Finns det någon enkel FTP-server?

Permalänk
Medlem

Resultat efter att det är fixat.

Status: Connecting to 127.0.0.1... Response: fzSftp started Command: open "FTPNisse@127.0.0.1" 22 Error: Connection refused Error: Could not connect to server Status: Waiting to retry... Status: Connecting to 127.0.0.1... Response: fzSftp started Command: open "FTPNisse@127.0.0.1" 22 Error: Connection refused Error: Could not connect to server

Det verkar vara något mystiskt här. Kanske ghettospöket Herbert!

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt det där. Dum fråga: du försöker ansluta från samma datorn som du kör SFTP-servern på? Och openssh-server är installerat? Du kan även prova

sudo chmod 755 /home/Ftp

Kan du ssh:a till datorn lokalt? Kan du det har jag inga mer förslag iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, när jag försöker SSH:a till datorn lokalt så får jag "Connection Refused". Då innebär väl det att jag inte kan koppla upp lokalt och att allt igentligen fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Nej, när jag försöker SSH:a till datorn lokalt så får jag "Connection Refused". Då innebär väl det att jag inte kan koppla upp lokalt och att allt igentligen fungerar?

Jag frågade tre frågor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag försöker ansluta från samma dator som jag har FTP:n på.

Permalänk
Medlem

Ok, försöker en tredje gång: Är paketet "openssh-server" installerat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jajamensan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jajamensan!

Ok. Då kommer inte jag på något mer iaf. Lustigt att din ssh-server inte tar emot anslutningar alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte, trots att jag ändrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Det tror jag inte går, men det är väl bara att skapa ett enda konto med ett enkelt lösenord som alla får använda.

Du tror inte det går? Det "går" inte att hosta en ftp-server med anonymous login?

Till TS: Är det inte en Samba share du borde sätta upp egentligen? Om du och din polare vill dela filer på LAN är det absolut enklaste sättet.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Nej, jag ska ha FTP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Du tror inte det går? Det "går" inte att hosta en ftp-server med anonymous login?

Med SFTP genom openssh menade jag, eftersom det är det jag har skrivit om i denna tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kommit ihåg att starta ssh-servern?

Varför ska du _absolut_ ha FTP? Du verkar inte ha tänkt igenom det hela. Dessutom: om du nödvändigtvis ska ha FTP är inte SFTP något för dig eftersom det är ett annat protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Med SFTP genom openssh menade jag, eftersom det är det jag har skrivit om i denna tråd.

Aha, missade det. Läser aldrig vem som skrivit vad

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Har du kommit ihåg att starta ssh-servern?

Varför ska du _absolut_ ha FTP? Du verkar inte ha tänkt igenom det hela. Dessutom: om du nödvändigtvis ska ha FTP är inte SFTP något för dig eftersom det är ett annat protokoll.

Okej, jag ger mig. Jag kör Samba då. Tråden kan nu låsas då.