BSOD och frysningar nästan enbart i spel i ny dator

Permalänk

BSOD och frysningar nästan enbart i spel i ny dator

Hejsan!

För några månader sedan byggde jag ihop följande burk:

PSU: XFX 750W
MB: ASROCK P67 Extreme4
Processor: i2600K core i7 kyld med Cooler master 212+
RAM: 2*4GB Corsair Vengeance
Grafikkort: XFX Radeon HD 6970 OC

Allt körs på stock hastigheter och volt och jag har de senaste drivrutinerna.

Jag får blandade BSOD's kanske varannan dag (men överlag pekar de mot minnena) och frysningar (bilden blir randig och jag måste starta om maskinen manuellt). Detta händer nästan enbart vid spelande. Ibland i Starcraft 2 men ALLTID efter 12-15min av Tropico 4 (frysningar). När detta händer så är CPU och GPU temperaturerna helt under kontroll.

Detta är väldigt frustrerande då datorn är ny och jag verkligen inte kan få bukt på vad som är fel.

Vad jag vet:

Grafikkortet är som det ska (klarar en helg av Furmark testat av Inet då jag trodde att detta var felet tidigare)

Minnena tror jag kan spöka, dock så får jag inga fel rapporterade efter 14+ timmar Memtest86+, men en sticka ger fel i Intel Burn Test och Prime95 (blend),
detta gör inte den andra stickan.

Klurigt nog, så kraschar Tropico 4 med endast den stickan som jag tror är "bra".

Vilken hjälp som helst är VÄLDIGT uppskattad! Säg till om ni behöver mer information..

tack!

Permalänk

rapporterer en sticka fel, så e det väl lika bra att begära en RMA tycker jag.

Kan du provocera fram felet så enkelt som du verkar beskriva kan du dessutom ju plocka ur den stickan som rapporterar fel och se om det funkar bättre då.

Permalänk
Skrivet av magnus18624:

rapporterer en sticka fel, så e det väl lika bra att begära en RMA tycker jag.

Kan du provocera fram felet så enkelt som du verkar beskriva kan du dessutom ju plocka ur den stickan som rapporterar fel och se om det funkar bättre då.

Tjena,

Det är ju det som är kruxet, absolut verkar en sticka fela, men det hjälper mig ju inte :/

Tropico 4 kraschar på samma sätt med endast den "bra" stickan i.

Så det måste väl vara något annat som inte är som det ska?

Permalänk
Medlem

Har du en SSD, isåfall vilken?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Detta hände min kompis när han hade köpt en helt ny dator. Den datorn trollade oss på ett lan då den kraschade p.g.a League of Legends i 5 minuter, iaf så levde han med det ett bra tag tills han fick nog och formaterade om datorn, då funkade den perfa

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Jag en SSD; OCZ Vertex 2 120GB varianten.

Omformatering har jag gjort 2 ggr, hände inget..

Nu testade jag en lustig grej, Mitt graffekort ska ju klara extremt höga temperaturer; upp mot 100 grader har jag för mig. Men med MSI afterburner så satte jag en egen fläktprofil och tvingade grafikkortet att ha en max temp på 60-65 grader under Tropico 4 (med AMDs AUTO funktion gick den upp till ~90 grader) och nu har jag kunnat spela i ca 30 min utan problem annat än att jag får hörselskador.

Lite märkligt tycker jag, kan det vara någon inställning på moderkortet som så att säga låser datorn när temperaturen på grafikkortet går över en viss temp, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är att ställa in en egen fläktkurva då alla auto funktioner suger.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Bästa tipset är att ställa in en egen fläktkurva då alla auto funktioner suger.

Håller med, körde med detta ett bra tag tills jag kom på att vissa av mina blåskärmar berodde på rtcore64.sys och avinstallerade då, men ska testa igen med en nyare drivrutin.

Dock så återstår ju faktumet att min dator kraschar på stock inställningar. Kan det vara någon temperatur sensor på moderkortet som rör till det? Du frågade vilken SSD jag har, det är min första SSD-disk och är inte så kunnig om dessa, kan de orsaka sådana här fel?

Slutligen, riktiga BSOD's har jag inte fått nu sedan jag tog ur minnesstickan som orsakade failure i Intel Burn Test utan innan jag gjorde en egen fläktprofil och körde med endast stickan som jag tror är bra så blev det frysningar.
- Detta borde betyda att oavsett frysningar så är åtminstone en RAM sticka dålig och borde bli utbytt, eller?

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Håller med, körde med detta ett bra tag tills jag kom på att vissa av mina blåskärmar berodde på rtcore64.sys och avinstallerade då, men ska testa igen med en nyare drivrutin.

Dock så återstår ju faktumet att min dator kraschar på stock inställningar. Kan det vara någon temperatur sensor på moderkortet som rör till det? Du frågade vilken SSD jag har, det är min första SSD-disk och är inte så kunnig om dessa, kan de orsaka sådana här fel?

Slutligen, riktiga BSOD's har jag inte fått nu sedan jag tog ur minnesstickan som orsakade failure i Intel Burn Test utan innan jag gjorde en egen fläktprofil och körde med endast stickan som jag tror är bra så blev det frysningar.
- Detta borde betyda att oavsett frysningar så är åtminstone en RAM sticka dålig och borde bli utbytt, eller?

tack!

Anledningen varför jag frågade efter din SSD är att vissa nya modeller har problem med sin kontroller vilket orsakar frysningar och BSOD. Vad menar du med riktiga BSOD? Jag förstod inte riktigt det sista du skrev, hög feber just nu så hjärnan är inte 100%. Får du inga frysningar eller BSOD nu när du tagit bort en sticka och ställt in fläktkurvan manuellt?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Anledningen varför jag frågade efter din SSD är att vissa nya modeller har problem med sin kontroller vilket orsakar frysningar och BSOD. Vad menar du med riktiga BSOD? Jag förstod inte riktigt det sista du skrev, hög feber just nu så hjärnan är inte 100%. Får du inga frysningar eller BSOD nu när du tagit bort en sticka och ställt in fläktkurvan manuellt?

OK, då förstår jag, men detta gäller inte min modell då antar jag.

"Riktiga BSOD" var klumpigt skrivet. Jag menar att med bara en sticka och manuellt inställd fläktkurva så har jag inte fått några frysningar eller BSOD än (mina BSOD har inte kommit mer än max 1 ggr/ dag tidigare).

Jag får bara frysningar med en sticka och fläktkontrollern satt på auto, än så länge..

Håller det i sig så kanske frysningarna och BSOD's är orelaterade?

Permalänk
Medlem

Detta gäller den senare generationen men om du får nu fler frysningar eller BSOD så kan du prova att koppla ur SSDn och köra bara på HDD. Men som det ser ut just nu så verkar du ha en trasig ramsticka men återkom hur det blir imorgon.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Will do!

Tack så länge

Permalänk
Medlem

Det låter precis som du beskriver min gamla tråd. Jag hade EXAKT samma problem som du. Det var minnena som var kassa.

Permalänk

Tänkte komma med en liten uppdatering;

Det senaste dygnet har jag faktiskt inte fått några BSOD's. Datorn har frusit 2ggr (var tvungen att manuellt bryta strömmen) och i en del
övriga fall har jag fått "AMD Driver stopped responding and has been..." och datorn har varit möjlig att använda vidare.

Efter att jag var lite mer aggresiv med den manuellt inställda fläktkurvan har de ovannämnda incidenterna inte hänt. Jag satte nämligen GPU-Z på att logga temperaturen och det visade sig att båda gångerna datorn frös helt så var GPU temperaturen 89 grader eller högre.

Om jag istället tvingar kortet att hålla en temperatur på 70-80 grader vid full load så verkar det fungera gallant. Oavsett vad det är så får man väl vara nöjd med att det finns en lösning på att få det att fungera. Mitt 6970 är fabriksöverklockat, skulle detta kunna spela in tro?

Hursomhelst, verkar blåskärmarna vara relaterade till den kassa minnesstickan eftersom jag inte fått dem med bara 1 sticka i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Tänkte komma med en liten uppdatering;

Det senaste dygnet har jag faktiskt inte fått några BSOD's. Datorn har frusit 2ggr (var tvungen att manuellt bryta strömmen) och i en del
övriga fall har jag fått "AMD Driver stopped responding and has been..." och datorn har varit möjlig att använda vidare.

Efter att jag var lite mer aggresiv med den manuellt inställda fläktkurvan har de ovannämnda incidenterna inte hänt. Jag satte nämligen GPU-Z på att logga temperaturen och det visade sig att båda gångerna datorn frös helt så var GPU temperaturen 89 grader eller högre.

Om jag istället tvingar kortet att hålla en temperatur på 70-80 grader vid full load så verkar det fungera gallant. Oavsett vad det är så får man väl vara nöjd med att det finns en lösning på att få det att fungera. Mitt 6970 är fabriksöverklockat, skulle detta kunna spela in tro?

Hursomhelst, verkar blåskärmarna vara relaterade till den kassa minnesstickan eftersom jag inte fått dem med bara 1 sticka i.

Då har vi minnestickan som orsakr BSOD och värmeproblem som orsakar frysningar. Att den är överklockad är nog inga problem men vad du bör göra är att först fixa bättre kylning till chassit och därefter ställa in fläktkurvan så behöver den inte vara så aggressiv och då kan öronen få sig lite ro. Vad jag undrar är vad du har för chassi och vilka fläktar du kör med.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Mitt chassi är ett fractal design r3 och jag utnyttjar alla fläktplatser förutom den i sidan. Dvs:

2 120mm fläktar i toppen - blåser ut
2 120mm fläktar framtill - blåser in
1 120mm undertill bredvid nätagget - blåser in

4 av dem är noctua fläktar och 1 är den medföljande från fractal design.

jag har även en fractal design medföljande fläkt som blåser utåt baktill.

Är det nåt som låter galet? att tillägga så har jag ca 50-55 grader vid full load på CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Mitt chassi är ett fractal design r3 och jag utnyttjar alla fläktplatser förutom den i sidan. Dvs:

2 120mm fläktar i toppen - blåser ut
2 120mm fläktar framtill - blåser in
1 120mm undertill bredvid nätagget - blåser in

4 av dem är noctua fläktar och 1 är den medföljande från fractal design.

jag har även en fractal design medföljande fläkt som blåser utåt baktill.

Är det nåt som låter galet? att tillägga så har jag ca 50-55 grader vid full load på CPU:n.

Sidofläkten är till för att kyla ner grafikkortet så du skulle kunna tjäna ett par grader genom att montera en 120/140mm där. Du får prova vad som är bäst inblås eller utblås.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Sidofläkten är till för att kyla ner grafikkortet så du skulle kunna tjäna ett par grader genom att montera en 120/140mm där. Du får prova vad som är bäst inblås eller utblås.

Jag tror jag har en extra 120mm fläkt, ska montera den och se om det blir någon skillnad. Anledningen att jag inte använde den var att jag ville ha en någorlunda tyst dator, men med jetmotorn till grafikkort borde det väl i alla fall inte bli någon märktbart högre ljudnivå

Rent teoretiskt borde väl ett större inblås nertill jämfört med utblås vara att föredra (antar jag) så jag testar inblås först.

Men egentligen, ska verkligen dessa temperaturer vara ett problem för det här grafikkortet? Kan det vara så att GPU-Z rapporterar en för låg temperatur? Det hela med överhettning som orsak köper jag men samtidigt är det märkligt att Furmark inte orsakar samma effekt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Jag tror jag har en extra 120mm fläkt, ska montera den och se om det blir någon skillnad. Anledningen att jag inte använde den var att jag ville ha en någorlunda tyst dator, men med jetmotorn till grafikkort borde det väl i alla fall inte bli någon märktbart högre ljudnivå

Rent teoretiskt borde väl ett större inblås nertill jämfört med utblås vara att föredra (antar jag) så jag testar inblås först.

Men egentligen, ska verkligen dessa temperaturer vara ett problem för det här grafikkortet? Kan det vara så att GPU-Z rapporterar en för låg temperatur? Det hela med överhettning som orsak köper jag men samtidigt är det märkligt att Furmark inte orsakar samma effekt..

Oftast är inblås bättre men ibland kan det hända att utblås är effektivare men det beror på luftflödet i chassit. Ta en bra 120mm och se om det blir en bättre skillnad.

Hmm skumt tror det kan vara så att vissa får problem när fläkten går ner till ett visst varvtal men dessa grafikkort ska klara över 90 grader. Vet inte riktigt hur det är med XFX byggkvalité

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Så jag satte i en extra Noctua fläkt med inblås vid sidan. Jag har inte hunnit testa att spela någonting än, men CPU tempen under load gick i alla fall ner 2-3 grader och man kan ju bara anta att GPU:n påverkas på liknande sätt eller bättre.

Jag postar igen lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Så jag satte i en extra Noctua fläkt med inblås vid sidan. Jag har inte hunnit testa att spela någonting än, men CPU tempen under load gick i alla fall ner 2-3 grader och man kan ju bara anta att GPU:n påverkas på liknande sätt eller bättre.

Jag postar igen lite senare.

Gör så och citera mig för att jag ska kunna hitta tillbaks

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Gör så och citera mig för att jag ska kunna hitta tillbaks

Tjena igen!

Har nu haft minnena hos Inet på service sen i förra veckan. Dom hittar inga fel.. Vare sig med Memtest (vilket jag inte heller gör) eller Prime95.

Så vad dom gör är att skicka tillbaka minnena till mig..

Hur kan detta inte vara ett minnesfel? Inet pratar om att minneskontrollern i sockel 1155 sitter i CPU:n och att det skulle kunna vara fel på den eller moderkortet. Det är bara extremt märkligt då datorn funkar bra med 1 minnesmodul, men inte den andra eller båda samtidigt..

Vad hade ni gjort i min situation? Inet har ju såklart felsökning av hel dator för 699:-, men det känns lite som sista utvägen..

Ska man kanske testa att köpa nya minnen ändå?

EDIT:

Har sett att Mina minnen (Corsair Vengeance) inte verkar stödjas av mitt moderkort! Enligt Asrocks hemsida:

http://www.asrock.com/mb/memory.asp?Model=P67%20Extreme4

Skulle detta kunna leda till krångel tror ni? Eller är det fler som kör med mitt moderkort och mina minnen?

tack!