Vilket språk är bäst att lära sig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Det enda vettiga jag kan säga är att kan du cykla en cykel kan du nog cykla alla andra, tillochmed köra motorcykel

Får hoppas att TS tar nytta av detta, för det stämmer bra.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem

Lär dig ett och du kan lära dig alla. Jag började själv med BASIC Jag har alltid har en förkärlek till JAVA (god knows why?!) men c# är ett jäkligt najs, modernt programmeringsspråk (contract code anyone?)

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Vad är det du vill göra med programmeringen då? Det brukar vara enklare att komma någon vart om man har ett projekt där man kan göra små förändringar eftersom och kan se vad ändringarna gör.

När jag var liten (12+ år typ) så var mitt mål att skriva Amiga demo'n som imponerade på folk och vara med i demogrupper. Demo'na skrevs i assembler för Motorola 68000-processorn, och genom att utgå ifrån rutiner som jag hittade på BBSer så kunde jag ändra i dem och få dem att se annorlunda ut, till dess att jag kunde göra egna demon som spreds på BBSer. Det var så jag lärde mig assembler. Några år senare började jag med C sen C++ sen Java, osv.

Just nu vill jag väll igentligen göra ett simpelt 2d spel men tar de så lång tid att lära sig att göra det ? eller hur låg tid tar det att kunna göra nåt simpelt spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Just nu vill jag väll igentligen göra ett simpelt 2d spel men tar de så lång tid att lära sig att göra det ? eller hur låg tid tar det att kunna göra nåt simpelt spel ?

Alltså, jag tror jag skulle rekommendera actionscript och flash för det. Helt enkelt för att det är kul, superenkelt och snabbt att lära sig att göra just enkla grafiska grejer som simpla spel. Dessutom får man objekt orienteringstänket på köpet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Alltså, jag tror jag skulle rekommendera actionscript och flash för det. Helt enkelt för att det är kul, superenkelt och snabbt att lära sig att göra just enkla grafiska grejer som simpla spel. Dessutom får man objekt orienteringstänket på köpet.

Tack! ska ta och testa det i morgon btw är spel på t.ex spela.se och sånt gjorda i flash ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Tack! ska ta och testa det i morgon btw är spel på t.ex spela.se och sånt gjorda i flash ?

Ser ut att kunna vara det ja.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore