Permalänk
Medlem

IBM disk

Hej, vet ej om det e i fel forum men det är lite brottom så jag chansar.

Har sett en del skit om ibm:s diskar.. kan ni rekomendera mig att köpa en sådan?
Det är en 120gpx alltså den nyare modellen.. ? Crashar?

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Medlem

Hade hellre tagit en Seagate...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen har det bara varit 75GXP som har haft riktiga problem. IBMs 120GXP är snabbare än Seagates diskar, men låter mer. IBM har dessutom kommit ut med en ny modell nu, 180 GXP. Annars skulle jag rekommendera WDs special edition 80 GB disk.

Permalänk

har oxå hört skit om IBMs diskar. jag köpte en IBM 80 gigar från DB och har haft inga som helst prob med den. tyckte den var prisvärd.

Sedan har jag en lite äldre seagate, och jämfört med min IBM är den ren skit. klart det är bara 40 gigs hd, men den är inte ens hälften så snabbt, och stressar jag den genom att lägga över mycket från IBm hddn , så fryser datorn.

Sedan har jag hört att Deskstar håddiskarna ska funka skit om man kör Win xp. det stämde inte heller för mig.

Permalänk
Medlem

har haft/har 7 nyare IBM diskar (60gxp, 75gxp och 120gxp) har ALDRIG haft något problem med någon...

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Har en 120gxp på 60gb som jag har haft sen mars. inga som hellst problem. har även en gammal 15gb som har tuffat och gått i 2 år utan problem.

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag seagate framför för de är knäpptysta. (skulle tro att de är de tystaste 7200-varvarna på marknaden)

Permalänk
Medlem

Hmm felet finns framförallt på 75 GXP men oxå åp 60GXp... de säger att det är fixat på 120GXP ... vågar man lita på dem??

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deztron
Hmm felet finns framförallt på 75 GXP men oxå åp 60GXp... de säger att det är fixat på 120GXP ... vågar man lita på dem??

Ja, det vågar man.
Kolla felstatistik på olika datorbutikers hemsidor.
Itbutikken och DB har haft det länge, dock ska man ta den med en liten nypa salt ibland, särskilt den förra butikens statistik...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

bra, tack för alla inlägg.. får se hur jag gör lr om jag sparar till ett nytt paket istället..

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Avstängd

jag har en 75GXP 60gigare uppdelad i 3 partitioner.
jag kan inte formatera C: normalt utan måste göra en snabbformatering.
anledning?
joo de e så att ja kikade lite på disken o de e skadade sektorer mellan partitionerna C: o D:
kul va?
så ja kan inte partitionera om den heller.

o juuuusst de, den låter kliiick klick kliiink ibland oxå..
så de e väl inte så mycke liv kvar i den antar jag.

JAG vågar då inte köpa en IBM disk igen, vad som helst men inte en IBM disk.

Visa signatur

God made grass, man made booze. Who do you trust?
[size="1"]Athlon XP 1900+ | 512DDR333 | Asus A7V333 | Leadtek ti4400[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-PS-]
jag har en 75GXP 60gigare uppdelad i 3 partitioner.
jag kan inte formatera C: normalt utan måste göra en snabbformatering.
anledning?
joo de e så att ja kikade lite på disken o de e skadade sektorer mellan partitionerna C: o D:
kul va?
så ja kan inte partitionera om den heller.

o juuuusst de, den låter kliiick klick kliiink ibland oxå..
så de e väl inte så mycke liv kvar i den antar jag.

JAG vågar då inte köpa en IBM disk igen, vad som helst men inte en IBM disk.

Har du kört DFT (Drive Fitness test)?
Jag har en 75GPX 30Gb som gjorde märkliga ljud - efter att jag körde en Full Erase med lagning i DFT fixades hela disken och sedan dess har jag inte haft några problem.
Bara ett tips om du inte testat det. - DFT hos IBM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Ja, det vågar man.
Kolla felstatistik på olika datorbutikers hemsidor.
Itbutikken och DB har haft det länge, dock ska man ta den med en liten nypa salt ibland, särskilt den förra butikens statistik...

IBM tar själva hand om returer och går oftast inte igenom butikerna. Varför?? ja ett skäl kan säkert vara för att butikerna ofta numera har för vana att skriva returstatistik.

120gxp verkar vara betydligt bättre än de två föregående modellerna men har ändå en bit kvar i kvalitet till de andra märkena. Alla fabrikat är ungefär lika billiga så varför chansa på en ibm?

Kör seagate för tystnad eller wd för prestanda.
maxtor nånstans däremellan.

Permalänk
Medlem

har bytt in 3 st 75 GXP 45 giggare :`(

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad* -> Lagringsmedia - Övrig hårdvara

Permalänk
Medlem

IBM-diskar e kassa på att tåla värme.. Har 6 diskar o bara strul...

Permalänk
Medlem

Jag är ingen "aktiv medlem" som skriver mycket, men jag börjar bli trött på de här trådarna iallafall.
Det finns ju så långa trådar om IBM.
Vad ni än köper för hårddisk är det "Samma skit i annan förpackning" även fast det står Maxtor, Seagate eller Western Digital.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Socker

Har du kört DFT (Drive Fitness test)?
Jag har en 75GPX 30Gb som gjorde märkliga ljud - efter att jag körde en Full Erase med lagning i DFT fixades hela disken och sedan dess har jag inte haft några problem.
Bara ett tips om du inte testat det. - DFT hos IBM

Vill verkligen tacka dig för infon, min disk som började ge sig hoppade igång igen tack vara detta progget.. Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zombit

Vill verkligen tacka dig för infon, min disk som började ge sig hoppade igång igen tack vara detta progget.. Tack ska du ha!

Your welcome - bara roligt att hjälpa till

Permalänk
Medlem

Min tredje IBM:are gick och dog i går. En 75GXP 60GB och två 60GXP 40GB är ställningen just nu. Det vill säga 3/4 av alla IBM-diskar i 75GXP och 60GXP-serierna jag ägt. Av 3 Seagate funkar 100% fortfarande utan problem ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med min nya IBM disk...

2 dagar efter jag hade köpt den började den föra ett himla oväsen. Det kome ett högfrekvent ljud ifrån den till och från. Ett slags pipande.

Efter att ha möblerat om lite i lådan och satt en fläkt framför diskarna så slutade den låta.

Nu har den fungerat klockrent i flera månader. Antagligen var det värmen som gjorde att den lät. Så länge du har bara en eller två diskar och har bra temperatur i lådan så är det nog lugnt...

Det här med hårddiskar verkar vara ett lotteri. Du kan ha otur oavsett vilket märke du väljer..

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."