Är Logitech Z906 Något Att Ha?

Permalänk
Medlem

Är Logitech Z906 Något Att Ha?

har läst några trådar om dessa och vissa reviews. vissa säger att dem är kassa och andra säger att dem är fantastiska. läste en review och den fick - på basen, men på youtube låter dem hur kraftiga som helst. Har inte haft möjligheten att lyssna på dem på riktigt så skulle gärna höra från er som äger ett par av dessa om dem är bra eller ej. Det jag hade tänkt använda dem för om jag köper dem är PS3, TV och musik. tack

Permalänk
Medlem

För musik är de helt enkelt värdelösa,till film och spel är dom ok, i sin helhet är det skräp.
Lita inte på det du ser på youtube använd dina öron istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För musik är de helt enkelt värdelösa,till film och spel är dom ok, i sin helhet är det skräp.
Lita inte på det du ser på youtube använd dina öron istället.

det var faktiskt främst av dig jag såg negativa kommentarer och jag skrev att jag inte haft möjlighet att lyssna på dem irl

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för. 5.1 för 2200 spänn blir inget bra 5.1, satsa på något annat skulle jag säga. I prisklassen finns mycket annat att välja på om man inte måste ha surround.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Man får vad man betalar för. 5.1 för 2200 spänn blir inget bra 5.1, satsa på något annat skulle jag säga. I prisklassen finns mycket annat att välja på om man inte måste ha surround.

t.ex vad finns det? är det inte bättre med 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

t.ex vad finns det? är det inte bättre med 5.1

Till film ja men till musik så är 2.0 oftast att föredra i din prisklass.

Finns tex m-audio bx5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Till film ja men till musik så är 2.0 oftast att föredra i din prisklass.

Finns tex m-audio bx5.

det är främst film o spel jag ska ha det till. dessutom såg jag att man kan också använda dem som 2.1. har du dessa högtalare?

edit - det är ju studio högtalare du länkade mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

det är främst film o spel jag ska ha det till. dessutom såg jag att man kan också använda dem som 2.1. har du dessa högtalare?

edit - det är ju studio högtalare du länkade mig

Studio å studio vad spelar det för roll,man kan lyssna på musik etc i dem också,jämfört med z906 så är de garanterat bättre.

Det spelar ju ingen roll z906 passar inte för musik.
Bättre med 2st BRA högtalare med BRA ljud än ett sunkigt 5.1

Nej jag har inte högtalarna för jag köper inte sånt,det är för billigt för att det ska vara lockande plus att de heter Logitech.

Permalänk
Medlem

Men om man säger så här, vilket är det bästa alternativet för enbart film för max 3000kr? Och man kan nöja sig med 2/2.1

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Studio å studio vad spelar det för roll,man kan lyssna på musik etc i dem också,jämfört med z906 så är de garanterat bättre.

Det spelar ju ingen roll z906 passar inte för musik.
Bättre med 2st BRA högtalare med BRA ljud än ett sunkigt 5.1

Nej jag har inte högtalarna för jag köper inte sånt,det är för billigt för att det ska vara lockande plus att de heter Logitech.

dem hade nog ändå inte fått plats på tv bänken kan du länka några andra bra? och hur vet man om ett 5.1 system är bra eller ej ?

men skulle kunna köpa ett 2.1 system antar jag. ända kravet jag har är att den har en rätt så djup bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Men om man säger så här, vilket är det bästa alternativet för enbart film för max 3000kr? Och man kan nöja sig med 2/2.1

Tja en hemmabioreceiver och ett par bokhyllehögtalare..

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4456
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3987

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej såntdär är inget att ha,spara ihop lite mer om du vill ha nåt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För 2500 max då?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

dem hade nog ändå inte fått plats på tv bänken kan du länka några andra bra? och hur vet man om ett 5.1 system är bra eller ej ?

men skulle kunna köpa ett 2.1 system antar jag. ända kravet jag har är att den har en rätt så djup bas

Hur vet man om ett 5.1 system är bra eller ej ?

1.Det heter inte Logitech,Creative,Edifer osv
2. Den har separat receiver + högtalare/sub dvs inget allt i ett system på elgiganten
3.Den kostar massor.

Vill du ha djup bas så kostar de pengar.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker det alltid är lika intressant med ancka om Z-906, Z5500 eller andra datorhögtalare.

Audiofilerna kickar igång direkt med att det är värdelöst ljud och man kan få så mycket mer upplevelse med ett bra bra högtalare, förstärkare/reciever etc.

Så kommer förslagen på en juste förstärkare, och några OK högtalare med mera och så landar notan nästan alltid på 2-5ggr priset för paketet som det ursprungligen frågades om.

Men de flesta diskussioner brukar mynna ut i att man inte får bra musikljud för de där 2000-2500kr som ett Logitech 5.1 kostar. Och om man vill ha surround till spel och film så finns det oftast inget eller väldigt få billigare alternativ.

Man får vad man betalar för, Z-906 duger gott till random spel/film. Men det är inte audiofil högtalare på något sätt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

För 2500 max då?

Man får inget vettigt för det summan förutom ett par http://www.inet.se/artikel/6606243/m-audio-bx5-d2 det är det bästa du kan få om du inte köper begagnat förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Hur vet man om ett 5.1 system är bra eller ej ?

1.Det heter inte Logitech,Creative,Edifer osv
2. Den har separat receiver + högtalare/sub dvs inget allt i ett system på elgiganten
3.Den kostar massor.

Vill du ha djup bas så kostar de pengar.

men jag har inte råd, och har inte ett jobb. är bara 16. kan inte köpa ett hemmabio system för 20k. Jag tänkte ha något billigare system dem 3-4 åren jag har kvar hemma sedan när jag flyttar köpa ett värsting system. är bara trött på det vanliga tv ljudet för jag hör knappt något när jag kollar film på ps3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

men jag har inte råd, och har inte ett jobb. är bara 16. kan inte köpa ett hemmabio system för 20k. Jag tänkte ha något billigare system dem 3-4 åren jag har kvar hemma sedan när jag flyttar köpa ett värsting system. är bara trött på det vanliga tv ljudet för jag hör knappt något när jag kollar film på ps3.

Men om du skippar 5.1 och kör rent 2.0 och kanske eventuellt ägna dina sista levnadsår att kolla på blocket så kan du säkert hitta nåt fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Men om du skippar 5.1 och kör rent 2.0 och kanske eventuellt ägna dina sista levnadsår att kolla på blocket så kan du säkert hitta nåt fint.

varför inte 2.1? och köper inte begagnat. kan du länka ett bra system runt 2k. med högtalare som inte är jätte stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

varför inte 2.1? och köper inte begagnat. kan du länka ett bra system runt 2k. med högtalare som inte är jätte stora

Corsair SP2500 http://www.dustinhome.se/corsair-gaming-audio-sp2500-21/product/5010549429

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Killen verkar ju inte vara ute efter något audiofilljud. Kan känna igen mig själv i att skulle jag spela och se på film väljer jag hellre en surroundljudbild än bra ljud i två kanaler, blir helt enkelt bättre inlevelse. Musik är ju inte en prioritet så då räcker t.ex Z-906 gott. Skulle inte köpa ett sånt system själv men då lyssnar jag mer på musik än spelar och ser på film.

Däremot är ju frågan om ens ett paket som Z-906 behövs om det bara är uppgradering från TV-högtalarna som behövs. Tror säkert paket för 1000-1500 spänn låter i stort sett lika bra bortsett från mindre tryck i basen, och att ha nån dunkadunka-bas som ändå inte låter bra utan bara kan skaka lite i väggarna gör sällan mer än irritera föräldrarna när man bor hemma.

Skulle själv känna det kändes bortkastat att lägga över 2000 spänn på nåt som ändå inte är särskilt bra, vore bättre att lägga mindre pengar på nåt som är nästan lika bra och sen lägga resten på nåt annat, kanske ett par bra hörlurar till när föräldrarna ligger och sover.

Permalänk
Medlem

är inte z906 bättre än dem här? tyckte att dem var riktigt fula ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Varför inte 2.1???? För att 2.1 är värdelöst för 2000kr,subben är ju aldrig bra på nåt sätt.
Annars kan du köpa HK-soundsticks III de ska vara rätt så ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Varför inte 2.1???? För att 2.1 är värdelöst för 2000kr,subben är ju aldrig bra på nåt sätt.
Annars kan du köpa HK-soundsticks III de ska vara rätt så ok.

är det nån skillnad på dator högtalare och tv högtalare? tyckte inte om dem förövrigt. högtalarna måste vara svarta

Permalänk
Medlem

Soundsticks från HK låter bättre än Logitech flera dagar i veckan, om det nu är så kallade "datorhögtalare". Tittar på prisjakt, priset för z906 ligger på 2.2k och uppåt, för dem pengarna kan du köpa det det här http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_73... eller ( http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar... ihop med http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/argon_su... ). Logitech är något som man egentligen skall hålla sig undan ifrån så gott det går. Finns fler alternativ, dock orkar jag bara inte föreslå dem just nu.

Permalänk
Medlem

Har själv sneglat lite på http://www.inet.se/artikel/6307219/edifier-s530d-2-1-svart , dessa kommer nog punga en del ljud med den andra kringutrustningen jag har.

Dock, rekommenderar också 2.1 om du ska välja mellan de o 5.1, ägt båda, kör på 2.1 Bose atm och är glad att jag spenderade de pengarna på ett 2.1 än ett 5.1 i samma prisklass.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Entusiast

Jag har dem och har haft dem i någon månad, jag är mycket nöjd. Dock hade jag Logitech X-530 innan vilket är ganska låg prisklass. Skillnaden på dem var att man måste vänja öronen att lägga ihop bas + resten eftersom mina gamla hade mer "sammansatt" ljud. Men efter att ha vant sig vid ljudbilden så kan jag bara säga att dom är asnajs.
Kan tänka mig att om du går ner från högtalare av högre kvalitet så är det lite tråkigt men annars kan jag rekommendera dem.
Dock så för att enligt mig få bäst ljud så skit i centern, och ställ in dem på 4.1, vilket jag inte klagar på för det är knepigt att hitta en plats för centern på mitt skrivbord.
Men jag ser att många är skeptiska mot dem, så väg deras argument mot mina, och som sagt, man måste lära sig lyssna på dem för att höra kvalitén i dem

Permalänk
Medlem

logitechs riktigt billiga 5.1 (under 1500 kr) är skräp även enl mig. som datorhögtalare använder jag idag logitech z2300 och jag tycker att det är riktigt bra ljud i dem. (uppgraderade från nåt billigt 2.1 för 400 kr)

Som hemmabiosystem använder jag ett mellanklass system från proson (5.1) för cirka 5-6k
och där nere har pappa lite grejer från dali: concept-6 och concept sub med hyfsad förstärkare m.m

det jag vill komma till är även om det är nice att lyssna på musik och sånt på det stora systemet så duger de mindre alldeles utmärkt. tror inte att du kommer bli missnöjd om du köper de där logitech även om du kanske kan få högre kvalitet i ett 2.0 system.
Allt beror på vad du tidigare är van vid och vad du har för förväntningar osv.

jag är inte särskilt kräsen så jag hade nog absolut kunnat leva med de högtalarna

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

är det nån skillnad på dator högtalare och tv högtalare? tyckte inte om dem förövrigt. högtalarna måste vara svarta

Ja det är skillnad.

Om du slutar ställa massa krav så kanske du hittar nåt,köp HK-soundsticks och en sprayburk med svart färg,grattis du har svarta högtalare.