årsmodell 95, budget runt 4000kr (helst ej över.)

Edit: kolla gärna igenom det senaste jag länkade i posten över. Det är i princip det ja bestämt mig för att köpa

Är de TOURING eller sedan? Ser dock rätt okey ut. Men om budgetten tillåter så skulle jag titta på ett lite bättre steg. Inte säker på att de orkar driva basen fullt ut. Men helt klart, de blir inte fy skam som de är

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Är de TOURING eller sedan? Ser dock rätt okey ut. Men om budgetten tillåter så skulle jag titta på ett lite bättre steg. Inte säker på att de orkar driva basen fullt ut. Men helt klart, de blir inte fy skam som de är

Det är en sedan, glömde tillägga det. Om man läser om slutsteget, http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg...
så står det
"GAS PRO350 har trots sitt lilla format och som ”lillebror” i nya PRO-serien en hög uteffekt och passar utmärkt att driva t.ex GAS ALPHA Basarna med god kontroll."
Sen är klart, man skall inte lita fullt ut på vad som skrivs på sidorna, men tror ändå de funkar bra ihop. Om vi säger att jag köper detta nu, vet du vad för kablar som behövs köpas för att få allt att fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Steg

Hej!

Bygger helt mitt inlägg på min erfarenhet inom ljudteknik då det gäller PA-ljud (vilken iochförsig inte är så pjåkig) . Steget du länkar ger 1X235W RMS vid 4ohm med 1% total harmonisk dist. Lådan du ska driva är angiven till 300W RMS vid 4ohm. När du tar slutstegen in i clip ökar disten då slutsteget inte kan reproducera ljudvågen. Kolla denna bild som på ett bra sätt visar vad som händer: http://www.dewaraudio.com/pics/11d.jpg . Vad som händer är att det ljud som är i toppen av sinuskurvan inte reproduceras av högtalaren. Tumreglerna för hur starka slutsteg du ska ha varierar beroende på vem du frågar. I konsertsammanhang är det inte ovanligt att man har upp till 50% starkare steg än vad som krävs för att reproducera dynamiken i musiken. Summan av kardemumman: Jag rekomenderar dig inte att köpa för svaga steg sålänge du inte planerar lägre volymer (då slutsteget inte kommer tas in i clip). Den seriöse ljudmakaren hade sagt att du ska ha starkare steg oavsett vilken volym du skall spela.

Permalänk
Medlem

steg

Sen kan jag tillägga med denna jämförelse

Du ska löpa ett maraton otränad med en proffslöpare. Proffset småjoggar lite medans du flåsar som om du håller på att dö efter ett par kilometer.
Samma sak med ditt slutsteg. Ditt för svaga steg jobbar skiten ur (gainratten satt på max) sig medans ett starkare steg småjoggar lite med gainratten på 50-75%.

Vem gör sitt jobb bäst? Och vilket steg håller längst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Hej!

Bygger helt mitt inlägg på min erfarenhet inom ljudteknik då det gäller PA-ljud (vilken iochförsig inte är så pjåkig) . Steget du länkar ger 1X235W RMS vid 4ohm med 1% total harmonisk dist. Lådan du ska driva är angiven till 300W RMS vid 4ohm. När du tar slutstegen in i clip ökar disten då slutsteget inte kan reproducera ljudvågen. Kolla denna bild som på ett bra sätt visar vad som händer: http://www.dewaraudio.com/pics/11d.jpg . Vad som händer är att det ljud som är i toppen av sinuskurvan inte reproduceras av högtalaren. Tumreglerna för hur starka slutsteg du ska ha varierar beroende på vem du frågar. I konsertsammanhang är det inte ovanligt att man har upp till 50% starkare steg än vad som krävs för att reproducera dynamiken i musiken. Summan av kardemumman: Jag rekomenderar dig inte att köpa för svaga steg sålänge du inte planerar lägre volymer (då slutsteget inte kommer tas in i clip). Den seriöse ljudmakaren hade sagt att du ska ha starkare steg oavsett vilken volym du skall spela.

Det billigaste steget jag hittade som överstiger högtalarens 300W RMS är detta http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg... skall det verkligen behövas ett sånt här dyrt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.ljudstudion.se/spl-dynamics-ice1500d-p-3016-c-735....

kanske kan vara nåt? antar att det inte är det bästa ljudmässigt men levererar enligt spec 600W @ 4ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

http://www.ljudstudion.se/spl-dynamics-ice1500d-p-3016-c-735....

kanske kan vara nåt? antar att det inte är det bästa ljudmässigt men levererar enligt spec 600W @ 4ohm

Det funkar säkert bra. Men eftersom att bara det slutsteget du länkade kostade mer än vad både baslåda+steg (som jag har länkat tidigare) kostade så är det lite för högt över min budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

begagnat

Med din relativt begränsade budget tycker jag du ska köpa begagnat. Finns mängder av unga grabbar som lagt ner en midre förmögenhet på bilstereo och sedan tvingas sälja snabbt när ekonomin inte fungerat. Jag föreslår att du låser dig på JBL som tillverkare och gör blocketsökningar. Sök i Göteborg, Skaraborg och andra angränsande län till där du bor. JBL är ett erkänt bra märke på bilstereo, hemmabio och inte minst PA-ljud. JBL kommer leverera betydligt bättre ljud än billiga skräpmärken. Med några lätt begagnade prylar är du nere i samma pris. Dessutom slipper du spela in basarna själv

En snabb sökning ger mig tex detta paket för 2200kr med både bas och steg från JBL...
http://www.blocket.se/goteborg/Basar_samt_slutsteg__JBL_GTO__...
Finns säkert lite prutmån med

JBL Göteborg:
http://www.blocket.se/goteborg?q=jbl+bilstereo&cg=0&w=1&st=s&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Med din relativt begränsade budget tycker jag du ska köpa begagnat. Finns mängder av unga grabbar som lagt ner en midre förmögenhet på bilstereo och sedan tvingas sälja snabbt när ekonomin inte fungerat. Jag föreslår att du låser dig på JBL som tillverkare och gör blocketsökningar. Sök i Göteborg, Skaraborg och andra angränsande län till där du bor. JBL är ett erkänt bra märke på bilstereo, hemmabio och inte minst PA-ljud. JBL kommer leverera betydligt bättre ljud än billiga skräpmärken. Med några lätt begagnade prylar är du nere i samma pris. Dessutom slipper du spela in basarna själv

En snabb sökning ger mig tex detta paket för 2200kr med både bas och steg från JBL...
http://www.blocket.se/goteborg/Basar_samt_slutsteg__JBL_GTO__...
Finns säkert lite prutmån med

JBL Göteborg:
http://www.blocket.se/goteborg?q=jbl+bilstereo&cg=0&w=1&st=s&...

Andra länken funkar ej.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Andra länken funkar ej.

Ok. Tar det i text då. Gå in på www.blocket.se . Tryck på Göteborg. Sök på "Jbl bilstereo". Välj eventuellt angränsande län. Tadaaa! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad är det för bil du tänker bygga i? Vi som är lite bilkunniga kan säkert lista ut vad det är för storlek på högtalarna då...
Har du en bra huvudenhet?

DLS är lite dyrare, jag hade rekomenderat MDS istället. Inte lika bra, men fullt godtyckliga för oss vanliga dödliga. Utan diskution mest bang for the buck.
Finns både färdiga paket med högtalare+sterio eller högtalare+slutsteg.
Tycker du sedan att du behöver mer dunka-dunka, kan du komplettera med baslåda+steg, alternativt aktiv baslåda.
Om du inte vill ha eller behöver högtalare i hatthyllan/bakdörrarna kan du köra på ett sådant här paket med enbart högtalare fram, sterio, samt en bas för skuffen. Inte det värsta, men duger säkert helt okey i en liten bil.

Jag har byggt en del ljud innan, så har du några frågor så fire away!

Hallo.
Fick inte ett direkt svar på min fråga jag letar efter.
Jag ska köpe mig ett par nya 8tum högtalare.. men jag har inte den blekaste om vad jag ska titt på.
En kompis säger att ett par bra högtalare ska ha så hög WRMS som möjligt. men.... ska jag titt på något annat också? eftersom det är så mkt siffror överallt.