Vad är dålig ping i CS och spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Fortfarande finns det bara "jag känner" "jag tycker" svar. Hur vet ni att det faktiskt är så?

Så det är alltså inte alls ok att komma med egna uttalanden och antaganden, för att inte nämna egna erfarenheter? Du tycks totaldissa svar, hur logiska de än är, om källan är minsta lilla diffus. Tror du inte att du brutit något ben, trots att benpipan sticker ut ur underarmen, innan du fått det besvarat och nedskrivet av en läkare?

Förstås är det skillnad mellan hög och låg ping, till exempel rekylen uppför sig helt annorlunda om man jämför ~10 och ~50 ping. Märker man inte det har man antagligen installerat spelet i förrgår. Sedan är det ju en fråga om vanesak, man vänjer sig förr eller senare till lägre/högre ping.

Skrivet av eparaggare:

Över 40 i ping är de totalt omöjligt att spela på. Och du märker stor skillnad mellan 1-20, 20-30. Där emellan är de riktigt stor skillnad.

Totalt omöjligt är det absolut inte, handlar som sagt om att vänja sig. Men just detta tyder ju på att det faktiskt är annorlunda att spela med högre ping än vad man är van med. I cs märks det ju redan vid vapenköp och -byte om pingen är galen.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Dags att leka professor!

En vanlig människas reaktionsförmåga ligger på 400-500 ms. Människor som jobbar med eller på annat sätt utvecklar snabbare reaktionsförmåga(stridspiloter, rallyförare, möjligtvis e-sportare på HÖG nivå) ligger på 200-300 ms.

I vilket fall så är det löjligt att påstå att man märker skillnad mellan 1-5 och 15-25 om man inte har extremt bra reaktionsförmåga(nej, alla cs-fjortisar/p12or, ni är inte verklighetens x-men med -1000 ms i reaktionsförmåga), däremot tror jag att de flest kan märka av 50+ i ping (om det inte laggar så brukar det märkas på poängen).

Och som sagt, 1.6 bygger på gammal och jävligt meckig teknik.

Och så skulle jag vilja avsluta med att alla "måste-ha-120Hz-annars-är-man-inte-l33333333333333t" kan ta och slänga sig i vägen och skaffa en hederlig 60Hz och lämna 120Hz till oss som kör med 3D. Tack.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Dags att leka professor!

En vanlig människas reaktionsförmåga ligger på 400-500 ms. Människor som jobbar med eller på annat sätt utvecklar snabbare reaktionsförmåga(stridspiloter, rallyförare, möjligtvis e-sportare på HÖG nivå) ligger på 200-300 ms.

I vilket fall så är det löjligt att påstå att man märker skillnad mellan 1-5 och 15-25 om man inte har extremt bra reaktionsförmåga(nej, alla cs-fjortisar/p12or, ni är inte verklighetens x-men med -1000 ms i reaktionsförmåga), däremot tror jag att de flest kan märka av 50+ i ping (om det inte laggar så brukar det märkas på poängen).

Och som sagt, 1.6 bygger på gammal och jävligt meckig teknik.

Och så skulle jag vilja avsluta med att alla "måste-ha-120Hz-annars-är-man-inte-l33333333333333t" kan ta och slänga sig i vägen och skaffa en hederlig 60Hz och lämna 120Hz till oss som kör med 3D. Tack.

Mja, nog känns det ändå lite annorlunda om man jämför LAN - Internet, men det beror väl främst på att samtliga på LAN har mer eller mindre 0 ping. Då sitter ju verkligen skotten var de ska, och som du säger är det jävligt meckig teknik.

120 Hz plattskärmar kan jag inte yttra mig om då jag inte testat, men skillnaden TFT - CRT är ju natt och dag. Förmodligen är det på grund av det all hets om 120 Hz plattskärmar förekommer i cs-kretsar.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKKKE:

Så det är alltså inte alls ok att komma med egna uttalanden och antaganden, för att inte nämna egna erfarenheter? Du tycks totaldissa svar, hur logiska de än är, om källan är minsta lilla diffus. Tror du inte att du brutit något ben, trots att benpipan sticker ut ur underarmen, innan du fått det besvarat och nedskrivet av en läkare?

Förstås är det skillnad mellan hög och låg ping, till exempel rekylen uppför sig helt annorlunda om man jämför ~10 och ~50 ping. Märker man inte det har man antagligen installerat spelet i förrgår. Sedan är det ju en fråga om vanesak, man vänjer sig förr eller senare till lägre/högre ping.

Klart det är okej att komma med egna erfarenheter, men sådana som känns som bs, möter jag som bs. Det jag vill med tråden är inte att ha random p12 som tror någonting eller att det känns bättre. Jag är mer ute efter statistik och riktig fakta på om det faktiskt gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Klart det är okej att komma med egna erfarenheter, men sådana som känns som bs, möter jag som bs. Det jag vill med tråden är inte att ha random p12 som tror någonting eller att det känns bättre. Jag är mer ute efter statistik och riktig fakta på om det faktiskt gör skillnad.

Det är ju i grund och botten dina åsikter och erfarenheter som vinklar andras inlägg till bs.

Det handlar om tid och fördröjning i ett spel som går ut på att skjuta folk innan de skjuter dig. Oavsett om det handlar om 1 eller 1000 ms är det givet att man strävar efter så låg ping som möjligt (utan att totalsabba allting med rates och således minska pingen - som man kan göra i cs). Eller hur?

Jag hoppas förresten att du, som den expert du marknadsför dig som, också pratar om cs 1.6 och inte source som är ett helt annat kalas.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Personliga uppfattningar;

Jag märker skillnad mellan olika ping, om jag pingar över 30 så kan jag inte spela med ett flytande spel. Grejen är att efter du har spelat ett tag så märker du skillnad, skotten laggar upp(delay) och du märker också när du rör dig runt på kartan om gubben hänger med eller inte. Mycket spelar in för att just CS ska bli spelbart på en lite högre nivå, då du har förväntningar. Normalt sett pingar jag under 25 och som bäst under 20 mot 14.

Dock går pingen att sänkas genom rates(lägre rates lägre ping), men då får kan du räkna med att uppleva stora latensproblem. Sen ska man inte heller förlita sig på pingen helt och hållet, jag kan hålla med att jag har spelat på public servrar med över 70 ping och INGET lagg. Pingen är ju inte största problemet, utan servern måste vara bra anpassad men även klienten likaså.

I samband med lagg som oftast kan orsakas av hög ping så får du problem med att träffa motståndaren, det kan uppfattas i värsta fall som att spelaren i fråga hackar, teleporterar eller speedhackar sig fram. Detta ger stora problem med hitbox och förstör spelet för andra, därför är det smart om man spelar med rekommenderade rates, vilket inte är inställt standard tyvärr. De rates du bör ha väljer du oftast utifrån din egen uppkoppling. De vanligaste idag är följande;

cl_updaterate 101
cl_cmdrate 101
rate 20000
ex_interp 0 (sätter du den på 0 så ställer den sig in automatiskt efter din updaterate)
fps_max 101 (antalet Frames Per Second)
Alt. net_graph 3 (används bland annat till att se FPS, Loss, Choke, In och Utdata)
Alt. net_graph 1 (det används för att ställa in rätt värden utan att få choke och loss)
Alt. cl_showfps 1 (används för att endast visa FPS)

Choke och loss är paketförluster med andra ord, vilket du vill undvika. Är du mer intresserad av att tweeka och få "rätt" inställningar efter din egen uppkoppling så kan du läsa denna guide nedan. Mycket spelar in för att få spelet spelbart på en nivå man är nöjd med. Just pingen i CS påverkas mycket av avstånd samt routing och ej så mycket av din internet uppkoppling faktiskt.

http://www.fragbite.se/?threadID=742401

Neutrala uppfattningar;

Om du spelar på högre nivå så märker du skillnad, du är oftast mer kräsen och har högre förväntningar. På LAN är latensen oftast bäst(lägre desto bättre), på internet beror latensen precis på samma sätt som LAN, men du kan förvänta dig högre latens. Det går att räkna ut latens på ett lättare sätt genom att veta hur lång sträcka är mellan servern och klienten. Om man vill räkna ut på ett mer avancerat sätt(som ingenjörer oftast kan) så behöver du exakta sträckan för kabeln, vilket är ganska omöjligt för en vanlig Svensson att ta reda på. Notera att du troligen behöver hela sträckan för alla kablar fram till servern för att få fram det bästa resultatet. Dock så påverkas inte resultatet bara av sträcka lina utan även andra faktorer såsom operatör, brandväggar och routrar.

Du kan räkna ut hur mycket latens du får utifrån en specifik hastighet på ditt internet, förutsätt att du har fiber, då får du oftast bättre pingtider(räkna med från den leverantör du har nu för att få bättre resultat då alla leverantörer oftast inte har samma routing, vilket betyder att om du t.ex. testar med Telia nu och går över till BBB så kan resultaten skilja markant, även typ av anslutning kan påverka resultatet). Som de flesta veteraner vet, så kan du använd det inbyggda ping kommandot via CMD!

Tex. ping 123.123.123.123

Då får du ut resultatet i MS,

eller så kan du räkna ut ping/latens/hastighet själv genom att läsa denna tråd; http://www.itproffs.se/forum/Topic93877.aspx

På denna länk kan du se hur din uppkoppling tolkas och du kan även optimera den; http://www.speedguide.net/analyzer.php

Vet inte vad jag kan skriva mer än detta, har någon frågor relaterande en bit i texten citera endast den biten tack. Är ingen expert och detta är mina uppfattningar så tolka dem med en nypa salt då jag kanske inte har rätt till 100%. Lycka till och hoppas du är nöjd med svaret

Källor: Egna synpunkter och uppfattningar från CS sedan -05, allmän datorkunskap, www.google.se, www.fragbite.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKKKE:

Det är ju i grund och botten dina åsikter och erfarenheter som vinklar andras inlägg till bs.

Det handlar om tid och fördröjning i ett spel som går ut på att skjuta folk innan de skjuter dig. Oavsett om det handlar om 1 eller 1000 ms är det givet att man strävar efter så låg ping som möjligt (utan att totalsabba allting med rates och således minska pingen - som man kan göra i cs). Eller hur?

Jag hoppas förresten att du, som den expert du marknadsför dig som, också pratar om cs 1.6 och inte source som är ett helt annat kalas.

För det första, jag är absolut ingen expert. Men syftet med tråden är att få riktig fakta och inte vad random p12 tror & tycker för den delen.
Utan hur fort ögat reagerar, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

För det första, jag är absolut ingen expert. Men syftet med tråden är att få riktig fakta och inte vad random p12 tror & tycker för den delen.
Utan hur fort ögat reagerar, osv.

+ på det
märker själv ingen skillnad på servers med 0 till 50 ms över det men det är knappt så det märks

120 hz förbättrar ju inget direkt med pingen på cs
möjligtvis en högre fps som skärmen klarar av för man kan inte se 300 fps+ på en 60hz eller 120hz skärm där höjer man gränsen för hur mycket fps skärmen visar. och om man tycker det är värt och köpa en 120hz skärm för CS och lite andra spel så kan ni väl göra det dådet är era pengar men som sagt du har samma ping fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Som vissa säger så är fördröjning ett handikapp. Kan inte yttra mig mycket om CS (1.6) då jag inte spelat det på länge, men då jag slutade så var vissa saker knutna mot FPS så som siktet (recoil)

CSS var knutet också i FPS då folk med 100FPS sprang snabbare än folk med 30FPS och samma problem med siktet som med spelet tidigare. (Dock fixat i orangebox versionen av CSS)

Angående rates och inställningar ja det spelar stor roll samma med fördröjningen (ping, latency)
Jag brukar ha 15ms (<5 ping) på många servers inom CS/CSS vilket jag inte alls klagar över. Kan inte säga att jag märker skillnad till ~40ping men över 60 så känner jag av att något är off, och vid 90-100 helt ospelbart för min del.

Sedan så varierar det från spel till spel, och hur de visar latens.

Mer info hur rates funkar finns en dev post på deras forum:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=135396...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

För det första, jag är absolut ingen expert. Men syftet med tråden är att få riktig fakta och inte vad random p12 tror & tycker för den delen.
Utan hur fort ögat reagerar, osv.

När snubblade vi över till ögat och dess egenskaper? Detta handlar väl ändå om latensen väl inne i spelet. zin_90 skrev ett vettigt inlägg du kan ta och läsa igenom.

Du vevar friskt omkring dig p12-stämpeln, gissa hur seriös du verkar när du gör det...
Vill även veta om du främst menar 1.6 eller Source.

Sedan är det här ingen avhandling folk sitter och skriver, detta är ett internetforum. Räkna med att källhänvisningar inte är prio #1.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

En människas reaktionstid är ca 200 ms men du har säkert lägre om du spelar mycket och är bra.
Då kan 60 i ping göra skillnad. Då blir blir tiden från att du ser motståndaren till du skjuter ca 260 ms mot om du har 5 i ping t.ex. 205 ms...

Små tal vi snackar om men iaf... Du/jag märker nog ingen skillnad på 5-60 i ping. Men vid 150-200+ upplever de flesta lagg

200ms kanske om du är redigt berusad
Testa det här spelet så ser du att man har runt 100ms men folk som spelar cs har nog ännu lägre
http://www.fingertime.com/bullettime.php

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Under 50ms brukar fungera fint fint

Permalänk
Medlem

om du märker skillnad beror helt och hålet på vad dom andra har för ping. du märker ingen skillnad om alla har 30 i ping som om alla har 10 i ping.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hirsch:

det är en GIGANTISK skillnad på 60fps och 100fps.

Ja det är riktigt stor skillnad

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Man märker ENORM skillnad mellan 11 i ping och 50 i ping, ENORM. Känslan blir helt fel och det går inte att spela. Allt under 40 går att spela med men över 40 är det lika bra att sluta :/. Bäst är det på lan med ping under 10, STABIL ping, blir så mycket lättare

Permalänk
Medlem

förlåt att jag säger det såhär men jag märker DIREKT DIREKT skillnad på 3 ping mot 20. jag märker av i mitt spelande att något inte stämmer, kollar scoreboard och ser att de är 20 ping...
men jag lirar 24/7 0-6 ping

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Spelade CS förr, med ADSL, hade en ping runt 10ms, oftast under det. Svenska servrar då Sen jag bytte till BBB så skickade på högre hastighet på bredbandet (11mbit), fick en ping på runt 65ms. Går verkligen inte att spela, gav upp CS spelandet efter bytet av bredband :/

Jag är knappast något proffs, men man märker stor skillnad!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

För det första, jag är absolut ingen expert. Men syftet med tråden är att få riktig fakta och inte vad random p12 tror & tycker för den delen.
Utan hur fort ögat reagerar, osv.

I vilket fall så är det ren bullshit att det inte märks, testa gärna att köra med input lag på 30-40 ms så ska vi se hur många gubbar du egentligen träffar. Bara för att DU inte märker det på DIN dator så betyder det inte att det INTE existerar, om du skulle se skillnaderna så skulle förmodligen ögonen rulla runt på tangentbordet nu. 30-40 ms är 2-3 bildrutor, rör sig något hyfsat på skärmen så blir det en fin offset om inte motorn hanterar det, dvs, du skulle få sikta kanske ett huvud framför en gubbe som springer fort förbi. Det samma gäller också när gubben syns när han tittar fram vid en kant, nog fasiken kommer snubben med 5 ping att träffa före, även om det tar 2 minuter för otränade så hinner den med lägst fördröjning alltid 30-40 ms snabbare. Så det är ett konstant övertag helt klart.

Nu vet jag inte hur bra pinghantering cs har, men förmodligen är den helkass... 30-40 ms skulle uppfattas som cheat av många då dom skulle få en kula i pannan innan dom ser pipan, eller exempelvis en gubbe med ryggen åt som skjuter en i pannan.

Och ja, jag vet exakt hur mycket 40 ms är, då det är fördröjningen på min nuvarande tv som jag lirar allt utom fps på.